• RSS

08 May 2013

Sembang-sembang PRU13

Assalamualaikum wbt. Allahumma solli 'ala Muhammad  wa barik wa salim 'alaih.

Alhamdulillah masih hidup bernyawa. Sudah masuk dua hari saya menghirup udara pasca PRU-13. Bukan niat saya untuk menjadi penganalisa politik tak bertauliah di sini. Hanya sekadar ingin sembang-sembang alkisah PRU-13.

Malam sebelum mengundi, abang saya yang mengundi pos kerana bertugas di bawah SPR esok, berkali-kali menghantar sms kepada saya "Ingat, selamatkan Johor!"

5.5.13
Akhirnya hari ini, tarikh ini, tiba jua. Hari merayakan hak demokrasi rakyat Malaysia. Tidak terlalu gopoh, tidak terlalu lambat, jam 9 pagi saya dan emak keluar ke sekolah yang hanya 10minit dari rumah untuk membuang undi. Setibanya di hadapan sekolah, melepasi garisan kuning SPRM, penyokong dari PAS dan BN masing-masing sibuk beramah mesra dengan pengundi. Yang tua, dipimpin. Yang uzur disorong dengan kerusi roda. Yang panas, dipayung. Semuanya menjadi seperti malaikat. Moga-moga akhlak terpuji ini melekat dalam diri selamanya. Melangkah masuk ke dalam barisan, orang belum terlalu ramai. Pengundi muda di saluran saya juga masih belum ramai. Yang ramainya ialah dari saluran satu, umur lingkungan emak saya. Dengan lafaz bismillah, kertas undi selesai dipangkah. Alhamdulillah selesai tanggungjawab. Kali pertama mengundi dengan sistem yang telah diBERSIHkan sebanyak 3kali. Dakwat kekal itu salah satu kejayaannya. Walaupun hakikatnya tidaklah kekal mana. Hari ini, dakwat di jari saya sudah hilang sepenuhnya.

Selesai mengundi, saya duduk sebentar bersama-sama sepupu sepapat yang menjadi perayu undi berhampiran sekolah. Memang sudah niat untuk menginfakkan diri di situ. Rugi rasanya jika saya hanya menghabiskan masa dengan key-in data PSM di rumah di hari bersejarah ini. Hari khamis saya sudah sampai di rumah dengan niat untuk menjadi Polling agent dan Counting agent. Tapi, hampeh kerana sudah penuh diisi oleh muslimin. Saya bertanya, mengapa tidak dibina pondok di situ. Rupa-rupanya ketua kampung tidak membenarkan mana-mana parti untuk membina pondok (pondok panas) di situ. Jadi, masing-masing terpaksa memegang payung untuk berteduh daripada panas terik dan hujan renyai ketika itu.  

Suasana pembuangan undi di kampung saya, sangat aman dan tenang. Mungkin kerana ia di kampung, maka tiada yang rajin mencetuskan provokasi. Mujur anak muda BN yang menyanyi lagu Inilah Barisan Kita lewat 12malam tadi tidak 'bingit' hari ini. Mungkin sudah kenyang dengan duit upah memasang bendera malam tadi.

.Saya memegang payung PAS dan nun kira-kira 50meter dari tempat saya berdiri, Paksu saya memegang payung BN. Kami bertegur sapa, beramah mesra seperti biasa. Walapun berbeza parti politik, hubungan sesama Pakcik-anak sedara, langsung tidak terjejas. Inilah yang dikatakan demokrasi melangkaui hubungan darah! Namun, ada juga beberapa makcik BN yang tiba-tiba seperti menjadi orang asing ketika berselisih dengan saya. Hanya kerana saya memegang payung hijau-putih ini, senyum saya padanya tidak bersambut. Ok. Abaikan. Terus senyum pada makcik lain.

Ketika hampir asar, saya pulang ke rumah. Debar menunggu keputusan kian terasa. Tangan laju mengimbas screen telefon bimbit. Update berita di facebook. Juga tv yang terpaksa dipertahankan daripada tuntutan 'upin ipin' oleh anak sedara saya yang comot itu. Sempat juga mendengar ulasan penganalisa politik oleh ex-smapian Dr Asyraf Wajdi Dusuki di tv3. Bernas juga pemikirannya. Emak saya setuju dengan ulasannya menandakan ulasannya tidak bias kepada mana-mana parti. KPInya emak saya. :)

Malamnya, dengar pula ulasan penganalisa politik di tv1. Tengok cara beliau mengulas kekalahan Ghani Othman, saya merasakan peluang untuk beliau keluar di tv selepas ini mungkin tipis.

Akhirnya keputusan penuh telah diketahui.
Menyoroti keputusan beberapa PRU sebelum ini, berikut merupakan bilangan kerusi parlimen yang dimenangi oleh PR (PAS,PKR, DAP) dan BN:

PRU-11 (2004) BN : 199 PR: 13
PRU-12 ( 2008) BN: 140 PR: 82
PRU-13 (2013) BN: 133 PR: 89

Melihat angka ini, jelas menunjukkan rakyat secara majoritinya sudah mula hilang kepercayaan kepada BN. PRU 12 sudah jelas tsunaminya yang melonjak PR memecah tradisi menawan Selangor, Pulau Pinang dan Kedah. Ramainya pengundi muda PRU 13 menambah sengit dengan menambah lagi kerusi PR di  parlimen.
Keputusan secara rasmi, Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan kekal di bawah pemerintahan PR. Manakala negeri-negeri lain dimenangi oleh BN. Nampaknya, kempen Gangnam style yang dibawa Najib di Penang dan lagu Sayangi Selangor, yakini BN yang selalu memekakkan telinga di tv tidak mampu mengubah hati rakyat di kedua negeri itu. Mungkin BN perlu ubah cara berkempen untuk akan datang.

PRU kali ini juga menyaksikan kekalahan 17 orang menteri di Parlimen mereka bertanding antara yang popular ialah Datuk Ghani Othman di Gelang Patah, Datuk Seri Ali Rustam di Bukit Katil, Datuk Saifudin Abdullah di Temerloh, Raja Nong Chik di Lembah Pantai, Dr Mohd Puad Zarkashi di Batu Pahat dan lain-lain lagi.

Di akhbar Sinar Harian melaporkan terdapat beberapa indiviu yang melaporkan kepada polis berkaitan isu dakwat yang tidak kekal. Saya akui juga kerana saya hanya membasuhnya dengan sabun dettol dan ternyata sudah hilang. Emak saya memberi cadangan supaya SPR menggunakan inai yang ternyata lebih kekal, jimat dan boleh dibawa solat untuk PRU akan datang.

Hari ini, kemenangan DAP di kebanyakkan kerusi parlimen dan dun dikecam oleh BN. Isu perkauman, orang Cina tidak tahu membalas budi BN, orang Cina mahu kuasai negara seperti singapura dan banyak lagi tohmahan rasis yang dilemparkan. Saya pening juga dengan BN. Dulu beriya benar laungkan 1malaysia. katanya kesamarataan la perpaduan la. Alih-alih apabila undi orang Cina sudah tidak menyebelahi BN, mereka pula dipersalahkan. Hadoih la..

Apa-apa pun, isu rasis ini sebenarnya boleh menjadi batu loncatan kepada para pendakwah di dalam PAS. Inilah masanya untuk sebar luaskan pengetahuan mengenai tahaluf siyasi itu kepada mad'u. Tidak ketinggalan juga peluang dakwah kepada non-muslim di PKR dan DAP untuk lebih akrab dan lunak dengan Islam seterusnya beriman kepada Tuhan Yang Esa. Beruntunglah bagi mereka yang menjadi asbab tersentuhnya hidayah di hati manusia.

Kemenangan yang didalangi dengan kejahatan itu, saya tidak mahu ulas. Kerana ia bakal menyesakkan dada dan menimbulkan kebencian di hati saya sehingga saya mungkin akan menjadi terlalu beremosi. maka, saya hanya mampu berdoa dan pasti kemungkaran yang berlaku sudah tentu akan membuka lagi mata rakyat untuk menjatuhkan kezaliman untuk akan datang. Juga tidak pula saya membenci golongan yang ingin berhimpun esok yang ingin menyuarakan ketidakpuas hatian.

Sungguh, kalah atau menang itu adalah adat. PAS sudah banyak kali kalah dan sentiasa bersedia. Saya yakin ahlinya sentiasa redha dan bertenang kerana mereka ada Allah dalam hati mereka. Sungguh, Allah tahu yang terbaik buat Malaysia. tidak diberi kemenangan secara terus, tapi diberi sedikit demi sedikit berdasarkan kemampuan. Insya Allah, padaNya ada hikmah.

Memetik kata-kata Khairy Jamaludin ketika ditemuramah di MHI sehari selepas PRU, " Hari ini, 6Mei merupakan hari pertama untuk kita berkempen untuk PRU-14"

kalau mereka semangat, kita apatah lagi..

"Kemudian apabila Engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah Engkau berusaha mengejarkan amal soleh yang lain.(Amal Jamaie" (Al-Insyirah : 7)












2 comments:

Asmah Andy said...

cdgn inai 2 mcm bagus je..lagi kekal kot berbanding dakwat tak berapa nak kekal..hehe..:)

Unknown said...

Cadangan inai agak bagus tapi ada kontranya. Kesian yang baru berkahwin dan yang memang suka memakai inai nanti tak boleh mengundi sebab jarinya sudah sedia berinai =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...