• RSS

15 March 2013

PakSoM

Assalamualaikum. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Rasulullah saw.

Saya sebenarnya, sedang membaiki soalan kaji selidik untuk instrumen kajian PSM saya. Dan saya 'lari' ke sini kerana satu cawan kopi putih cap kapal api yang saya minum tadi tidak mampu menghalang saya daripada mengantuk. Maka dengan menulis entri baru di sini, saya berharap mengantuk saya hilang dan digantikan dengan semangat yang berkobar-kobar untuk berPSM. Harap-haraplah..

Kalau tidak silap, ini entri pertama saya menulis tentang PakSoM dengan serius.

Sebenarnya, semenjak tahun dua lagi, saya sudah takut dengan PSM. Kenapa? Sebab saya digerunkan tanpa sedar oleh kelakuan para senior yang bermati-matian ketika mereka berPSM. Ada yang sampai tidak keluar bilik bertahun-tahun (tipu!). Ada yang makan tidak selera. (Tipu juga!) ada yang tensyen sehingga tercetusnya hobi baru dan buat model danbo (Ini benar!) lebih parah lagi bagi mereka yang terlibat dengan eksperimen di makmal. Sangat mengharukan. Bakteria tak membiak, data 'error' dan macam-macamlah ragamnya. Itu tidak termasuk yang asyik bertukar-tukar tajuk sahaja dengan supervisor. Iyalah. kita biasanya fikirkan tajuk yang senang dibuat. Tapi supervisor biasanya inginkan tajuk yang baru dan belum pernah dikaji. Maka, dalam tempoh ke arah tahun akhir itu persoalan yang sering bermain-main di minda ialah, BENARKAH PSM ITU BEGITU SUSAH? Sebenarnya, ia bergantung. Bergantung kepada kursus yang kita ambil, bidang kajian, dan jenis kajian. Tapi, tahap tekanannya sama sahaja. 

Ini kisah semester lepas

Ada senior kata, sementara awak LM tu, bolehlah mula cari-cari tajuk yang sesuai. Maka saya yang lurus ini pun, carilah juga idea untuk tajuk PSM saya. cari punya cari,   memang tak jumpa. Iyalah tajuk ni, bukan boleh difikir dengan akal semudah-mudahnya. Perlu juga dengan hasil pembacaan atau kajian sikit-sikit. Dan ketika LM, manalah saya ada masa untuk semua itu. Dipendekkan cerita, ketika sehari sebelum bermula semester baru tahun empat, kakak ipar saya, yang juga seorang guru mencadangkan supaya saya mengkaji mengenai keberkesanan LINUS. Segera saya membuat pembacaan sedikit mengenainya dan bentangkan kepada supervisor dalam ta'aruf kali pertama   Alhamdulillah, dengan sekali lafaz, supervisor menerima tajuk saya. Hati gembira bukan kepalang. :)

Ketika ta'aruf pertama bersama supervisor dan rakan-rakan sepenyeliaan, Dr Hee telah menetapkan hari perjumpaan untuk bentang progress ialah setiap hari rabu jam 2petang. Ya. Setiap minggu Dr mahukan progress! Gila tak gila, mahu tak mahu, kena juga buat. Tapi sebenarnya, tidak juga setiap minggu. Sebab, kadang-kadang, perjumpaan terpaksa dibatalkan, banyak juga taklimat yang wajib kami mahasiswa tahun empat hadir. Dan ada juga yang disebabkan oleh kesibukan Dr sendiri. Maka, bolehlah kami mengurut dada dan bertenang.

Kalau ada orang tanya, "Eyh, PSM kau buat pasal apa?", 

Saya malas nak jawab. Sebab nanti kena terangkan. Tapi biasanya saya jawab jugalah,"LINUS".
 
Dan ramai juga dengan muka bijak, mereka akan jawab ,"Oh, projek LYNAS yang dekat Pahang tu eyh?," 

Dush! Bukanlah.. 

" Tu LYNAS projek radioaktif. Takda kaitan langsung dengan bidang pendidikan. Ni, LINUS (Literacy and Numeracy Screening) Satu program tansformasi pendidikan yang KPM baru jalankan untuk gantikan program kelas pemulihan di sekolah rendah. Program ni matlamatnya sama ja dengan pemulihan. untuk membasmi pelajar buta huruf. Saya punya PSM, nak tahu la keberkesanan LINUS ni setelah dijalankan hampir tiga tahun di sekolah rendah" Biasanya ini adalah ayat yang paling ringkas yang saya terangkan bagi mereka yang bertanya.

Semester satu, tahun empat ni, memang sangat mencabar. Semester yang paling banyak program dan jam kredit. Bina Insan Guru, Seminar buku teks, Kursus sukan, lawatan ke Putrajaya, lawatan ke SAJ, analisis air di sungai Johor, lawatan ke Jabatan Kimia, interview pengusaha pusat tusyen, TECS, ISO, OSHA, TA, program PMI, dan ada lagi rasanya yang saya tak tulis di sini. Jam kredit pula ada 20. Sepatutnya 17 ja. tapi disebabkan saya kena UM subjek kimia analisis yang saya gagal masa tahun tiga, maka, jadilah 20. Siapa suruh gagal? Tapi, saya redha kena repeat. Sebab, dapat jumpa dengan pensyarah yang terbaik, iaitu Dr Razali yang terkenal di jabatan analisis di fakulti sains dan dapat baiki pointer juga. Alhamdulillah..  Pun begitu, semester ini juga semester yang paling banyak kali saya buat usrah dengan adik-adik. Alhamdulillah lagi. banyaklah bagi saya. mungkin sikit bagi JU. Huhu. 

"Kalau dapat susah nak lepas,
Kalau lepas, susah nak tangkap."
 Apakah itu? PSM lah. apa lagi. kalau dah mula buat, susah nak berhenti. Tapi kalau dah berhenti, nak mula balik, memang berat. 
 


Diam tak diam, berakhir juga semester satu dengan jayanya. Bab 1-3 pun berjaya dihantar sehari sebelum TA. Masa ni, saya tarik nafas dalaaaaaaaaaaaaaaaaaaammmmmm dan lepaskan dengan lega. Saya tahu, taklah sempurna mana. tapi, saya dah buat sehabis baik. Janji hati puas!

Ini kisah semester ini

Semester ini sangat awesome. Sebab, kelas cuma hari selasa dan khamis je setiap minggu. Hari lain, cuti! Cutilah sangat.. Dengan assignmentnya yang dah melambak, quiz, test yang tak boleh tembak, dan beberapa komitmen yang tak perlu kot nak sebut kat sini. 

Berbalik kepada perkembangan PSM, semester ni dah mula PSM II. Jumpa supervisor, bentang soalan kaji selidik. Saya memang takda keyakinan langsung nak tunjuk pada Dr sebab, tengok soalan kawan-kawan yang lain, semua hebat dan mantop. Dan bila saya bentang ja, Dr pun komen. Setiap soalan Dr komen dan betulkan. baik betul Dr saya ni. Betul-betul dia nak tolong student dia. Dan Dr kata soalan-soalan yang saya buat ni, tak cukup untuk mengkaji keberkesanan LINUS ni. kena perbaiki lagi. =-=! Baik Dr.

Ada sahabat cakap, PSM untuk budak fakulti pendidikan ni, senang je. "Alah..setakat buat questionnaire je..
"Amboih! Senang hang cakap nooo.. Hang try buat tengok!" Saya menjerit kepadanya dalam hati. 

Nampak macam senang dan mudah. Tapi hakikatnya, nak menghasilkan soalan kaji selidik ni bukanlah boleh dibuat dengan kacang. Kena teliti betul-betul. Menjawab tak objektif kita. Dan bahasa yang digunakan, kena mudah difahami. Sementara saya baiki soalan-soalan ni, saya teruskan juga dengan prosedur untuk buat edaran soalan di sekolah. 

Bukan senang ya nak pergi sekolah ni. Sebelum ni, nak ke sekolah untuk buat tugasan, senang ja. Cuma dapatkan surat dari fakulti dan JPN. Tapi, bila kita nak pergi atas sebab kajian untuk tesis, maka kena lalui banyak proses. 

Isi borang biru di fakulti ---> tunggu 3 hari ---> Dapatkan surat akuan buat PSM daripada fakulti ---> scan ---> isi borang permohonan untuk buat kajian di sekolah di website KMP (e-RAS). hantar bab 1-3 dan instrumen kepada KPM juga surat dari fakulti yang dah di'scan' tadi ---> Tunggu 5 hari berkerja ---> telefon KPM --->telefon lagi --->telefon lagi dan lagi ---> telefon lagi dan lagi dan lagi--->  lagi lagi lagi telefon.

Cara dia memang macam tu. kena bagi tekanan yang padu kepada pegawai yang uruskan benda ni di KPM sebab, dia akan berzikir "esok awak telefon lagi ye dik." setiap kali kita telefon. Entah bila dia nak respond pun saya tak tahu. Haduih! Padahal nak dapatkan kebenaran pergi sekolah je pun... 

Sekarang, ada sesiapa berani kata budak pendidikan punya PSM senang? Suka hatilah nak cakap apa pun...

Baiklah. Saya pun dah hilang mengantuk. Ini sahaja yang saya mampu untuk tulis mengenai PSM setakat ini.  


Disaat kekeringan idea untuk PSM, inilah hasilnya. Ntah apa-apa.
Wallahu'alam

Nota:
1. Semua kerja akan mudah bila kita fikir ianya mudah. 
2. PakSom ialah nama manja bagi PSM
3. Doakan saya dapat menyiapkan PSM dengan jayanya dan grad on time. Ameen.. 

5 comments:

Khairina 'Izzati said...

Linda syg, sesungguhnya PSM itu hanyalah ibarat sebatang kayu di tengah jalan yg jam. Woha!

p/s: semoga Allah permudahkan urusan kamu. fi hifzillah..

Khairina 'Izzati said...

Linda syg, sesungguhnya PSM itu hanyalah ibarat sebatang kayu di tengah jalan yg jam. Woha!

p/s: semoga Allah permudahkan urusan kamu. fi hifzillah..

Azlinda Amin said...

terima kasih atas nasihat yg dua kali ni. :-)

Anonymous said...

go go and go, sure u can do it.
a smile,hope and pray make it easy

Azlinda Amin said...

terima kasih. cik/encik anonymous

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...