• RSS

12 September 2013

Cersapen: Kasim seorang naqib

Hari ni Kasim frust betul. Mana taknya, markah test PDE dia dapat rendah. Paling rendah dalam kelas pula tu. Dah la dapat markah teruk, lepas tu, pensyarah announce kat dalam kelas lagi. Hadoihhhh...memang la kawan-kawan lain, tak ketawakan pun. Ini bukan zaman sekolah rendah. Tapi, menyedari dia seorang sahaja yang dapat markah rendah dan dimalukan begitu, perasaannya seperti macam nak terjun dari bangunan tingkat 188. Mujur dia ada iman. Agak mustahil juga untuk dia terjun sebab dia naqib usrah.

Masuk sahaja bilik, dia terus campak beg atas meja dan hempas badan atas katil. Memang tilam asrama taklah seempuk tilam yang melantun macam kat rumah tu. Jadi, sakit jugalah badan kalau terhempas kuat macam tu. Tapi Kasim dah tak kisah tu semua. Yang ada dalam otak dia, dia kecewa.

Jam dah pukul tiga petang. Kelas hari ni sepatutnya tamat jam empat. Tapi pensyarah habiskan awal sebab nak bagi peluang pelajar jumpa dia atau buat pembetulan dengan kawan-kawan lain lepas dia pulangkan semula kertas test tadi. Tapi, Kasim tak ada mood langsung buat macam tu. Lepas pensyarah kata "class dismissed", dia terus keluar dewan kuliah yang muat seramai 50 orang tu dan pecut dengan motor hondanya ke bilik.

Kepalanya ditekup dengan bantal. Badannya meniarap. Dia pun tak tahu kenapa dia dapat markah rendah sedangkan dia dah berusaha sehabis-habisan. Erm.. Pada dia, stay up satu malam sebelum test itu sudah dikira usaha sehabis-habisan sebab semua orang pun usaha macam tu kot. Mesyuarat program persatuan pun dia minta excuse sebab bagi alasan nak study. Dia harap, ahli mesyuarat yang lain dapat husnudzan dengan dia.

"Arggghhhhhh!!!!", Kasim jerit. Mujur mulutnya ditekup dengan bantal maka tidaklah mengejutkan Sazali jiran bilik sebelah.

Beberapa kali juga dia menjerit-jerit tak keruan. Macam orang putus cinta. tapi dia tak menangis. Dia masih mengekalkan kemachoannya.

Tiba-tiba, sedang dia sibuk melayan perasaan frust itu, telefon bimbitnya berbunyi menandakan ada mesej whatsapp yang diterima.

"hisshhh sape plak pengacau nih!", sambil mendengus itu, tangannya meraba ke poket seluar sambil mengeluarkan telefon bimbit.

mesej whatsapp dibaca. Sulaiman, anak usrah kesayangannya rupanya.

"Salam, bang. Abang free tak petang ni? jom kita usrah. Saya frust la hari ni dapat markah test teruk. Saya perlukan kata-kata motivasi daripada al-quran. Boleh abang bincang tajuk ni petang ni?"

Kasim terdiam dan rasa mahu hantuk kepala ke dinding.



Nota:
1. Cersapen: Cerita Sangat Pendek
2.PDE : Partial Differential Equation
3. Ada orang, dia kecewa dan mengadu pada orang. Ada juga orang, dia kecewa tapi dia mengadu pada Tuhan. Kita yang mana?
4. Ada orang, dia sedih dan dia buat orang lain lagi sedih. Ada juga orang, dia sedih tapi dia mampu buat orang lain gembira. Kita yang mana?

1 comments:

isma said...

klu ade masalah, kita mngadu kedua2 Allah dan sahabt..tetapiutamakan yag lebih utama dahulu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...