• RSS

20 April 2010

Barangku hilang?

17/4/10

"Esok petang dlm pukul 5 abg uda datang ambil barang" lebih kurang begini mesej yang saya terima daripada abang uda.

"ok, terima kasih." saya membalas.




*******************

18/4/10
2.00 petang

Saya mengemas kesemua barang-barang, nota-nota semester hadapan dan semester lepas dan masukkan ke dalam kotak dan beg. Dokumen-dokumen peribadi saya masukkan ke dalam kotak air mineral aquarius lalu saya seal kan dengan kemas supaya tidak rosak. Setelah berpuas hati, saya membawa turun kesemua barang di foyer blok.

"Aduh! penatnya." saya mengeluh setelah beberapa kali berulang alik dari aras tiga hingga ke bawah.

Sengaja saya mengangkatnya sendirian memandangkan sahabat sebilik saya masih mempunyai paper keesokan hari. Tidak mahu menyusahkannya yang sedang khusyuk membaca. Alhamdulillah akhirnya kesemua barang saya sudah dibawa turun kecuali satu kotak aquarius yang mengandungi segala dokumen penting termasuklah surat beranak original saya, saya tinggalkan di tepi tangga. Kotak tersebut terasa amat berat memandangkan saya sudah keletihan mengangkat barang-barang sebelumnya. Saya pun berehat di bilik. Usai solat asar, saya menerima mesej daripada abang saya.

"Hanis n Hariz tidur ni. Hujan plak tu. Datang esok tengahhari boleh?"

lantas saya menekan button reply.
"Ok"

9.00 malam

"Kenapalah aku rasa macam tak sedap hati ni", rungut saya di dalam hati.



*********************


19/4/10
11.30 tengah hari.

Saya pergi ke tangga. "Aik! mana pergi kotak aku semalam ni?" getus di hati.

Saya pergi bertanya pada beberapa orang sahabat di aras saya.

Mereka semua kata, " tak tahu".
Kebetulan ada seorang makcik cleaner sedang membersihkan tandas. Saya pergi mendapatkannya.

" makcik, nak tanya, ada nampak tak satu kotak dekat tepi tangga tu?", tanya saya.

"tangga mana dik?" makcik itu menjawab sambil berjalan keluar menuju ke arah yang saya tunjuk.

"tangga tepi ni". Saya menunjukkan tempat saya meninggalkan kotak tersebut.

"Oh. Kotak ni makcik dah buang dik. Dah masuk lori sampah dah. Kenapa dik?" tanya makcik hairan.

"Ya Allah! itu barang saya makcik. Dalam tu ada macam-macam dokumen penting. Ada surat beranak saya semua. Semalam saya nak bawa turun tapi, tak larat sebab berat. Mak cik angkat kotak tu sorang ke?" saya menjawab dengan penuh perasaan terkilan dan sedih bercampur geram.

"Ha'ah mak cik angkat sorang lah. Astaghfirullah dik. Mak cik ingatkan sampah. Tadi makcik dah tanya budak-budak kat sini. Diorang kata ni sampah makcik. Boleh buanglah." jawab makcik tersebut dengan muka yang terkejut.

"Habis tu macam mana ni mak cik? makcik tahu tak diorang biasa buang sampah ni dekat mana?"

"Tak tahu la dik. Cuba tanya orang pejabat."

12.30 tengah hari

Abang saya datang untuk mengambil barang. Saya berusaha menyembunyikan muka saya yang resah dihadapannya. Saya berlagak selamba. Bukan saya tidak mahu menyusahkannya, tapi memandangkan abang saya itu akan pergi bekerja selepas itu. Susah pula dia nanti. Kalau dia tidak kerja, sudah pasti dia akan saya ajak untuk mengejar lori sampah tu. Tambahan pula saya tidak mahu mendengar leterannya diatas kecuaian saya itu. Saya memasukkan barang ke dalam bonet keretanya sambil otak ligat memikirkan macam mana la aku nak buat ni? Ya Allah berikanku jalan. Selesai semua, berbual sebentar dan bersalaman dengan abang, keretanya pun berlalu munuju pintu keluar kolej. Saya terus berlari ke pejabat kolej.


"Assalamualaikum. Cik, saya nak tanya. Lori sampah yang datang tu, biasanya buang sampah kat mana ek?" soalan pertama saya.

"Tak tahulah. kenapa dik?" jawab salah seorang pembantu tadbir di kaunter.

Saya lalu menceritakan apa yang terjadi pada barang saya dari A hingga Z. Tiga orang yang berada di situ semua mendengar cerita saya termasuklah Pn. Aisyah dan seorang Pakcik.
Pn Aishah lalu menelefon orang atasan untuk mendapatkan maklumat mengenai nombor telefon pemandu lori sampah dan lokasi sampah akan dibawa. Saya terduduk di kerusi. Menunggu dengan peluang yang amat tipis. Saya mula istighfar. Sebak di dada. Memang bukan salah makcik tu. Saya yang salah.

"Linda yang CUAI!", saya mengutuk diri.

setelah menunggu dengan sabar,

" macam ni lah dik. Saya sedang cuba dapatkan nombor telefon pemandu lori sampah tu. Kebetulan pulak hari ni, diorang bawa sampah tu dekat tapak pelupusan sampah yang besar dekat Saleng. Jadi, tak tahulah macam mana. Awak doa banyak-banyak ye."Jelas Pn. Aishah.
"Ok terima kasih banyak ye". jawab saya pendek.


Saya melangkah ke bilik dengan perasaan sedih dan kesal. Fikiran saya sudah terbayang kotak saya yang sudah bercampur gaul dengan jutaan sampah di seluruh UTM ini. Sungguh menggelikan.

1.30 petang

usai solat zohor, saya solat hajat.

Doa saya," Ya Allah, jangan Kau berikanku ujian yang berat yang tidak mampu aku menanggungnya. Ampunkan aku Ya Allah. Sesungguhnya setiap rezeki dan nikmat yang Kau berikan kepadaku itu, semuanya kepunyaanMU ya Allah. Maka oleh itu Engkau berhak mengambilnya semula. Jadikanlah aku hambaMU yang redha..

Tidak lama kemudian, saya menerima panggilan daripada pejabat kolej.

"Assalamualaikum pejabat ktf, ni Azlinda Amin ya? macam ni dik, kita dah dapat contact number driver lori sampah tu, apa ciri-ciri kotak adik tu ya?"

"Oh alhamdulillah.. Kotak tu sederhana besar, kotak air mineral. Ada salotape warna coklat. Terima kasih banyak ye cik."

"Ok nanti diorang akan cari, bila jumpa nanti, dia hantar ke pejabat kolej."

"Ok terima kasih banyak cik."

"Ok sama-sama"

talian terputus. Alhamdulillah. Namun, hati masih risau kerja mencari sebuah kotak di timbunan sampah seluruh UTM bukan kerja mudah. Hanya orang yang ikhlas saja yang sudi membantu. "Ya Allah, Kau berkatilah kehidupan orang yang mencari barangku ini Ya Allah.." doa saya.



********************

20/4/10

Bangun sahaja pagi, hati saya serba tidak kena. Tiada lain yang saya fikir melainkan KOTAK!. Jam sudah menunjukkan jam 11.00 pagi. Saya berbelah bagi untuk menelefon pejabat ataupun tidak.

"Kalau ada kotak tu, mestilah Pn Aishah call aku." Begitu anggaran saya dalam hati.

Akhirnya saya menelefon pejabat kolej.

"Assalamualaikum. Saya Azlinda yang semalam hilang kotak tu"

"Walaikumsalam. Oh Azlinda Amin ya? Macam tahu-tahu je saya nak call awak ye. Ha ni kotak awak dah sampai kat pejabat. Awak nak datang sekarang ke petang-petang pun boleh."

"Alhamdulilllah.. Ok saya datang sekarang ya. Terima kasih ye cik."

saya terus berlari ke pejabat kolej. Hati penuh debaran. Saya bertanya dengan petugas di kaunter. Melihat sahaja saya, dia terus menyuruh saya masuk ke dalam pejabat untuk memastikan barang yang dijumpai itu adalah kepunyaan saya. Alhamdulillah memang betul kotak saya. Saya memeriksa isi dalamnya dan tiada satu pun yang rosak dan hilang. Alhamdulillah. Saya mengucapkan terima kasih berkali-kali kepada pegawai di pejabat tersebut. Mereka juga turut tersenyum melihat karenah saya. Kotak yang berat itu terasa ringan sahaja saya angkat. Alhamdulillah Ya Allah.. Kau berikan aku pengajaran berguna.

(inilah kotak tersebut)


"....barangsiapa bertakwa kepa Allah, nesacaya Dia akan baginya jalan keluar. Dan memberinya dari arah yang tidak disangka-sangkanya. dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluannya). Sesungguhnya Allah melakukan urusan yang dikehendakinya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu."
At Talaq: 2-3

Pengajaran:

  1. Bertawakkallah kepada Allah selepas berusaha semampumu
  2. Jangan cuai, sila simpan harta anda di tempat yang selamat
  3. Jangan tingal barang anda di tempat umum walaupun anda tahu tempat itu selamat daripada kecurian namun mungkin tidak selamat dengan ancaman lain seperti mak cik cleaner yang prihatin terhadap kebersihan.

Sekalung penghargaan saya berikan buat Pn Aishah yang sanggup menolong saya mencari kotak ini dan juga buat para pekerja yang menggali sampah semata-mata hanya sebuah kotak kepunyaan saya. Semoga Allah memberkati kalian.









5 comments:

janahnaim said...

syukur kotak 2 dah jumpe.... semuanya kuasa Allah..

.:QiLaH:. said...

owh..rupenyer kotak ilang ea...2 yg mntk no. pn aisyah kat kte...
tp pape pon, syukur kotak nyer dh dpt smula...
jd kn nie sbgai pgajaran utk linda & juga diri kte...=)

Anonymous said...

k.linda oh k.linda~hehe..
~terbayang2 wajah n gaye k.linda..hihi..
pape pon syukur padaNya~

far hani said...

alamdulillah...nsib baik akak dpt semual kotak tu..^_^

husna said...

Alhamdullilah....betullah tindakan akak tu. kte perlu brtawakal selepas brusaha kpd-NYA..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...