• RSS

17 November 2014

Nampak macam betul

[1]
"Sebenarnya ayat Al-Quran yang kata potong tangan bagi pencuri tu, boleh dikiaskan dengan tangannya dihadkan."

"maksud kau?"

"bila kita masukkan pencuri dalam penjara, maka kita dah laksanakan lah yang Allah cakap dalam quran tu. Kita hadkan tangannya."

"Ha'ah eh. betul jugak"

 [2]
"Anjing tu makhluk Allah. Tak ada masalah pun nak pegang, peluk dan cium dia."

"Ehh.. Kan najis weyh."

"Memang la najis. Lepas kita pegang, kita sertu la dengan air tanah tu"

"Ha'ah eh. betul jugak."

[3]
"Ehh.. sebelah kau tu, abang ke kakak?

"Err.. Entah. Kakak kot. mekap tebal tu. seksi pulak tu"

"Jap aku test"

buat-buat terlanggar bahu manusia tersebut lalu terkeluarlah suara garau

"Woi! buta ke!"

"ok. confirm lelaki!"


****************************************

Isu [1], hukum hudud bagi pencuri adalah potong tangan. Berdasarkan syarat tertentu. Antaranya, kemampuan orang tersebut, tahap ekonomi negara tersebut, perlukan saksi, mangsa yang dicuri memberi maaf atau tidak, dan sebagainya.

Isu [2], pengamal Mazhab Syafie di Malaysia, meletakkan anjing dan babi sebagai najis mugholazoh (berat). Cara penyuciannya adalah dengan sekali basuhan air tanah dan 6 kali air mutlak. Sungguhpun anjing itu comel, tiada apa yang mengurangkan tahap kenajisan ia. Bila ia dikategorikan sebagai najis berat, bukan soal mudah atau senang  untuk anda sucikan najis tersebut yang menjadi penentu hukum, Tapi ia jatuh kepada sengaja atau tidak anda memegang najis tersebut. Terpegang, tersentuh, tidak mengapa. tapi tetap kena bersuci. Hukum memegang, bermain-main dengan najis ialah haram. Sama juga seperti anda berak di tandas, lalu anda ambil air kencing dan tahi anda lalu lumurkan ke badan, selfie, dan main baling-baling dengan tahi anda tersebut. Walaupun ia sekadar najis mutawasitah (sederhana), perbuatan anda bermain-main dengan najis tetap haram.

Isu [3]
Memakai pakaian berlainan jantina hingga menyerupai jantina tersebut, adalah haram.

************************************

Mungkin sesetengah orang akan nampak, "syadid giler" Islam ni. Semua haram, haram, haram.

"Itu tak boleh, ini tak boleh. Apa pun tak boleh".

Ya. Memanglah. Islam memang syadid dalam menjaga hak hambanya. Islam memang syadid untuk memastikan umatnya suci dan bersih terhindar daripada penyakit. Islam memang syadid dalam menjaga kehormatan dan keselamatan umatnya.

Kita sayang Islam. Tapi sampai hati kita pertikaikan hukum Islam dan tafsir ayat quran dan hadith ikut logik dan nafsu kita. Bila hukum tu dirasakan tak ikut selera kita, kita mulalah kata tak relevan. ulama' dulu tak ikut waqi'. Boleh pula persoal kenapa perlu ikut Mazhab?

"Mazhab ni ulama' je yang reka. Kita perlu ikut terus pada Rasulullah."

Sibuk pertikai kemampuan ulama'. Imam Syafie penat-penat menuntut ilmu, Imam Ghazali hafal jutaan hadith. Demi untuk memastikan umat yang malas seperti kita mudah mengamalkan Islam dalam seharian. Itu pun kita pertikai lagi kitab-kitabnya.

Para salafus soleh menuntut ilmu dari mulut-mulut guru. Kita yang 'bajet faqeh' menuntut ilmu daripada whatsapp group sambil baring-baring atas katil.

Astaghfirullah. Dunia akhir zaman, apa sahaja lah yang mampu menyelamatkan kita selain menuntut ilmu daripada guru yang mursyid. 

wallahu'alam. wallahu'alam. wallahu'alam.

Nota:
Hukum yang saya nyatakan di atas adalah yang saya dapat daripada ceramah-ceramah yang saya terdengar, terlihat, dan terpergi. Semoga Allah selamatkan saya daripada menjadi Al-Kazzab

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...