• RSS

12 December 2013

Eskapisme

Kes 1

"Keleting!"

Dering mesej di whatsapp.

"Tahniah! anda telah terpilih untuk menjadi ajk makanan untuk Kem Bina Fikrah hujung minggu akan datang. Sila reply Ya untuk setuju dan Innalillah untuk tidak."

Hati berbelah bagi untuk membuat keputusan. Untuk terima, dia sudah berjanji dengan keluarganya untuk pulang menonton "Ustaz, Mu Tunggu Aku Datang" di pawagam hujung minggu itu. Untuk menjawab tidak, dia rasa bersalah yang amat. Akhirnya, dia ambil keputusan untuk tidak membalas memberikan apa-apa jawapan. Mesej dipadam.

Kes 2

Mim: "Korang dah siap assignment yang kena hantar esok?"

Lam: "Belum"

Jim: "Adeyh.. jangan tanya. Aku tengah stress ni.". Jim jawab sambil tangannya mengambil bantal menekup muka.

Nun: "Aku pun tengah pulun siapkan ni. Kalau siap malam ni, aku hantar. Kalau aku tak siap, aku drop subjek ni."

Mim: "Ermm.. macam mana ni? Haaa apa kata, aku mesej Dr, minta dia postpone deadline."

Lam, Jim, & Nun: "yearghh!!"

Kes 3

"Sayang, teman I masuk dalam kedai kasut hujung tu boleh?"

"You ni, berapa banyak kedai You nak masuk? Tadi kedai baju dekat sejam 55 minit You try 28 pasang baju. You ingat I ni apa?"

"Alah, You ni, kedekut la! Kalau tak ada duit, cakap je la takde duit. tak payah nak kutuk-kutuk I macam tu!"

"Ok fine! Lepas ni, You tak payah cari I lagi!"

Lelaki itu mengambil keputusan drastik dengan terjun ke bawah dari tempat dia berdiri dari aras 18. Mati serta merta. Si perempuan tak sempat menangis, dia pengsan.

********************

Baiklah. Kisah-kisah di atas bukan kisah dongeng. Tak caya?

Kes 1, cuba toleh kanan kiri, jenguk depan belakang. Anda kenal sesiapa yang berperangai macam ni?

krik..krik..krik..

Kes 2, (sambil telan air liur terasa pasir) itulah kisah kami budak master. Huuuuuu serius buruk perangai! Tapi, yang nak drop subjek tu bukan sayalah. Saya yang tukang pujuk-pujuk lecturer tu.. Hehe. Ya saya tahu. memang tak patut pun buat macam tu...

Entahlah. Sebenarnya, tak ada niat pun nak buat kerja saat akhir, bodek-bodek pensyarah, ni semua. Dan kami dah pun buat audit kenapa masalah-masalah buat tugasan di saat akhir ni selalu jadi. Ada yang kata, sebab tak cukup masa, ada yang kata, dia banyak komitmen, ada yang kata, dia tak boleh buat tugasan awal-awal. Tiada tekanan. tak best. Cis!

Apa-apa pun, sebab utama ialah, kami masih belum dapat adapt dengan bi'ah master yang memerlukan komitmen yang lebih untuk mentelaah assignment yang tak senang, yang perlukan banyak bahan bacaan dan kajian.

 Allahurobbi..

Kes 3, hasil imaginasi kisah di sini http://tengoktvonline.blogspot.com/2013/12/maut-terjun-bangunan-shopping-kompleks.html 

********************

Apa itu eskapisme? Satu ajaran atau fahaman untuk cubaan melarikan diri dari sesuatu perkara. Cuba kita tengok semula diri kita, dah berapa kali kita buat keputusan kurang bijak untuk lari daripada masalah. Kalau tak ada, baguslah. Kalau ada, anda kena istighfarlah..

Setiap tugasan, perkara dan masalah perlu dihadapi dengan tenang dan diselesaikan. Bukan lari.

Kalau kita lari dari masalah, boleh selesaikan masalah ke?

Kalau tak sanggup pegang taklifan, beritahu awal-awal. Walau berat untuk memberi jawapan, jangan sampai menyusahkan sahabat-sahabat jundullah yang lain.

Assignment, banyak atau sikit, kena cuba buat juga. Salah atau betul belakang cerita. Bukan duduk depan laptop sambil buat muka cicak tertelan lekor chip lepas tu tidur. Dan kemudian,Ting! keajaiban berlaku, malaikat tolong buat assignment. Banyak chantekkk!!

Dan mungkin ramai orang cakap, banyak sangat masalah, baik mati saja. Seriously baik? Best ke mati? Bajet banyak pahala letttew..

Muhasabahlah diri. Kita ni mengaku bawa Islam. Tapi tengok perangai kita, sudahkah betul-betul Islam?

Astaghfirullahalazim..

“tiap-tiap diri akan merasai mati, dan Kami menguji kamu Dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.”

(Al-Anbiya’: 35)

Imam Ibnu Katsir Rahimahullah berkata:

"Makna ayat ini, Kami menguji kamu (wahai manusia) terkadang dengan bencana dan terkadang dengan kesenangan agar Kami melihat siapa yang bersyukur dan siapa yang ingkar serta siapa yang bersabar dan siapa yang putus asa."

Wallahualam. 

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...