• RSS

18 July 2010

Guru, engkaulah ratu!

Ketika saya masih bergelar seorang pelajar sekolah menengah, saya tidak dapat lari daripada satu kerjaya yang saya tidak pasti baik buruknya ketika itu iaitu menilai sikap guru. Salah satu ciri personaliti saya adalah O iaitu Observative. Jadi, memang benarlah saya suka memerhati. Terutama sekali memerhati sikap manusia. Dan dengan keterbatasan suasana persekolahan ketika itu, rakan-rakan dan guru-gurulah yang menjadi bahan pemerhatian saya. Melalui tingkah laku mereka, saya belajar banyak perkara tentang manusia. Dan melalui sikap gurulah saya tahu dan yakin bahawa tugas sebagai seorang guru ini bukanlah satu kerja mudah semudah memisahkan kacang dari kulitnya.


Sewaktu di tingkatan lima, secara keseluruhan kesemua guru yang mengajar saya ketika itu adalah yang terbaik. Saya betul-betul merasai nikmat belajar dan guru yang paling saya senangi ialah Pn Ainah Hayati, guru kima saya. Wajahnya sentiasa dihiasi dengan kuntuman senyuman yang ikhlas. Tingkahnya juga lembut dalam tegas. Hari pertama kami bersama beliau, amaran keras sudah dikeluarkan bagi pelajar yang lewat masuk ke kelasnya. Prinsip tepati masa jelas dilihat disitu.

Ketika mengajar, saya tidak tahu kuasa apa yang beliau gunakan, sehingga berjaya menumpukan perhatian kami padanya. Intonasi suaranya yang tidak terlalu perlahan dan tidak terlalu kuat juga tidak terlalu cepat begitu selesa jika didengar dan mudah ditangkap setiap butir perkataan yang keluar dari mulutnya. Mata pelajaran kimia bukanlah terlalu mudah. Namun, secara peribadinya saya menganggap ianya mudah disebabkan Pn Ainah yang mengajar saya. (sekarang, kimia lah subjek yang paling susah). Penerangan beliau terhadap sesuatu topik amat terperinci dan banyak dikaitkan dengan isu semasa dan fenomena seharian. Itu yang memudahkan kami untuk mengingat fakta. Disamping pelbagai formula dan cara yang diajar untuk mengingat senarai insoluble salt, element di periodic table, dan pelbagai jenis chemical equations.

Seperkara lagi yang menambahkan rasa hormat saya padanya adalah, beliau akan mengadakan dua kelas tambahan setiap minggu iaitu pada jam 2 petang hari jumaat dan 9 malam hari selasa atau khamis.( saya tidak pasti). Kelas tambahan ini diwujudkan dengan alas an sebagai ganti jika sepanjang waktu wajib P&P beliau terpaksa meninggalkan kelas seperti kes-kes kecemasan atau terpaksa menghadiri mesyuarat juga jika beliau ada terlambat masuk kelas, maka masa yang berlalu itu beliau ganti dengan mengadakan kelas tambahan ini. Menurutnya, duit yang berlalu setiap minit ketika dia meninggalkan kelas itu, akan dipersoalkan kelak. Saya berasa cukup terkesan dengan sikapnya ini yang cukup prihatin dengan kesucian harta pencarian beliau. Ya. Saya ada mendengar daripada seorang ustaz di Al-kuliyyah tv3, haram hukumnya terhadap duit gaji yang seseorang itu terima jika dia menggunakan sijil cuti sakit tipu. Samalah juga kiranya gaji yang berjalan tanpa kerja yang dilakukan. Atau mungkinkah ada yang sanggup membilang jumlah gaji yang diterima setiap bulan, dan diasingkan beberapa ringgit untuk dipulangkan kembali pada majikannya atas alasan ini adalah duit setiap minit dia terlambat masuk kerja ataupun ini adalah duit ketika dia ponteng kerja.

Berbalik pada kisah guru kegemaran saya ini, sewaktu kelas tambahan, beliau selalu membawa makanan untuk kami, anak muridnya. Kasih sayang yang ditunjukkan tidak ubah seperti seorang ibu kepada anak-anaknya. Sikapnya yang pada saya sangat terpuji ini, membuatkan saya bersungguh-sungguh belajar dan menyiapkan tugasan beliau dengan sempurna. Walaupun saya hanya mendapat B3 untuk mata pelajaran kima dalam SPM, itu tidak membuatkan saya berasa kecewa kerana saya tahu, saya sudah pun melakukan yang terbaik. Keputusan peperiksaan itu bukanlah 100% datang daripada usaha kita sahaja, tetapi ianya juga datang daripada campur tangan ketentuan takdir Allah. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.


*ini adalah assigment yg diberikan oleh pensyarah pedagogi saya, Pn Sanitah. tajuk assigment beliau ialah: sila tuliskan mengenai seorang guru yang kamu suka.

2 comments:

Ilyana said...

hye linda! :) bila baca post ko nih, aku jd rindu gile nak join additional class Pn. Ainah!

far hani said...

tugas utama guru adalah mendidik anak bangsa menjadi insan berguna.... semoga akak dpt jalankan t/jwab tersebut dengan sebaiknya....insyaAllah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...