• RSS

09 March 2011

Motivasi pagi di IKIM 8 march: kaca mata emosi dan spiritual


Motivasi pagi di IKIM : kaca mata emosi dan spiritual
Motivator memulakan bicara dengan mengajak para pendengar agar sentiasa bermotivasi. Ramai  orang yang termotivasi apabila mendengar ceramah motivasi. Namun ada juga yang tidak. Perubahan harus dipupuk dan diusahakan. Bukannya dengan hanya berdiam diri tanpa berbuat apa-apa.
Situasi yang diutarakan , anda sedang menunggu sahabat anda yang berjanji ingin bertemu dengan anda pada jam 2 petang. Namun,  rakan anda tersebut hanya datang dua jam kemudian. Bagaimanakah anda menangani situasi tersebut?
Kita boleh menangani situasi tersebut dengan tiga cara. Jika kita menanganinya dari sudut fizikal, kita mula memandang situasi tersebut secara negatif. Apabila menunggu sahabat yang tidak kunjung tiba, kita akan mula rasa marah dan malu apabila orang sekeliling melihat perbuatan kita yang tidak tentu arah jalan mundar-mandir keseorangan. Meletakkan kesalahan seratus peratus kepada sahabat yang ditunggu.
Manakala dari sudut emosi, kita mampu menenangkan keadaan. Kita mula memutikkan positif dalam diri. “tidak mengapa dia lewat. Aku boleh baca buku”. Kita membina alasan untuk menyakinkan ia membawa kebaikan bagi kita.
Dan dari sudut spiritual pula, kita melihat ia dari kaca mata ketuhanan dan rohani. Sentiasa ingat dan faham, Allah menjadikan sesuatu itu lengkap dengan hikmahnya. Meletakkan kesalahan pada sahabat yang lewat itu tadi jauh sekali. Malah kita mendoakan supaya sahabat tersebut diberi kemudahan dalam perjalanannya .
Situasi ini sering berlaku dalam diri kita. Menunggu sahabat yang lewat datang mesyuarat, ke kelas, janji temu dan sebagainya. Namun, awas! Jika kita yang ditunggu, tidak sepatutnya kita membiarkan mereka terus menunggu kerana beranggapan mereka mengaplikasi apa yang saya ceritakan sebelum ini. menepati masa itu sangat perlu. Saling menghormati masa antara satu sama lain itu satu akhlak yang paling mulia saya kira.
Jelas, kesemua perkara ini merangkumi satu istilah yang juga merupakan tahap pertama dalam ukhuwah iaitu husnu-dzan. Sentiasa husnu-dzan bererti kita Berjaya menangani setiap apa yang berlaku dari sudut emosi dan spiritual. Ia juga merupakan tunjang dalam menjaga hati.
Seorang sahabat, pernah menyatakan “ aku dah habis husnu-dzan dah ni”. Tidak sahabat. Husnu-dzan tidak pernah berakhir. Apabila kata-kata itu keluar daripada mulut kita, maka ia datang daripada nafsu yang sememangnya  tidak mahu bertolak ansur padahal jika kita dasarkan ia dengan iman dan akal yang waras, kita mampu menanganinya. Sama-sama Istighfar…
 Husnu-dzan dan su’u-dzan sentiasa bersaing bagi merebut piala emas dalam diri manusia. kita mampu memberi kemenangan tersebut kepada Husnu dengan iman yang ada. Namun, segera hilangkan dzan tersebut. Contohnya, ada sahabat yang selalu tidak datang meeting. Segera pergi menziarahi sahabat tersebut, berkongsi masalah, dengar keluhannya. Jangan pernah meremehkan masalah sahabat kerana tahap kebolehan kita untuk berdepan dengan sesuatu masalah adalah berbeza. Ada orang masih mampu tersenyum walaupun dia berdepan dengan test,assignment, kertas kerja program dan lain-lain yang perlu dihantar pada hari yang sama disamping dia juga mempunyai masalah kewangan yang serius hingga sanggup menghadkan jadual makannya iaitu tiga hari sekali makan nasi . Dan ada orang, hanya bergaduh dengan adik yang berumur 9 tahun sahaja boleh membuatkannya tension seperti ingin membunuh diri ( saja bagi contoh tidak logik). Pointnya disini ialah, Allah meletakkan sesuatu permasalahan itu sesuai dengan bahu pemikulnya. Lihat Al-baqarah ayat 286.
Jadi sahabat-sahabat sekalian termasuk insan yang sedang menaip ini, sama-sama lah kita memandang positif terhadap apa yang berlaku di sekeliling kita. Juga husnu-dzan!
Wallahualam..
Semoga saya tidak tergolong dikalangan orang yang hanya ‘menulis lebat’. As-Saf: 2-3
Lahawlawalaquwwataillabillah…..

1 comments:

husna said...

Allah menguji hamba-NYA mengikut kemampuan mereka sendiri..cuba tersenyum dgn assingment yg pensyarah kasi :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...