• RSS

09 October 2010

HIKMAH




Selak- selak album gambar hari itu, saya perhati pada satu gambar lama. Mata tak berkelip dalam masa beberapa minit. Bibir tersenyum. Kata saya dalam hati,”Comel nya budak perempuan ni.. “ anggaran umur dalam empat tahun kot. Kesal juga di gambar tersebut tiada tarikh yang tercatat. Tak dapat saya nyatakan umur sebenar budak comel itu. Melihat lelaki bersongkok yang duduk di sebelahnya, hati sebak. Senyuman kendur. Allah… cepat betul masa berlalu. Rasa macam semalam abah masih ada. Masuk tahun ni, hampir 8 tahun lebih abah sudah pergi. (Al-fatihah)
 (masih belajar muqadam)
Selak-selak lagi, jumpa pula gambar-gambar saya ketika masih di zaman sekolah rendah. Kelakarnya muka aku! Saya senyum lagi.
Ingat lagi masa sekolah dulu……
Sekitar januari 1997
Pertama kali menjejakkan kaki ke sekolah, hati berdebar-debar. Tengok muka cikgu, terus tunduk. Tiba-tiba teringat pesan mak pagi tadi, “ kalau selisih dengan cikgu-cikgu, bagi salam tau!”. Saya pun kembali mendongak. Senyum takut-takut sambil bagi salam. “ Assalamualaikum cikgu.” Perlahan saja suara saya.
Apabila tiba di kelas, dapat jumpa kawan-kawan lama di tadika KEMAS. Saya berasa sedikit kekok kerana saya seorang sahaja murid perempuan yang memakai tudung. Saya mengenepikan perasaan janggal tersebut dan terus duduk di tempat kosong. Apalagi, macam-macam cerita keluar sementara menunggu guru masuk ke kelas.
Sedang sibuk bersembang, tiba-tiba, saya tanya pada mereka satu soalan.
“ kenapa korang tak pakai tudung?”
“mak aku tak bagi. Mak aku kata budak kecik tak apa la” jawab seorang rakan.
“ nak tahu tak, mak aku kata kan, kalau kita tak pakai tudung, nanti rambut kita kena bakar api neraka…” saya mula berdakwah.
“yeke?.. ee takutnya…”.. balas kawan lain.
Keesokannya, masih belum ada kawan-kawan   yang memakai tudung. Saya kecewa.
“kenapa korang tak pakai tudung lagi? Tak takut ke, nanti rambut Allah bakar?” saya bertanya dengan suara yang sedikit meninggi.
Hati saya masih tidak berpuas hati kenapa mereka tak boleh rasa takut sama seperti apa yang saya rasa. Takut rambut dibakar api neraka.
“mak aku cakap tak apa, aku kecik lagi.. kalau dah darjah dua nanti baru lah kena pakai tudung..” balas seorang kawan saya.
“ ish! Ada pulak macam tu. Habis dosa yang sekarang ni, macam mana…?”. Soal saya.
“orang perempuan ni wajib pakai tudung. Dosa besar kalau tak pakai tudung! Kalau mak kau tak bagi kau pakai tudung, kau cakap dekat mak kau, “mak, mak tak takut ke nanti rambut kena bakar api neraka?” saya cuba mengajar.
Semua kawan-kawan perempuan saya, dengar dan diam. Entah apa lah yang diorang fikir masa ni. Kalau remaja sekarang, mesti ada yang cakap begini pada saya,
“ ek eleh, poyo lah budak ni! Kau siapa nak paksa-paksa aku pakai tudung?”
Itu dulu…..
dalam keterbatasan daya berfikir, ketika di tahap preoperational, dan ketika egocentrism yang masih menebal dalam diri (teori Jean Piaget), saya tidak dapat menerima segala yang salah di mata saya. salah tetap salah. Syadid sungguh. Tapi usaha saya tidak sia-sia. Beberapa minggu kemudian, sedikit demi sedikit kawan-kawan saya mula mengenakan tudung. Dan hingga hujung tahun, semua kawan-kawan perempuan saya memakai tudung. Alhamdulillah.. saya pun tak pasti, mereka memakai tudung kerana kesedaran atau pun sudah tidak tahan lagi mendengar teguran dan sindiran saya. (“,)  
bila saya teringat semula perangai saya masa hingusan dulu, astaghfirullah…kejam sungguh! juga Alhamdulillah… mungkin ketika itu saya hanya tahu membezakan yang mana baik dan buruk. Dan berasa ‘macam bagus’ untuk mengajar orang lain setelah saya diajar oleh mak akan apa yang halal dan haram. Ketika umur 7 tahun itu, apalah yang saya tahu dengan makna HIKMAH!

3 comments:

Asmaq said...

teringat mase ngaji ngan wok(to' guru) mase kecik2 dulu..bgaimana keadaan wok sekarang..

tasnim said...

Teruskan dakwah itu..

Anonymous said...

kite mmg kne berdakwah sbab dakwah wajib ats stiap org islam.tp berdakwah ade cara2nya.Rasulullah byk menunjukkan kpd kita lgkah2 brdkwh dgn brkesan.harap2 kte sume dpt mengamalkannya..insyAllah-husna-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...