• RSS

02 November 2013

Hari Jubah :)

Bismillah wa alhamdulillah.. Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad..

Syukur atas pemberian. Sabar atas ujian.

27 oktober lalu, telah selamat saya berkonvokesyen. Meniti detik-detik sebelum hari kejadian, tiadalah langsung saya menghiraukan. 'Mood' yang langsung tiada. Hampir sahaja saya membuat keputusan untuk tidak menaiki pentas. Mungkin kerana saya masih kekal di sini, maka tiada apa kerinduan pada UTM itu sendiri.

Khabaran mengatakan, emak bersungguh-sungguh untuk datang. Abang uda juga asyik bertanya bila jadual naik ke pentas. Itu membantu untuk saya buat keputusan. "Kalau pun aku tak ada hati untuk naik pentas, tambahlah pahala buat emak bahagia melihat anaknya di pentas" bisikan itu hadir menyuruh saya untuk tidak membuat keputusan selfish.

Kehadiran kawan-kawan sekelas, sahabat-sahabat sepersatuan, sangat membantu menceriakan diri dan menarik 'mood' itu.

Masuk sahaja dewan, emak membalas mesej saya "Emak dah masuk. Ada di atas". Mengeluh saya. Kesian emak. Akibat bahagian bawah dewan yang sudah penuh, emak terpaksa memanjat tangga di tingkat atas.
Tibalah masanya, berjalan saya di atas pentas. Penantian selama empat tahun tapi berada di atas pentas itu tidak kurang dari setengah minit sahaja. Tidaklah ia sia-sia asalkan niatnya untuk melihat emak gembira.

Keluar sahaja dewan, terus mencari emak. Empangan air mata tidak lagi dapat dibendung. Dakapan hangat ciuman emak sangat mendamaikan. "Tahniah.." Emak berbisik. "Terima kasih, mak.." saya menjawab sambil membalas ciuman emak.

Selesai bergambar, sebelum zohor semua keluarga saya balik. Tinggallah saya dengan bunga-bunga hadiah pemberian mereka di UTM. Menyambung pengajian yang baru bermula. Urusan dakwah yang belum selesai, tanggungjawab tarbiyah yang tiada akhir, dan amanah mengislah yang tiada hujung. Semuanya menjadi ramuan yang perlu dihadam dalam diri. Sudah-sudahlah berenak-enak. Kerja yang ada lebih banyak dari masa yang kita ada. Semoga Allah redha!

Ijazah Sarjana Muda Sains serta Pendidikan Matematik 10/13

Terima kasih Kak Saleha yang belanja KFC ^^,

Sahabat 07 yang meraikan :)

Dia surveyor, saya cikgu :) 
  


Satu-satunya gambar yang ada Along. Dia tak suka bergambar. Alasannya, "Along tak hensem"


  Nota:
1. Terima kasih atas ucapan tahniah di fb, whatsapp dan sms.
2. Terima kasih buat sahabat-sahabat yang meraikan hari konvokesyen saya.
3. Doakan saya konvokesyen seterusnya, 2015. Insya Allah.. :)

1 comments:

ftnsry. said...

Tahniah kak linda :)
Alhamdulillah seronoknya dah grad. Semoga 2015 nanti ada rezeki tengok kak Linda grad hehe. Haritu tak sempat nak tanya.

Selamat meneruskan perjuangan! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...