• RSS

30 June 2010

Sempurnakan Auratmu Ketika Solat

Ada riwayat mengatakan, solat seorang wanita solehah itu lebih baik daripada solat seorang lelaki. Namun, solat yang bagaimanakah yang diterima oleh Allah Taala? Sudah pasti solat yang sempurna. Selain daripada wudhu’ yang sempurna, aurat juga mestilah dititikberatkan.





Pemandangan biasa saya ketika solat berjemaah ialah, melihat kain telekung yang digunakan terlalu jarang sehingga menampakkan warna kulit bagi mereka yang memakai baju lengan pendek ketika solat. Ianya terlalu biasa. Sedangkan di masjid-masjid , telekung yang disediakan juga datang daripada kategori yang sama. Jarang. Atas sebab inilah, saya lebih selesa memakai baju yang boleh dibawa ke solat. jarang sekali saya memakai kain telekung untuk solat ketika hari kuliah ataupun ketika bermusafir. Hanya solat dengan apa yang saya pakai.




Saya akui kain telekung yang berkain tebal sedikit mahal harganya. namun, harga sepasang jubah berjenama first lady dan tudung berjenama Ariani lagi mahal harganya daripada sepasang telekung yang kita pakai lima kali sehari untuk solat sahaja dan bukan untuk digayakan di kuliah, mesyuarat mahupun majlis makan malam. Jadi, tidak salahlah jika kita berbelanja untuk meningkatkan kualiti ibadah kita. =)

2 comments:

far hani said...

semoga inadah kita diterima oleh-Nya...

far hani said...

*ibadah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...