• RSS

20 November 2013

Motivasi husnul khatimah

Umurnya semuda 20 tahun. Tapi dunia menangis kehilangannya.

Umur saya 23. Tapi kalau saya mati saat ini, tiada apa yang perlu ditangisi. Kerana hilangnya saya bukanlah satu kehilangan buat Islam dek kerana kurangnya diri dalam menyumbang.

Ya. Saya belajar. Tapi ilmu saya untuk apa? siapa yang bakal mendapat manfaat untuk ilmu saya ini?

Ya. Saya naqibah. Tapi adakah mad'u saya memperoleh sesuatu akan apa yang saya sampaikan itu?

Ya. Saya ahli jemaah. Tapi apa yang jemaah saya dapat dengan adanya saya sebagai ahlinya?

Ahmad Ammar. Hidupnya disibukkan dengan manfaat. Himmah mencari kebenaran. Sibuk memberi bantuan.

Tapi kita hari ini, disibukkan dengan apa? Sibuk mencari kesalahan manusia. Sibuk mengejar kemewahan dunia. Hanyut dengan kelalaian.

Pengakhiran Ammar, syahid. Semadi di sisi sahabat Nabi.

Pengakhiran kita? wallahu'alam.



Motivasi husnul khatimah itu bermula dengan segala perbuatan yang diniatkan kerana Allah. Kerana itu perbezaan ibadah dengan yang bukan. Segalanya? Ya. segalanya termasuklah niat ketika membuka laptop untuk memulakan assignment.

Kerana dengan niat dan himmah yang tinggi ikhlas itu, segala yang kita lakukan hari ini, Insya Allah bermanfaat buat ummat. Doalah selalu. Allahumusta'an.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...