• RSS

20 April 2010

Semester dua melabuhkan tirainya

Berakhirnya kertas psikologi pendidikan hari ahad lepas, menandakan berakhirlah sudah peperiksaan semester dua. Tak diragui, semester dua ni memang terasa singkat tambahan pula, subjeknya yang agak berat..Apa-apa pun yang berlalu tetap berlalu.. Yang baik dijadikan tauladan, yang buruk dijadikan sempadan.

Sepanjang semester dua ni, pelbagai pengalaman yang saya perolehi. Buruk dan baik semuanya sama banyak. Apa-apa pun semuanya adalah tarbiyyah daripada Allah yang mesti saya terima dengan redha. Nikmat dan bala kedua-duanya tarbiyyah.

Semester tiga yang bermula pada julai ini juga membuatkan saya berasa gerun untuk menghadapinya. Subjeknya juga boleh tahan.

  1. Muzik kompang
  2. Islam dan isu-isu semasa
  3. Asas pedagogi
  4. Persamaan terbitan
  5. Aljabar linear
  6. Mekanik
  7. Kimia fizik I
  8. Pembelajaran sains & matematik
Perancangan waktu mesti diatur sebaiknya. Perlu ada disiplin dan tegas pada diri sendiri. Mutaba'ah amalan mesti ditingkat dan diistiqamahkan. Puasa+qiam+dhuha+tadarus+ma'thurat+selawat+istighfar.

Perasaan untuk pulang bertemu bonda tercinta sudah membuak-buak. Selain itu, perasaan untuk mengkhatamkan deretan buku yang belum sempat dibaca habis juga semakin menebal. Tak sabar rasanya walaupun saya hanya merasai cuti yang sekejap dek kerana tugas yang perlu diselesaikan di kampus. Tak apalah mungkin ini adalah harga yang perlu dibayar sebagai seorang mahasiswa.

(buku yang tak sempat nak dihabiskan pembacaannya)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...