• RSS

12 December 2013

Eskapisme

Kes 1

"Keleting!"

Dering mesej di whatsapp.

"Tahniah! anda telah terpilih untuk menjadi ajk makanan untuk Kem Bina Fikrah hujung minggu akan datang. Sila reply Ya untuk setuju dan Innalillah untuk tidak."

Hati berbelah bagi untuk membuat keputusan. Untuk terima, dia sudah berjanji dengan keluarganya untuk pulang menonton "Ustaz, Mu Tunggu Aku Datang" di pawagam hujung minggu itu. Untuk menjawab tidak, dia rasa bersalah yang amat. Akhirnya, dia ambil keputusan untuk tidak membalas memberikan apa-apa jawapan. Mesej dipadam.

Kes 2

Mim: "Korang dah siap assignment yang kena hantar esok?"

Lam: "Belum"

Jim: "Adeyh.. jangan tanya. Aku tengah stress ni.". Jim jawab sambil tangannya mengambil bantal menekup muka.

Nun: "Aku pun tengah pulun siapkan ni. Kalau siap malam ni, aku hantar. Kalau aku tak siap, aku drop subjek ni."

Mim: "Ermm.. macam mana ni? Haaa apa kata, aku mesej Dr, minta dia postpone deadline."

Lam, Jim, & Nun: "yearghh!!"

Kes 3

"Sayang, teman I masuk dalam kedai kasut hujung tu boleh?"

"You ni, berapa banyak kedai You nak masuk? Tadi kedai baju dekat sejam 55 minit You try 28 pasang baju. You ingat I ni apa?"

"Alah, You ni, kedekut la! Kalau tak ada duit, cakap je la takde duit. tak payah nak kutuk-kutuk I macam tu!"

"Ok fine! Lepas ni, You tak payah cari I lagi!"

Lelaki itu mengambil keputusan drastik dengan terjun ke bawah dari tempat dia berdiri dari aras 18. Mati serta merta. Si perempuan tak sempat menangis, dia pengsan.

********************

Baiklah. Kisah-kisah di atas bukan kisah dongeng. Tak caya?

Kes 1, cuba toleh kanan kiri, jenguk depan belakang. Anda kenal sesiapa yang berperangai macam ni?

krik..krik..krik..

Kes 2, (sambil telan air liur terasa pasir) itulah kisah kami budak master. Huuuuuu serius buruk perangai! Tapi, yang nak drop subjek tu bukan sayalah. Saya yang tukang pujuk-pujuk lecturer tu.. Hehe. Ya saya tahu. memang tak patut pun buat macam tu...

Entahlah. Sebenarnya, tak ada niat pun nak buat kerja saat akhir, bodek-bodek pensyarah, ni semua. Dan kami dah pun buat audit kenapa masalah-masalah buat tugasan di saat akhir ni selalu jadi. Ada yang kata, sebab tak cukup masa, ada yang kata, dia banyak komitmen, ada yang kata, dia tak boleh buat tugasan awal-awal. Tiada tekanan. tak best. Cis!

Apa-apa pun, sebab utama ialah, kami masih belum dapat adapt dengan bi'ah master yang memerlukan komitmen yang lebih untuk mentelaah assignment yang tak senang, yang perlukan banyak bahan bacaan dan kajian.

 Allahurobbi..

Kes 3, hasil imaginasi kisah di sini http://tengoktvonline.blogspot.com/2013/12/maut-terjun-bangunan-shopping-kompleks.html 

********************

Apa itu eskapisme? Satu ajaran atau fahaman untuk cubaan melarikan diri dari sesuatu perkara. Cuba kita tengok semula diri kita, dah berapa kali kita buat keputusan kurang bijak untuk lari daripada masalah. Kalau tak ada, baguslah. Kalau ada, anda kena istighfarlah..

Setiap tugasan, perkara dan masalah perlu dihadapi dengan tenang dan diselesaikan. Bukan lari.

Kalau kita lari dari masalah, boleh selesaikan masalah ke?

Kalau tak sanggup pegang taklifan, beritahu awal-awal. Walau berat untuk memberi jawapan, jangan sampai menyusahkan sahabat-sahabat jundullah yang lain.

Assignment, banyak atau sikit, kena cuba buat juga. Salah atau betul belakang cerita. Bukan duduk depan laptop sambil buat muka cicak tertelan lekor chip lepas tu tidur. Dan kemudian,Ting! keajaiban berlaku, malaikat tolong buat assignment. Banyak chantekkk!!

Dan mungkin ramai orang cakap, banyak sangat masalah, baik mati saja. Seriously baik? Best ke mati? Bajet banyak pahala letttew..

Muhasabahlah diri. Kita ni mengaku bawa Islam. Tapi tengok perangai kita, sudahkah betul-betul Islam?

Astaghfirullahalazim..

“tiap-tiap diri akan merasai mati, dan Kami menguji kamu Dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.”

(Al-Anbiya’: 35)

Imam Ibnu Katsir Rahimahullah berkata:

"Makna ayat ini, Kami menguji kamu (wahai manusia) terkadang dengan bencana dan terkadang dengan kesenangan agar Kami melihat siapa yang bersyukur dan siapa yang ingkar serta siapa yang bersabar dan siapa yang putus asa."

Wallahualam. 

01 December 2013

masih ada yang sayang

Saya ada baca satu jurnal. Dalam jurnal itu didapati sekitar tahun 2006-2009, 234,647 orang bayi luar nikah dilahirkan di seluruh Malaysia. Maknanya, dalam sehari 83 orang bayi luar nikah dilahirkan.

Luar nikah, maknanya anak hasil rogol dan zina.

Justeru, jika soalan mengenai penyelesaian tentang masalah ini dilontarkan di facebook, maka jawapan yang akan keluar antaranya ialah seperti ini.

"Selagi hudud tak tertegak di muka bumi ini, maka kes-kes seperti ini akan terus berleluasa." kata seorang ahli politik parti Islam.

"Kita kat sini duk gaduh isu pilihanraya kampus. Mad'u kita kat luar tu, hanyut dengan maksiat ada siapa nak ambil kisah?" kata seorang naqib.

"Kita sepatutnya wujudkan sekolah khas untuk ibu-ibu muda yang sudah mengandung ni. Supaya mereka masih berada di bawah perlindungan. Atau mungkin juga kita boleh buat edaran kondom percuma kepada remaja lelaki di sekolah menengah." Kata seorang ahli politik parti XXY.

*****

Dan apabila ditanya soalan "siapakah yang memainkan peranan penting dalam hal ini?"

jawabnya..

"Mak bapak sangat penting. Diorang la yang kena ajar ilmu agama pada anak-anak supaya tak ada lah masalah-masalah macam ni berlaku"

"Ini semua salah cikgu. Cikgu tak ajar betul-betul anak murid. mana taknya, datang sekolah sibuk berniaga tudung Fareeda"

"Ini semua salah kerajaan. Sape suruh tak jalankan hukum hudud. Kan dah jadi macam-macam bencana"

"Sebenarnya, ini semua salah kita. Kita duk fikir masalah pembawakan jemaah tak habis-habis. Sedangkan, mad'u kita sudah benar-benar tenat di luar sana akhi."

*****

sementara mereka saling berbalah mengaku cara masing-masing yang terbaik, peratus kelahiran bayi tidak sah taraf, semakin meningkat dan terus meningkat.

Maka dicelah-celah hiruk pikuk perbalahan itu, muncullah beberapa insan mulia bermurah hati menghulurkan bantuan kepada gadis muda yang sudah terlanjur. Memberi mereka selimut agama untuk mereka berlindung. Membalut putus asa mereka dengan harapan. Keyakinan yang tinggi agar mereka tidak terus menjerumuskan diri ke lembah penghinaan.

*****

Itu kisah bayi comel di Baitus Solehah

Di Raudatul Maryam, lain pula ceritanya.

19 orang anak-anak masih bersekolah dikumpulkan dalam satu rumah. Diberi peluang untuk menikmati kesenangan dan kesukaran bersama-sama.

Mereka dihantar oleh ibu bapa mereka kerana sebab yang pelbagai. Ada yang kesempitan hidup tidak mampu memberi kebahagiaan buat anak mereka, ada yang kerana bercerai dan mahukan perlindungan buat anaknya dan macam-macam lagi. Tujuan ibu bapa ini hanya satu. Mahukan yang terbaik untuk anak-anak.

******

Kata kuncinya, masalah sosial. Kurang ilmu agama.

Kita ada dua cara iaitu mencegah atau merawat. Jika benar ingin mencegah, perlu cegah dari akar umbi. Jika benar ingin merawat, siapa yang perlu didahulukan untuk dirawat?

Allahuarobbi..

Kadang-kadang, kita terlalu lantang bersuara. Mencadangkan itu dan ini. Menuduh pihak itu dan ini sebagai punca segalanya.

Tapi...

Pernah tak kita terfikir, jika ada seorang gadis yang sedang sarat mengandung datang kepada kita meminta bantuan. Apakah yang akan kita lakukan ketika itu? mahu beri usrah kepada dia? mahu marah lelaki yang merosakkannya? mahu apa?

Jika didatangkan dengan sebeban masalah di hadapan mata, belum tentu kita mampu selesaikan.

Manusia seringkali membuat kesilapan. Bezanya cuma kecil atau besar. Mereka tidak langsung layak menerima cercaan dan hinaan. Kerana sekiranya taubat mereka sehari-hari itu didengari Allah, ternyata mereka lebih suci daripada kita yang sibuk menghukum manusia di sana-sini.

Beruntungnya insan-insan yang menghidupkan Baitus Solehah dan Raudahtul Maryam. Besar saham akhiratnya. Memberi pengharapan kepada yang benar-benar memerlukan. Semoga Allah sentiasa pelihara insan-insan ini.

Harapan selalu ada. Walaupun masyarakat tidak memandang, tapi di sini, MASIH ADA YANG SAYANG..

Bila kita rasa lelah dengan ujian, sesekali lihatlah kepada mereka yang diberi ujian yang lagi berat daripada kita. Semoga boleh meningkatkan rasa syukur kepada Allah.


Ammar dan Zafran anak-anak Baitus Solehah

Warga Raudatul Maryam

Memey menyambut ulang tahun kelahiran yang ke 6. Warga Raudatul Maryam

Nota:
1. Baitus Solehah merupakan rumah penjagaan gadis-gadis yang mengandung muda. Sesiapa ingin menyumbang bolehlah hubungi Pengasasnya iaitu Umi Mona
2. Raudahtul maryam merupakan rumah penjagaan anak-anak yatim/ kurang berkemampuan/ masalah keluarga. Selang dua rumah dengan Baitus Solehah. 






26 November 2013

Seorang suami dan seekor harimau

Di suatu zaman, tinggallah sepasang suami isteri di sebuah kampung.Si suami kerjanya mencari kayu api di hutan. Maka setiap hari, dia akan ke hutan untuk mencari kayu api. Manakala si isteri pula suri rumah sepenuh masa.

Suatu hari, ketika si suami ke hutan mencari kayu api seperti biasa, isterinya di rumah didatangi oleh seorang lelaki.

"Tuk, tuk, tuk!" bunyi ketukan pintu.

"Siapa?"tanya si isteri dari dalam rumah.

"Saya si polan bin si polan. Saudara suami kamu" jawab lelaki itu.

"Owh. Suami saya itu sedang mencari kayu api di hutan. Entah hidup entah kan tidak, pergi mampus la dia" kata si isteri dengan marah sekali.

lelaki itu sangat terkejut. Tegar benar seorang isteri mengeluarkan kata-kata kesat pada suaminya di hadapan seorang saudaranya.

Sementara menunggu kepulangan si suami, si isteri tersebut terus menerus menceritakan keaiban si suami dan mengutuk suaminya.

Lelaki itu hanya diam.

Tidak lama kemudian, pulanglah si suami ke rumah. Pulangnya dia bukan seorang diri. Tapi dia dibantu oleh seekor harimau yang membawa seberkas kayu api di belakangnya. Sampai di muka pintu, si suami mengambil kayu di belakang harimau dan berkata pada harimau tersebut "Barokallahufik!" kemudian berlarilah harimau tersebut kembali ke hutan.

Saudara lelaki itu sangat terkejut. Hatinya kagum dengan kehebatan saudaranya ini yang mampu menjinakkan harimau yang liar membantunya. tapi dia hanya diam tidak berani bertanya. Dia meminta izin untuk bermalam di rumah saudaranya.

Ketika menjamu selera, dia melihat, isteri saudaranya tidak berhenti-henti memarahi, mengutuk suaminya. Tapi saudaranya itu hanya diam dan bersabar.

Siang menjelma, lelaki itu meminta izin pulang.

***********************************************************************

Setahun kemudian, lelaki itu datang kembali menziarahi saudaranya.

"Tuk, tuk, tuk!" bunyi ketukan pintu.

"Siapa?"tanya si isteri dari dalam rumah.

"Saya si polan bin si polan. Saudara suami kamu" jawab lelaki itu.

"Owh. Suami saya itu sedang mencari kayu api di hutan. Tunggulah sebentar."jawab si isteri dengan sopan.

Sementara menunggu kepulangan suaminya, dia tidak henti-henti menceritakan kebaikan suaminya kepada saudaranya itu.

Lelaki itu hanya diam.

Tidak lama kemudian, pulanglah si suami ke rumah. Kali ini dia seorang diri. Seberkas kayu api dipikulnya sendiri di belakangnya. Tiada lagi harimau yang membantu.

Ketika menjamu selera, dia melihat, isteri saudaranya tidak berhenti-henti memuji kebaikan suaminya.

Siang menjelma, lelaki itu meminta izin pulang.Tapi sebelum dia melangkah, sempat dia bertanya.

"Apa telah terjadi kepada harimau yang membantumu dahulu? ke mana isterimu yang dahulu?"

"Saudaraku, Allah telah menjinakkan seekor harimau kerana berkat kesabaran aku terhadap isteriku yang menyakitkan hatiku. Dan apabila Allah telah menganugerahkan aku seorang isteri yang solehah, maka Allah ambil kembali harimau yang membantuku"

Bersabarlah wahai si suami. Kerana isteri itu hakikatnya kurang akalnya. Dan banyak nafsunya.

Tatkala kita bersabar, nescaya pertolongan Allah akan tiba. Allah Maha Pengasih memberi kita ujian dan nikmat bersilih ganti. apabila ditambah dengan suatu nikmat, maka Allah akan mengurangkan suatu nikmat yang lain. Sebagai tanda Dia mahu kita sentiasa berharap padaNya.

petikan hikayat kitab Muhimmah  karangan Syeikh Abdullah Ibnu Abdur Rahim Fathani



22 November 2013

Throwback few years ago

"Meraikan yang baru, menghormati yang lama" -Quoted-

.............................................................................................................................

Yang muda biasanya tertanya-tanya. Mengapa begitu, mengapa begini?

Yang tua biasanya pedas, sinis, berkias. Tidakkah kamu berfikir?

Semuanya masih berada dalam kelompok yang sama dalam menuju matlamat yang sama.

Senyum. ^^,

Semua orang pernah mengalami situasi yang sama. Yang muda akan tua. Yang tua pernah muda. Itu perkembangan sunnatullah.

Kepelbagaian cara masing-masing berfikir ini biasanya membuahkan hasil yang indah jika semua pihak mampu berlapang dada. Berfikir dengan positif dan tidak memasukkan elemen emosi.

Yang muda, jika tidak tahu, bertanyalah. Kerana itu hak anda untuk tahu. Tapi berpadalah. Jangan harap pertanyaan itu mampu difahami hanya dengan menunggu suapan. Bergeraklah. Berkerjalah. Kerana sesetengah pertanyaan itu akan ditemui sendiri jawapannya melalui taklifan yang digalas, kesukaran yang dihadapi dan pengalaman yang ditimba.

Orang tua ni, bukannya apa. Mereka sudah lebih merasa peritnya zaman di kampus. Dan apabila sudah berhadapan dengan cabaran di medan yang sebenar, masing-masing menganggap cabaran di kampus hanyalah tribulasi di celah gigi. Namun itu tidaklah bermakna mengecilkan cabaran adik-adik kampus.

Orang tua hanya mahukan yang terbaik daripada generasi yang akan datang. Kadang-kadang sengaja diberi 'taujihad' sinis untuk menjentik hati. Idea yang kadang-kadang terlalu idealis perlu 'disepak' supaya ia kembali realistik berpijak di bumi. Afala tatafakkarun?

Berhikmah?
Tidak dinafikan. Tapi yang dimaksudkan dengan hikmah ialah "cara terbaik dan mendatangkan manfaat lebih baik daripada mudarat". Bukanlah hikmah itu bermakna bercakap dengan berbisik sambil usap-usap belakang.

Nasihat orang lama, pandangan orang baru. Itu sinergi.

Yang tua bukanlah yang terbaik. Kerana itu, pentingnya yang baru menjadi lebih baik.

Kasih sayang dan keprihatinan orang lama kadang-kadang sengaja disorok. Dan yang lahir hanyalah kata-kata pandangan yang begitu. Apa-apa pun, mana mungkin kita lupa, kitakan lahir dari perut tarbiyah yang sama?



KCM 2010

KKM 2010

MESRA 2010

MTM 2010
KKM 2011
MTM 2011
SAYANG 2011

AGM PMI 2011

SPEAKER CORNER ISU ISMP 2012



LTK 2013


GAMIS JOHOR 2013

IJTIMAK TARBAWI 2013

AMEERAH JOHOR 2013

IHTIFAL PASTI 2013

last but not least,



Nota:
1. Get the point?
2. Golongan tua/lama: Final year dan alumni.
3. Golongan muda: selain final year dan alumni.
4. Ada satu perkara yang menjadi hak mutlak golongan tua sahaja yang boleh bincangkan. Nak tahu apa?Baitul Muslim!

20 November 2013

Motivasi husnul khatimah

Umurnya semuda 20 tahun. Tapi dunia menangis kehilangannya.

Umur saya 23. Tapi kalau saya mati saat ini, tiada apa yang perlu ditangisi. Kerana hilangnya saya bukanlah satu kehilangan buat Islam dek kerana kurangnya diri dalam menyumbang.

Ya. Saya belajar. Tapi ilmu saya untuk apa? siapa yang bakal mendapat manfaat untuk ilmu saya ini?

Ya. Saya naqibah. Tapi adakah mad'u saya memperoleh sesuatu akan apa yang saya sampaikan itu?

Ya. Saya ahli jemaah. Tapi apa yang jemaah saya dapat dengan adanya saya sebagai ahlinya?

Ahmad Ammar. Hidupnya disibukkan dengan manfaat. Himmah mencari kebenaran. Sibuk memberi bantuan.

Tapi kita hari ini, disibukkan dengan apa? Sibuk mencari kesalahan manusia. Sibuk mengejar kemewahan dunia. Hanyut dengan kelalaian.

Pengakhiran Ammar, syahid. Semadi di sisi sahabat Nabi.

Pengakhiran kita? wallahu'alam.



Motivasi husnul khatimah itu bermula dengan segala perbuatan yang diniatkan kerana Allah. Kerana itu perbezaan ibadah dengan yang bukan. Segalanya? Ya. segalanya termasuklah niat ketika membuka laptop untuk memulakan assignment.

Kerana dengan niat dan himmah yang tinggi ikhlas itu, segala yang kita lakukan hari ini, Insya Allah bermanfaat buat ummat. Doalah selalu. Allahumusta'an.


16 November 2013

Khalifah Umar Abdul Aziz dan Haram, Haram, Haram!

Bismillah walhamdulillah.. Allahummasolli'ala Muhammad wa barik wa salim 'alaih.

Saya baru pulang dari menonton pementasan teater muzikal Khalifah Umar Abdul  Aziz di Pusat Islam Iskandar, Johor Bahru. Tayangan ini adalah sempena sambutan 25 tahun Yayasan Warisan Johor.

Tayangan bertaraf korporat ini sudah tentunya tidak lari daripada penonton di kalangan pak mak datin dan yb. Makanya, sungguh pun ada sedikit kekurangan dari sudut syariat dari sudut pementasan, namun ia tidak menafikan keseluruhan pementasan yang menjadi salah satu metode dakwah kepada masyarakat. Terutamanya golongan yang mustahil untuk kita jumpa di majlis ilmu. Ini pendapat sayalah.

Sukalah saya untuk berkongsi serba sedikit mengenai khalifah yang dikagumi oleh Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang itu.

Nama sebenar Umar Abdul Aziz ialah Abu Jaafar Umar bin Abdul Aziz bin Marwan. Ibunya Laila Ummu Ashim bin Umar Al-Khattab. Lahir di kota Madinah pada tahun 63 Hijrah bersamaan 684 Masihi. Dilahirkan dalam keluarga bangsawan Bani Umaiyah pada sebelah bapanya. Ketika umurnya 15 tahun beliau telah menghafaz Al-Quran dan berguru dengan beberapa orang ulama. Isterinya bernama Fatimah binti Abdul Malik berasal dari Damsyik.

Antara babak yang ditekankan ketika pementasan ialah, ketika Umar dilantik menjadi khalifah, beliau berusaha menolak sekerasnya dan menyatakan bahawa beliau tidak pernah langsung bermimpi akan menjadi seorang pemimpin. Beliau mengingatkan kepada orang ramai bahawa, setiap yang memilih dan dipilih untuk menjadi pemimpin akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak. Betapa Umar Abdul Aziz berat sekali ketika diumumkan sebagai khalifah.

Ketika hari pertama beliau menjadi khalifah, dan baru selesai menguruskan jenazah khalifah sebelumnya iaitu Sulaiman, beliau pulang ke rumah dan ingin berehat sebentar. Namun, anaknya yang soleh itu, iaitu Abdul Malik, mengingatkan ayahnya, "Wahai ayahku, apakah kamu jamin, kamu akan melaksanakan tanggungjawabmu sebagai seorang khalifah kepada rakyatmu ketika kamu tidur ini?" Pertanyaan sentap oleh anaknya itu segera menyedarkan Umar. Sungguh, tugas sebagai seorang pemimpin menuntutnya untuk mengurangkan waktu dia berehat.

Umar Abdul Aziz menjadi khalifah hanya selama dua tahun lima bulan sahaja. Namun, itu sudah cukup untuk melakukan perubahan yang sangat besar kepada rakyatnya. Beliau sanggup hidup susah demi menyempurnakan hak rakyatnya. Dalam menguruskan wang rakyat juga beliau sangat berhati-hati dengan memastikan tiada satu sen pun wang rakyat yang diambil. Ini dilihat dalam satu ketika, beliau didatangi dengan dua orang Nasrani yang datang mengadu meminta bantuan kewangan. Selepas seleasi urusan perbincangan tersebut, Umar segera memadamkan lampu yang digunakan. Kedua orang Nasrani itu berasa hairan mengapa khalifah memadamkan lampu terlalu cepat sedangkan mereka masih ada di situ. Jawab Umar, "Aku gunakan lampu kerajaan ini adalah untuk urusan rakyat sahaja. Apabila selesai urusan, maka aku gunakan lampu aku sendiri" Jelas menunjukkan betapa Khalifah Umar Abdul Aziz sangat teliti dalan urusan pembahagian harta rakyat.

Khalifah Umar mati diracun oleh orang upahan sepupunya ketika berumur 40 tahun. Hartanya ketika itu hanyalah 11 orang anak dan 17 dinar sahaja.

Di akhir pementasan, muncullah seorang hero yang bernama Imam Muda Nazrul untuk menyampaikan khulasoh pementasan. Beliau dengan lantangnya mengingatkan penonton mengenai tanggungjawab sebagai seorang pemimpin yang sangat besar sekali. Ditambah lagi sindiran bagi mereka yang meminta-minta jawatan. Pastinya, setiap yang mendengar pasti akan terasa tidak senang duduk dek kerana betapa sentapnya ayat-ayat Al-Quran dan hadith yang dibacakan oleh Imam Muda Nazrul mengenai azab Allah bagi pemimpin yang culas melaksanakan tanggungjawabnya dan menyalahgunakan wang rakyat.

Itu hal pementasan.

Di Malaysia pula, youtube dan facebook heboh dengan video aksi lucu seorang ahli Parlimen yang berkelakuan seperti haiwan sarkas. Puncanya? apabila ada YB yang mengusulkan agar pemotongan elaun menteri demi menjaga kebajikan rakyat. Baru diusik sedikit kemewahan dirinya, dia sudah menjerit terpekik terlolong, "Haram, haram, haram. Tipu, tipu, tipu!"

Dalam pementasan tadi juga ada dilakonkan watak Fatimah, isteri Umar yang sangat redha dengan kesederhanaan keluarga yang dipilih oleh suaminya. Sedangkan hidupnya semenjak lahir, penuh dengan kemewahan. Dia sanggup menanggalkan pakaian mahal dan perhiasan di tubuhnya demi mendahulukan kebajikan rakyat. Dia hanya merasa cukup dengan berada di sisi suaminya. Sungguh, di sebalik kejayaan seorang lelaki itu pasti ada wanita hebat di belakangnya.

Cuba nilai menteri yang kita pilih di PRU13 lalu, sanggupkah isteri-isteri mereka mencabut cincin permata dan menggadai beg tangan dan kasut yang harganya boleh didirikan sebuah masjid itu.

Lihatlah. Jauh benar peribadi menteri yang menang hasil PRU13 yang lalu dengan peribadi Khalifah Umar Abdul Aziz.

Malaysia mengamalkan demokrasi. Pemimpin dan rakyat itu soal yang dipilih dan yang memilih. Itu soal pahala dan dosa. Syurga dan neraka. Berhentilah menjadi golongan jiwa kosong yang kononya berlepas diri dari politik. Come onlah, wahai manusia, afala tatafakkarun? afala tatadabbarun? afala ta'qilun?

Wallahu'alam



02 November 2013

Hari Jubah :)

Bismillah wa alhamdulillah.. Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad..

Syukur atas pemberian. Sabar atas ujian.

27 oktober lalu, telah selamat saya berkonvokesyen. Meniti detik-detik sebelum hari kejadian, tiadalah langsung saya menghiraukan. 'Mood' yang langsung tiada. Hampir sahaja saya membuat keputusan untuk tidak menaiki pentas. Mungkin kerana saya masih kekal di sini, maka tiada apa kerinduan pada UTM itu sendiri.

Khabaran mengatakan, emak bersungguh-sungguh untuk datang. Abang uda juga asyik bertanya bila jadual naik ke pentas. Itu membantu untuk saya buat keputusan. "Kalau pun aku tak ada hati untuk naik pentas, tambahlah pahala buat emak bahagia melihat anaknya di pentas" bisikan itu hadir menyuruh saya untuk tidak membuat keputusan selfish.

Kehadiran kawan-kawan sekelas, sahabat-sahabat sepersatuan, sangat membantu menceriakan diri dan menarik 'mood' itu.

Masuk sahaja dewan, emak membalas mesej saya "Emak dah masuk. Ada di atas". Mengeluh saya. Kesian emak. Akibat bahagian bawah dewan yang sudah penuh, emak terpaksa memanjat tangga di tingkat atas.
Tibalah masanya, berjalan saya di atas pentas. Penantian selama empat tahun tapi berada di atas pentas itu tidak kurang dari setengah minit sahaja. Tidaklah ia sia-sia asalkan niatnya untuk melihat emak gembira.

Keluar sahaja dewan, terus mencari emak. Empangan air mata tidak lagi dapat dibendung. Dakapan hangat ciuman emak sangat mendamaikan. "Tahniah.." Emak berbisik. "Terima kasih, mak.." saya menjawab sambil membalas ciuman emak.

Selesai bergambar, sebelum zohor semua keluarga saya balik. Tinggallah saya dengan bunga-bunga hadiah pemberian mereka di UTM. Menyambung pengajian yang baru bermula. Urusan dakwah yang belum selesai, tanggungjawab tarbiyah yang tiada akhir, dan amanah mengislah yang tiada hujung. Semuanya menjadi ramuan yang perlu dihadam dalam diri. Sudah-sudahlah berenak-enak. Kerja yang ada lebih banyak dari masa yang kita ada. Semoga Allah redha!

Ijazah Sarjana Muda Sains serta Pendidikan Matematik 10/13

Terima kasih Kak Saleha yang belanja KFC ^^,

Sahabat 07 yang meraikan :)

Dia surveyor, saya cikgu :) 
  


Satu-satunya gambar yang ada Along. Dia tak suka bergambar. Alasannya, "Along tak hensem"


  Nota:
1. Terima kasih atas ucapan tahniah di fb, whatsapp dan sms.
2. Terima kasih buat sahabat-sahabat yang meraikan hari konvokesyen saya.
3. Doakan saya konvokesyen seterusnya, 2015. Insya Allah.. :)

07 October 2013

Membebel budak baru belajar

Assalamualaikum wbt. Selawat dan salam buat junjungan besar nabiyyuna Rasulullah saw serta ahli keluarga baginda..

Minggu ini minggu kelima kuliah. Minggu lepas minggu keempat. Minggu ini minggu menghantar assignment, dan presentation yang sepatutnya disiapkan sejak minggu lepas. kalau ikut jadual budak nerd yang cemerlang, terbilang la. Malangnya ia tidak terjadi ke atas diri saya. :(

Yeargh. Mari mencipta alasan kenapa tak buat kerja tepat pada masanya!

Alasan 1

Assigment yang diberikan oleh Dr taklah susah mana. Tapi, ia memerlukan ketekunan yang mendalam untuk mencari jurnal ilmiah, dan mengkritiknya dengan perasaan macam bagus yang perlu disematkan dalam jiwa serta mencari benang-benang basah untuk menegakkan hujah kita. Bak kata Dr Bambang pensyarah saya, "you have to think critical, and being sceptical to critics the journal". Owh Dr. Mengapa anda memaksa saya menjadi macam bagus sedangkan 'i'm not that kind of person'. (huhuhu. seriously?) Jadi, apa yang terjadi ialah  tatkala semangat berkobar-kobar untuk membuat assignment datang, saya terus buka laptop dan membaca jurnal tersebut. Tapi malangnya, tidak sampai 10 minit, saya sudah menutup laptop dan membuat kerja lain.   Jadi, alasannya ialah saya masih dalam tempoh menyesuaikan diri dalam membuat assignment yang asasnya ialah jurnal, jurnal, jurnal!

Alasan 2

Alasannya ialah, tiada tekanan, tak boleh buat kerja.Ini ada kaitannya juga dengan sikap suka buat kerja di saat akhir. Yaa.. Saya tahu sikap itu ibarat parasit yang memudaratkan. Tapi, saya punyai satu masalah iaitu tidak mampu menjadi optimum tanpa tekanan. Disebabkan minggu kedua dan ketiga tiada tekanan yang menimpa maka, saya hanya menaip satu ayat sehari untuk assignment tersebut. (isyh.Isyh. Isyh. Terok bebenor) Bila masuk minggu keempat, tekanan mula datang dengan meeting yang pelbagai, program yang sedia menunggu, serta taklifan lain dan ketika itu baru datang kesedaran yang tinggi untuk berjihad menyiapkan segala kerja dalam satu hari. Memang mustahil la!

Alasan 3

Ermm...malas kott?

Kesimpulannya, alasan-alasan ini boleh direka oleh sesiapa. Penulis boleh menipu ketika menulis. Tapi mereka tak mampu menipu diri sendiri. Nak berjaya dalam hidup, tidak perlu menjadi bijak. Tapi kita hanya perlu menjadi rajin. Ya. Rajin untuk mencari jurnal. Rajin untuk membaca bahan ilmiah yang berat. Rajin untuk mengkaji benda yang kita tak tahu. Rajin untuk buat semua benda yang baik.

Dan mengenai pengurusan masa pula, sememangnya masa itu tak akan pernah kembali. Makanya tak payah nak mengada-ngada lah nak cakap "maaf, saya budak baru." sebagai alasan. Jadi orang yang cepat belajar. Boleh?

Akibat daripada apabila assigment tak siap, quiz atau test tak study lagi, maka apabila diminta untuk datang meeting, pergi program, dan macam-macam gerak kerja jemaah, maka alasan yang paling klise akan diberikan iaitu " maaf, saya sibuk" Suruh buat awal-awal, tak nak! teruk betul ahli jemaah ni..

Suka saya untuk memetik kata-kata buku Dr Zaharuddin Abdul Rahman dalam bukunya Jangan Berhenti Berlari "Cabar zon selesa anda dengan perkara baru, ilmu baru, medan baru, konteks baru dan apa-apa yang lebih mencabar dan boleh menghasilkan kesan positif buat diri dan ummah. Nescaya satu perkembangan cemeralng akan berlaku dalam diri"

Dan juga kalam murobbi yang saya sanjungi, Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat dalam majalah Tarbawi edisi Ijtima' Tarbawi 3.0 "Di kalanya manusia ada yang menggunakan hujjah 'sibuk' sebagai alasan. Apabila mereka gagal menghadiri mesyuarat, atau tidak dapat hadir ke suatu majlis tertentu walaupun sudah menerima jemputan secara rasmi, terkadang jarang datang ke masjid menunaikan solat jemaah, apabila ditanya maka jawapannya mudah sahaja iaitu 'sibuk'."

Hanya kita dan Allah sahaja yang tahu dengan urusan apakah kita disibukkan itu. Urusan dunia? atau urusan dunia dan akhirat?

Tepuk dada, tanya iman.

Mari menjadi ahli jemaah Islam yang cemerlang!



Percayalah, tanpa BR1M pun, anda mampu memiliki buku-buku ini. Rezeki kan Allah yang bagi?




29 September 2013

Uncle kawan abah

Assalamualaikum wbt..

Allahumma solli 'ala Muhammad wabarik wa salim..

Dua minggu lepas, pagi-pagi lagi saya bergegas ke kaunter tiket Sri Puteri mencari tiket ke Batu Pahat. Mahu pulang segera menghabiskan jam kredit belajar memandu. Hari itu, hari jumaat. Orang pun tidak terlalu ramai. Tidak sesak seperti selalu. Selepas membayar harga tiket, seorang uncle berbangsa cina di belakang saya, rupa-rupanya mahu ke destinasi yang sama dengan saya. Tua tetapi cergas orangnya. Amoi di kaunter meminta saya menjaga uncle ini.

adik, you tolong tengok-tengokkan uncle haa.. nanti kalau bas sudah sampai you beritahu sama dia ya..” kata amoi bermata sepet.

“Ok. Boleh2.” Kata saya menggangguk senyum.

“Uncle, jom!”

Macam biasa, duduk tepi jalan sambil mata awas kepada nombor plat bas yang tiba. Lama sungguh.

“lu mau balik batu pahat, lumah lu kat mana?” uncle memulakan perbualan.

“owh.. rumah saya kat muar. Tapi biasa ambil bas ke batu pahat. Lagi dekat.” Jawab saya.

“muar dekat mana?”uncle bertanya lagi.

parit jawa.”

“palit jawa kat mana? Rumah saya kat palit jawa juga..”

“dekat parit nawi..”

“owh… lumah lu kat parit nawi.. saya tau. Saya tau. Situ ha. lulu saya ala solang kawan. Kilija bandar muar tapi sikalang lama sulah saya tak nampak itu olang. Namanya Amin. Lu ala kenal tak?”

Amin? Kerja Bandar muar? Ermm… itu ayah saya, uncle!” jawab saya hampir menjerit.

Waaaa… itu bapak lu ah? Mana lia pigi? Sulah lama wa tak nampak lia..?”

“Uncle….. abah lama dah meninggal…”

“ Ohh… soli ah. Saya tak tau.. patutla lama sula saya tak ala nampak lia… lia meninggal sebab apa?”

Dan banyak lagi perbualan antara kami. Uncle ni sangat baik. Umurnya menjangkau 77 tahun. lebih tua daripada arwah abah kalau dia masih ada. Tapi orangnya sangat cergas. Dia datang dari Muar untuk kerja di Singapura tempat anaknya. Dia tak habis-habis memuji kebaikan abah. Katanya, dia kawan rapat abah. Habis dia bercerita pada semua orang yang lalu-lalang di sekitar tempat saya menunggu bas tanda dia sangat excited berjumpa saya anak sahabat baiknya. Sampainya di Batu Pahat, uncle tadi ingin belanja saya minum. Tapi saya menolak kerana segan dan saya ingin segera pulang kerana hari hendak hujan. Demi tidak menghampakan, uncle tadi belanja pula saya tiket bas Batu Pahat ke Muar. Allahurobbi. Semoga Allah beri hidayah kepada uncle tadi untuk memeluk Islam.

Kerja terakhir abah saya dulu, adalah pengawal keselamatan di sebuah bank di Bandar Muar. Dengan rezeki itulah, kami sekeluarga bahagia. Pernah juga sesekali rasa sempit dan susah. Tapi, tetap Alhamdulillah masih cukup dan bahagia. Berkerja di bank, abah jumpa ramai orang. Abah baik dengan semua orang. Tak kira lelaki, perempuan, tua, muda, cina atau india, semua abah baik. Kalau ada orang perlukan bantuan untuk urusan di bank, abah selalu tolong. Sebab tu juga ramai orang di Bandar Muar kenal abah. Tidak hairanlah juga ramai orang yang kami sekeluarga tak kenal datang berziarah ketika abah meninggal.

Sebab itu, bila isteri Mat Yo marah pakcik pengawal keselamatan, saya terasa. Terasa seperti dia kurang ajar pada abah saya!

Berbuat baik bukan untuk pujian. Tapi untuk bekalan di hari kemudian. Mana tahu, kerana baiknya ketika hidup, anak cucu kita juga mendapat tempias kebaikan yang dilakukan. Semoga Allah menghimpunkan roh abah bersama para solehin dan mukminin. Marilah kita berdoa supaya sentiasa menjadi baik buat sekalian ummah. Tunggulah abah, anakmu ini sedang berusaha menjadi yang solehah untukmu.

wallahualam


20 September 2013

Kenapa sambung master?

Assalamualaikum wbt..
Allahumma solli 'ala Muhammad wa 'ala alaihi wa barik wasalim..

Alhamdulillah.. Hari ini Jumaat minggu kedua sebagai mahasiswa tahun satu di peringkat sarjana. Permulaan selepas pengakhiran. Tempat lama, dunia baru.

Melangkah ke dunia baru ini juga, sungguh ramai yang cukup 'ambil berat' dengan saya. Contoh soalan dan pandangan 'ambil berat' yang sangat klise bagi saya.

"Kenapa sambung master?, bukan sepatutnya tunggu posting je ke?"

"Kenapa sambung master? nanti kalau dapat posting, macam mana?"

"Laa.. sambung master ke? nak jadi pensyarah ke?"

"Kenapa sambung master? tak best ke jadi cikgu?"

"Lepas sambung master, nak masuk sekolah ke? tak rasa membazir ke ada master tapi pergi sekolah?"

"So ni, lepas master kena tunggu SPP panggil untuk posting pulak la kan? lama tau nak kena tunggu.."



Pada mulanya, saya mendaftar dalam sarjana bimbingan dan kaunseling.


"Oh... nak jadi kaunselor lah ni?, hebat-hebat."

"Aik! larinya bidang. kenapa tak ambil matematik?"

Dan setelah sedar keupayaan diri yang sifar ilmu kaunseling, maka saya menukar kos kepada psikologi dalam pendidikan.

"psikologi dengan matematik pun jauh lari bidang tu."

"kesiannya awak tukar kos daripada kaunseling. Saya bukannya apa. bimbang awak punya peluang kerja tu nanti.. psikologi ni macam susah sikit nak dapat kerja"


Itu sebahagiannya. Ada yang bertanya kerana benar-benar ingin tahu. Dan ada juga yang mempersoalkan kerana tercabar. terima kasih kerana mengambil berat pada saya.

Apa-apa pun, sukalah untuk saya berterus terang di sini. Menyambung pelajaran di peringkat sarjana termasuk dalam perancangan tiga tahun saya selepas tamat peperiksaan akhir di sarjana muda yang lalu. Saya berhasrat untuk menyambung kerana benar-benar ingin menambah ilmu dalam bidang pendidikan. Saya ingin menjadi pelapis kepada warga pendidik yang lebih berkualiti. Ditambah pula kami warga ISMP tiada jaminan daripada pihak kerajaan bilakah tarikh sebenar kami akan ditempatkan untuk mengajar. Saya juga ingin menyiapkan diri dari awal kerana sebelum ini, semua guru diwajibkan untuk mempunyai ijazah sarjana muda dan tidak mustahil akan datang, semua guru wajib pula mengambil sarjana. Manakala dari sudut ekonomi pula, siapa tahu akan datang gaji bagi seorang guru sarjana dan sarjana muda berbeza.

Mengenai posting, borang posting telah pun saya isi secara manual dan atas talian di laman sesawang SPP. Hanya berusaha sekadarnya dan akan menangguh atau menolak tawaran seandainya dipanggil untuk temuduga dalam tempoh setahun setengah ini. Ini juga tidak mematikan semangat saya bersama rakan-rakan yang lain untuk menuntut hak posting.

Saya tidak berhasrat untuk menyambung dalam bidang matematik kerana saya mahu berehat daripada memegang kalkulator. Pada saya, cukuplah sekadar di peringkat sarjana muda sahaja belajar matematik kerana applikasinya dalam kehidupan nanti tidak banyak melainkan sekelumit sahaja.

Saya memilih bimbingan dan kauseling pada mulanya kerana benar-benar ingin menjadi seorang kaunselor. Namun setelah dinasihati oleh koordinator program, saya beralah dengan keputusan. Ketiadaan asas langsung dalam bidang ini mungkin akan membuatkan saya terpinga-pinga dalam kelas nanti. Semestinya ada hikmah yang menanti. Maka dengan itu, saya memilih program yang berhampiran dengan kaunseling iaitu psikologi. Kali terakhir saya belajar mengenainya ialah ketika tahun satu semester dua. Sudah agak berkarat dan itu membuatkan saya semakin bersemangat untuk membaca semula buku Santrock keluaran Mc Graw Hill itu.

Dari sudut peluang kerja pula, sejujurnya saya tidak berminat untuk membahaskan sekarang. Kerana pada saya, saya bukanlah jenis yang menuntut ilmu kerana untuk memilih-milih kerja. Tapi saya belajar untuk amal dan mengajar. Bukanlah saya jenis yang tidak memikirkan masa depan, tapi pada saya peluang kerja itu akan datang kemudian. Dan rezeki itu sememangnya dari Allah Yang Maha Berkuasa.

Setiap bidang, ada kesusahan dan keseronokan tersendiri. Doakan saya, Hamba Allah yang sedang menuntut ilmu dan ingin menjadi ummat yang cemerlang kebanggaan Nabi. Semoga Himmah menuntut ilmu ini berbuah hikmah kelak.

Wallahu'alam.

12 September 2013

Cersapen: Kasim seorang naqib

Hari ni Kasim frust betul. Mana taknya, markah test PDE dia dapat rendah. Paling rendah dalam kelas pula tu. Dah la dapat markah teruk, lepas tu, pensyarah announce kat dalam kelas lagi. Hadoihhhh...memang la kawan-kawan lain, tak ketawakan pun. Ini bukan zaman sekolah rendah. Tapi, menyedari dia seorang sahaja yang dapat markah rendah dan dimalukan begitu, perasaannya seperti macam nak terjun dari bangunan tingkat 188. Mujur dia ada iman. Agak mustahil juga untuk dia terjun sebab dia naqib usrah.

Masuk sahaja bilik, dia terus campak beg atas meja dan hempas badan atas katil. Memang tilam asrama taklah seempuk tilam yang melantun macam kat rumah tu. Jadi, sakit jugalah badan kalau terhempas kuat macam tu. Tapi Kasim dah tak kisah tu semua. Yang ada dalam otak dia, dia kecewa.

Jam dah pukul tiga petang. Kelas hari ni sepatutnya tamat jam empat. Tapi pensyarah habiskan awal sebab nak bagi peluang pelajar jumpa dia atau buat pembetulan dengan kawan-kawan lain lepas dia pulangkan semula kertas test tadi. Tapi, Kasim tak ada mood langsung buat macam tu. Lepas pensyarah kata "class dismissed", dia terus keluar dewan kuliah yang muat seramai 50 orang tu dan pecut dengan motor hondanya ke bilik.

Kepalanya ditekup dengan bantal. Badannya meniarap. Dia pun tak tahu kenapa dia dapat markah rendah sedangkan dia dah berusaha sehabis-habisan. Erm.. Pada dia, stay up satu malam sebelum test itu sudah dikira usaha sehabis-habisan sebab semua orang pun usaha macam tu kot. Mesyuarat program persatuan pun dia minta excuse sebab bagi alasan nak study. Dia harap, ahli mesyuarat yang lain dapat husnudzan dengan dia.

"Arggghhhhhh!!!!", Kasim jerit. Mujur mulutnya ditekup dengan bantal maka tidaklah mengejutkan Sazali jiran bilik sebelah.

Beberapa kali juga dia menjerit-jerit tak keruan. Macam orang putus cinta. tapi dia tak menangis. Dia masih mengekalkan kemachoannya.

Tiba-tiba, sedang dia sibuk melayan perasaan frust itu, telefon bimbitnya berbunyi menandakan ada mesej whatsapp yang diterima.

"hisshhh sape plak pengacau nih!", sambil mendengus itu, tangannya meraba ke poket seluar sambil mengeluarkan telefon bimbit.

mesej whatsapp dibaca. Sulaiman, anak usrah kesayangannya rupanya.

"Salam, bang. Abang free tak petang ni? jom kita usrah. Saya frust la hari ni dapat markah test teruk. Saya perlukan kata-kata motivasi daripada al-quran. Boleh abang bincang tajuk ni petang ni?"

Kasim terdiam dan rasa mahu hantuk kepala ke dinding.



Nota:
1. Cersapen: Cerita Sangat Pendek
2.PDE : Partial Differential Equation
3. Ada orang, dia kecewa dan mengadu pada orang. Ada juga orang, dia kecewa tapi dia mengadu pada Tuhan. Kita yang mana?
4. Ada orang, dia sedih dan dia buat orang lain lagi sedih. Ada juga orang, dia sedih tapi dia mampu buat orang lain gembira. Kita yang mana?

08 September 2013

..............................




#Terjumpa keratan akhbar ni masa kemas-kemas buku cuti tempoh hari..
Al-Fatihah buat Allahyarham ayahanda Hj Amin b. Hj Shamsudin..

07 September 2013

How To Train your Dragon?

Pulang dari beraya hari tu, anak sedara buka tv. Saya pun tumpang sekaki. Kartun. How To Train Your Dragon. Cerita dah separuh. Tapi masih boleh faham jalan cerita.



Hiccup anak muda belasan tahun. Tinggal dengan bapa yang tegas tapi penyayang. Dia dihantar di sekolah untuk belajar. Uniknya di sekolah, mereka tidak menggunakan silibus seperti sekolah lain. tapi apa yang guru mereka ajarkan ialah bagaimana untuk membunuh naga. Bermula daripada teori dan amali semuanya ke arah untuk membunuh naga. Silibus ini bertepatan dengan tradisi kampong tersebut iaitu menjadikan anak mereka seorang pembunuh naga yang ulung yang dikenali sebagai Viking. Makanya, sejak kecil lagi, mereka telah didoktrin supaya membunuh naga jika terjumpa tak kira dalam apa cara sekali pun.

Suatu malam, sedang Hiccup membelek buku teksnya mengenai jenis-jenis naga, dia berfikir dan bertanya dalam diri, mengapa dia perlu membunuh naga. Sedangkan naga itu tidak menyerang mereka penduduk kampong. Padanya, mengapa dia harus membenci pada sesuatu yang tidak membawa mudarat pada dirinya.
Hari demi hari begitu sahaja. Hiccup tetap belajar di sekolah hanya untuk menjaga hati bapanya. Hakikatnya, dia melalui siri pembelajaran dengan penuh kebosanan. Dia masih tidak menemui jawapan mengapa naga itu perlu dibunuh. Dalam kelas amali, dia tidak melawan jika diserang oleh naga. Dia hanya mengelak. Bukan kerana dia lemah, tetapi kerana dia tidak dapat menjawab sebuah persoalan, mengapa dia harus membunuh naga.

Suatu hari, Hiccup berjalan-jalan di hutan berhampiran. Sedang dia bersiar-siar, dia terjumpa seekor naga yang tercedera ekornya. Dengan itu, naga tersebut tidak dapat terbang. Hiccup  berazam dan berusaha untuk membantu naga tersebut untuk terbang semula.

Dipendekkan cerita, Hiccup menjadikan naga tersebut sebagai bahan kajiannya. Setiap hari pulang daripada sekolah, dia akan bertemu dengan naga yang diberi nama toothless itu  sehinggalah dia belajar dan dapat mengenal seekor naga lebih dari apa yang dia dan rakan-rakanya belajar di sekolah. Dia juga mendapat tahu bahawa ada cara yang paling mudah untuk melemahkan naga iaitu dengan hanya menyentuh hidung dan bawah dagunya.

Banyak lagi plot cerita ini yang saya tidak ingin nukilkan. Di akhir kisah ini, Hiccup berjaya mengubah persepsi seluruh penduduk kampong bahawa naga bukanlah seganas dan seburuk yang seperti telah didoktrin oleh nenek moyang mereka. Hiduplah penduduk kampong dengan aman bersama haiwan kesayangan mereka yang baru iaitu naga.

Naga yang sebelum ini menjadi musuh namun kini menjadi rakan.

Benarlah kata pepatah arab, “Seseorang itu akan menjadi musuh pada perkara yang tidak diketahuinya”

Banyak pengajaran yang anda boleh perolehi dari kisah animasi ini jika anda bukan jenis yang skeptikal terhadap hasil tangan barat. Ia mungkin sebuah kisah dongeng tapi pengajaran yang baik ini kadang-kadang menjentik juga kita untuk berfikir.

Mari kita berfikir, dalam hidup kita, dalam tindakan kita, adakah kita memilih keputusan yang terbaik atas dasar kemahuan diri atau kemahuan orang lain? Atau kerana tradisi orang terdahulu? Alangkah ruginya.. Hidup tanpa tahu, faham dan sedar nilai hidupnya sendiri.

Semak juga dalam gerak kerja organisasi kita. Adakah hasil syura yang kita banggakan itu benar-benar difahami oleh semua ahli syura dan semua ahli gerakan faham mengapa keputusan sebegitu dilakukan. Adakah keputusan yang dibuat merujuk kepada situasi semasa atau hanya kerana mengikut tradisi orang terdahulu? Alangkah ruginya.. jadilah kita pengikut buta..

Tidakkah kamu mahu menjadi orang yang berfikir?

.

29 August 2013

Syawal. Perlu ke sedih?


Syawal biasanya disambut dengan mood sedih. Iklan-iklan di tv selalunya menceritakan anak-anak tak balik raya, anak perantauan raya bersendirian, dan lain-lain. Ditambah pula lagu-lagu raya bernada melankolik yang mampu membuatkan manusia menangis mendengarnya.

Sungguh pun sedih, manusia masih mampu terlompat-lompat merayakan syawal yang Allah telah anugerahkan. Buktinya, lagu anugerah syawal di media prima.

Dua emosi jelas bertentangan. Manusia mampu sedih dan gembira dalam syawal. Apa yang membezakan kedua emosi itu ialah nilai. Sejauh mana manusia menjadikan kedua-duanya bernilai dalam hidup. Sedih dan gembira yang bukan kerana hasil tarbiyah media. Tapi hasil tarbiyah ramadhan. Semoga Allah redha!

Raya 1993

Raya 1998

Raya 2001

Raya 2008

Raya 2009

Raya 2010

Raya 2011. abang andak tunang. 

2012 tak sempat nak ambil gambar sama-sama. sibuk buat persiapan walimah abang

Raya 2013. abang andak tak terer tangkap gambo.



19 July 2013

Doa

Doa itu suatu permintaan daripada hamba kepada Tuhan. Sebuah komunikasi ghaib yang hanya boleh dibenarkan dengan iman. Meminta agar dipenuhi segala kemahuan, dihilangkan segala kekusutan, diberi petunjuk segala keraguan, diberi jawapan segala persoalan, ditabahkan segala ujian.

Hamba meminta dan terus meminta. Disulami dengan esak tangisan. Di sebalik tangis itu hamba mencari kekuatan. Kekuatan untuk terus berdoa dan menanti jawapan dari Tuhan.

Ar-Rahman itu tidak pernah tidur. Tidak pernah jauh. Malah sentiasa dekat dengan hambaNya. Lebih dekat daripada urat nafas. Dia suka mendengar rintihan hamba. Sentiasa sayang akan hamba. Doa yang dipinta, hajat yang dipohon sentiasa dimakbulkan. Kemahuan hamba diganti dengan keperluan. Kekusutan diganti dengan ketenangan. Keraguan diganti dengan keyakinan. Persoalan diberi jalan. Dan ujian diberi kesabaran.


Meminta pada Tuhan memang tiada ruginya. Meminta pada makhluk mungkin bisa mengundang kecewa. 

18 July 2013

I'm home!


Allahumasolli’ala Muhammad wa barik wasalam ‘alaih..

Alhamdulillah wa syukru lillah.. Berada di rumah adalah perasaan yang sangat ‘heaven’ buat semua mahasiswa. Apatah lagi jika dia seorang mahasiswa yang jarang balik kampong dan sudah tamat pengajian. Diam tak diam, sudah sebulan saya duduk di rumah secara tetap. Sekejap saja masa berlalu.

Orang selalu tanya saya, cuti ni buat apa je? Saya katakan pada mereka, “ duk berzikir je lah”. Kelihatan poyo tapi itu perkataan yang lebih baik daripada menganggur. Terkesan juga sebenarnya melihat rakan-rakan sekuliah saya yang terus mencari kerja sebagai guru ganti di sekolah. Sudah pastinya, lumayan dan mampu bermewah syawal nanti. Tak semua rakan saya yang menjadi guru ini. Hanya dua orang. Dan mereka ni, bakal mendirikan rumah tangga tak lama lagi. Makanya, memang patut pun mencari duit itu adalah lebih awla bagi mereka.

Bukanlah bermaksud saya tidak mahu menjadi guru ganti kerana malas, bukan jua kerana tidak ada peluang. Tapi, saya rasa saya nak berehat. Serabut tesis dulu pun, belum hilang lagi. Emak tidak memaksa saya berkerja. Tidak pula menyuruh. Semuanya terpulang kepada saya. Makanya, saya lebih selesa menjadi suri rumah buat masa sekarang. Berkhidmat untuk mak, cuba untuk meringankan beban selagi termampu. Insya Allah..


Ramadhan kali ini, azamnya luar biasa. Azam ramadhan versi dapur saya, “katakan TIDAK pada bazaar ramadhan”. Kami berusaha untuk memasak sendiri semua makanan.  Dan emak juga menyokong penuh azam ini. Alhamdulillah setakat ni, belum sekali pun menjejakkan kaki ke bazar Ramadhan dan moga ia kekal hingga ke akhirnya. Azam ini adalah berkaitan mendidik nafsu. Didik nafsu supaya merasa cukup dengan rezeki yang sudah ada. Banyak kelebihan yang saya dan mak dapati dari azam ini. Antaranya ialah jimat. Saya bagi contoh. Dengan wang RM2 kita hanya boleh mendapat paling banyak, 6 biji karipap. Sedangkan harga sepaket tepung cap sauh adalah RM2.40 dan setengah paket tepung boleh menghasilkan kira-kira 20biji karipap. Dengan azam ini juga, maka peluang terbaik saya untuk mengasah skill memasak termasuklah kuih-muih. Hidangan keluarga saya biasa-biasa saja. Masakan kampung, orang jawa, tradisional, dan yang penting berkhasiat. Maka, tiadalah chicken chop, spageti, pavlova, dan lain-lain itu. 

Malamnya pula, kebiasaannya berterawih di Masjid kampung. 20 rakaat, surah lazim. Dua orang Imam, bergilir setiap malam. Tiada perubahan. tiada transformasi. semenjak saya berumur 7/8 tahun hinggalah menjangkau 23 tahun. semuanya sama saja. Tiada langsung usaha untuk Ihya' ramadhan di masjid ini. Tiada iftar jamaie. Tiada moreh. tiada tazkirah. semuanya seolah-olah acara ritual yang diadakan saban tahun. Sepatutnya JAIJ buatlah sesuatu. Pantau masjid-masjid di kampung dan berikan peruntukan untuk menjemput Imam tahfiz atau mana-mana ustaz yang boleh memberikan pengisian rohani kepada jemaah masjid. Tidak perlulah sentuh isu-isu besar seperti Mesir, syria dan sebagainya. Sekurang-kurangnya makcik-makcik ini faham merapatkan saf itu satu kesempurnaan solat berjemaah! Itu belum lagi Imam yang solat seperti berlari 100meter ketika solat terawih. Laju sungguh! solat seperti nak cepat habis. Nak kejar apa, saya pun tak tahu. Malu saya berimamkan orang UMNO seperti ini. 

 Allah.. saya rindu dengan suasana terawih di UTM. Bacaan Imam Hafiz yang meniru gaya bacaan Syeikh  Rashid Mishary itu mampu menitiskan air mata jika dihayati..

Cuti kali ini juga, saya belajar memandu. Ambil lesen secara sah. 

Seperkara lagi..

Mohon doakan saya diberikan jawapan atas segala kebuntuan. Tiba masanya Allah menguji. Dan ketika itulah kita sedar betapa lemahnya kita sebagai hamba untuk membuat keputusan. Dan, kita ini sebenarnya terlalu hina dan tiada daya untuk menentukan nasib sendiri walau dalam kadar sekelip mata. 

Lahawlawala quwwata illa billah..

Ramadhan Al-Mubarak. Celakalah orang yang tidak diampunkan dosanya ketika tamat Ramadhan nanti. Nauzubillah.

Oh ya. Hadith mengenai ramadhan itu diawalnya rahmat, ditengahnya pengampunan dan diakhirnya pembebasan itu bersifat dhaif. Sila rujuk artikel Dr Zaharuddin Abdul Rahman. Rahmat, pengampunan dan pembebasan daripada dosa itu tidak berfasa. Allah berikan semuanya pakej dalam bulan ini.

Wallahualam. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...