• RSS

16 November 2013

Khalifah Umar Abdul Aziz dan Haram, Haram, Haram!

Bismillah walhamdulillah.. Allahummasolli'ala Muhammad wa barik wa salim 'alaih.

Saya baru pulang dari menonton pementasan teater muzikal Khalifah Umar Abdul  Aziz di Pusat Islam Iskandar, Johor Bahru. Tayangan ini adalah sempena sambutan 25 tahun Yayasan Warisan Johor.

Tayangan bertaraf korporat ini sudah tentunya tidak lari daripada penonton di kalangan pak mak datin dan yb. Makanya, sungguh pun ada sedikit kekurangan dari sudut syariat dari sudut pementasan, namun ia tidak menafikan keseluruhan pementasan yang menjadi salah satu metode dakwah kepada masyarakat. Terutamanya golongan yang mustahil untuk kita jumpa di majlis ilmu. Ini pendapat sayalah.

Sukalah saya untuk berkongsi serba sedikit mengenai khalifah yang dikagumi oleh Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang itu.

Nama sebenar Umar Abdul Aziz ialah Abu Jaafar Umar bin Abdul Aziz bin Marwan. Ibunya Laila Ummu Ashim bin Umar Al-Khattab. Lahir di kota Madinah pada tahun 63 Hijrah bersamaan 684 Masihi. Dilahirkan dalam keluarga bangsawan Bani Umaiyah pada sebelah bapanya. Ketika umurnya 15 tahun beliau telah menghafaz Al-Quran dan berguru dengan beberapa orang ulama. Isterinya bernama Fatimah binti Abdul Malik berasal dari Damsyik.

Antara babak yang ditekankan ketika pementasan ialah, ketika Umar dilantik menjadi khalifah, beliau berusaha menolak sekerasnya dan menyatakan bahawa beliau tidak pernah langsung bermimpi akan menjadi seorang pemimpin. Beliau mengingatkan kepada orang ramai bahawa, setiap yang memilih dan dipilih untuk menjadi pemimpin akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak. Betapa Umar Abdul Aziz berat sekali ketika diumumkan sebagai khalifah.

Ketika hari pertama beliau menjadi khalifah, dan baru selesai menguruskan jenazah khalifah sebelumnya iaitu Sulaiman, beliau pulang ke rumah dan ingin berehat sebentar. Namun, anaknya yang soleh itu, iaitu Abdul Malik, mengingatkan ayahnya, "Wahai ayahku, apakah kamu jamin, kamu akan melaksanakan tanggungjawabmu sebagai seorang khalifah kepada rakyatmu ketika kamu tidur ini?" Pertanyaan sentap oleh anaknya itu segera menyedarkan Umar. Sungguh, tugas sebagai seorang pemimpin menuntutnya untuk mengurangkan waktu dia berehat.

Umar Abdul Aziz menjadi khalifah hanya selama dua tahun lima bulan sahaja. Namun, itu sudah cukup untuk melakukan perubahan yang sangat besar kepada rakyatnya. Beliau sanggup hidup susah demi menyempurnakan hak rakyatnya. Dalam menguruskan wang rakyat juga beliau sangat berhati-hati dengan memastikan tiada satu sen pun wang rakyat yang diambil. Ini dilihat dalam satu ketika, beliau didatangi dengan dua orang Nasrani yang datang mengadu meminta bantuan kewangan. Selepas seleasi urusan perbincangan tersebut, Umar segera memadamkan lampu yang digunakan. Kedua orang Nasrani itu berasa hairan mengapa khalifah memadamkan lampu terlalu cepat sedangkan mereka masih ada di situ. Jawab Umar, "Aku gunakan lampu kerajaan ini adalah untuk urusan rakyat sahaja. Apabila selesai urusan, maka aku gunakan lampu aku sendiri" Jelas menunjukkan betapa Khalifah Umar Abdul Aziz sangat teliti dalan urusan pembahagian harta rakyat.

Khalifah Umar mati diracun oleh orang upahan sepupunya ketika berumur 40 tahun. Hartanya ketika itu hanyalah 11 orang anak dan 17 dinar sahaja.

Di akhir pementasan, muncullah seorang hero yang bernama Imam Muda Nazrul untuk menyampaikan khulasoh pementasan. Beliau dengan lantangnya mengingatkan penonton mengenai tanggungjawab sebagai seorang pemimpin yang sangat besar sekali. Ditambah lagi sindiran bagi mereka yang meminta-minta jawatan. Pastinya, setiap yang mendengar pasti akan terasa tidak senang duduk dek kerana betapa sentapnya ayat-ayat Al-Quran dan hadith yang dibacakan oleh Imam Muda Nazrul mengenai azab Allah bagi pemimpin yang culas melaksanakan tanggungjawabnya dan menyalahgunakan wang rakyat.

Itu hal pementasan.

Di Malaysia pula, youtube dan facebook heboh dengan video aksi lucu seorang ahli Parlimen yang berkelakuan seperti haiwan sarkas. Puncanya? apabila ada YB yang mengusulkan agar pemotongan elaun menteri demi menjaga kebajikan rakyat. Baru diusik sedikit kemewahan dirinya, dia sudah menjerit terpekik terlolong, "Haram, haram, haram. Tipu, tipu, tipu!"

Dalam pementasan tadi juga ada dilakonkan watak Fatimah, isteri Umar yang sangat redha dengan kesederhanaan keluarga yang dipilih oleh suaminya. Sedangkan hidupnya semenjak lahir, penuh dengan kemewahan. Dia sanggup menanggalkan pakaian mahal dan perhiasan di tubuhnya demi mendahulukan kebajikan rakyat. Dia hanya merasa cukup dengan berada di sisi suaminya. Sungguh, di sebalik kejayaan seorang lelaki itu pasti ada wanita hebat di belakangnya.

Cuba nilai menteri yang kita pilih di PRU13 lalu, sanggupkah isteri-isteri mereka mencabut cincin permata dan menggadai beg tangan dan kasut yang harganya boleh didirikan sebuah masjid itu.

Lihatlah. Jauh benar peribadi menteri yang menang hasil PRU13 yang lalu dengan peribadi Khalifah Umar Abdul Aziz.

Malaysia mengamalkan demokrasi. Pemimpin dan rakyat itu soal yang dipilih dan yang memilih. Itu soal pahala dan dosa. Syurga dan neraka. Berhentilah menjadi golongan jiwa kosong yang kononya berlepas diri dari politik. Come onlah, wahai manusia, afala tatafakkarun? afala tatadabbarun? afala ta'qilun?

Wallahu'alam



2 comments:

Unknown said...

hihihih setju .. terima kasih akak atas report ini.. membantu saya untuk menyiapakan assignment saya lgi. ^_^

Unknown said...

boleh2 :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...