• RSS

29 March 2011

Selagi masih Muda. Kelok-kelok jalan Guru Cemerlang.


Tajuk: Selagi masih Muda. Kelok-kelok jalan Guru Cemerlang.
Penyelenggara: Azizul Rahman Abdul Rahman & Mohamad Saleeh Rahamad
Penerbit: Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd
Harga: Sem. Malaysia: RM28.00 Sabah/Sarawak RM31.00
Sumber: Perpustakaan Sultanah Zanariah

Jika hari ini, seorang raja menaiki takhta,
Jika hari ini, seorang perdana menteri berkuasa,
Jika hari ini seorang peguam menang bicara,
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa!

Buku ini adalah sebuah antologi. Usaha murni Majlis Guru Cemerlang Malaysia (MGCM) ini amat bagus dalam menyuburkan bakat penulisan dikalangan guru dan guru cemerlang khasnya.  Ia mengandungi 27 buah cerpen yang semuanya menceritakan kisah suka duka menjadi seorang pendidik.  Sememangnya pengalaman mereka menghadapi cabaran dan kesukaran sepanjang bergelar seorang guru sangat bermakna untuk dikongsikan.
Suka untuk saya berkongsi mengenai sebuah tulisan karya Cikgu Harun Omar. “Kecoh” tajuk yang diberikan. Cikgu Haris Lokman merupakan seorang guru cemerlang Bahasa Melayu di sebuah sekolah berasrama penuh (SBP). Pada tahun 2008, sekolah tersebut telah Berjaya menduduki tempat pertama dalam ranking keputusan terbaik untuk peperiksaan SPM. Namun, keputusan tersebut tidak disyukuri oleh pengetua sekolah tersebut kerana, terdapat seorang sahaja pelajar yang tidak mendapat A1 dalam satu subjek dan subjek tersebut ialah Bahasa Melayu. Pelajar tersebut hanya mendapat B3.
“ kalau Fizik ke Kimia ke tak pelik. Ini Bahasa Melayu. Mata pelajaran yang senang. Dan pelajar yang gagal itu pula, pelajar kita yang cemerlang serba-serbi. Ketua pengawas, Pengerusi Persatuan Bahasa Melayu dan wakil sekolah dalam semua pertandingan pengucapan awam. Bahas, syarahan dan forum dialah jaguhnya. Bukankah itu semua menghairankan?,” ujar pengetua tersebut.   
Pengetua tersebut menuduh Cikgu Lokman cuai terhadap muridnya dan selalu meninggalkan kelas menyebabkan muridnya tidak dapat belajar dengan sempurna. Cikgu Lokman berusaha mempertahankan dirinya. Memang benar beliau selalu meninggalkan kelas. namun itu adalah arahan daripada pihak jabatan dan kelas yang ditinggalkan biasanya diberikan tugasan terlebih dahulu. Kerjasama yang diberikan oleh murid-muridnya sentiasa baik buktinya setiap tahun, 50 buah karangan akan dihasilkan oleh setiap individu sebagai latihan.
Pengetua tetap berdegil. Cikgu Lokman tetap bersalah di matanya. Dia meminta Cikgu Lokman untuk menyediakan jawapan bertulis bagi kes ini. jika tidak, Guru Cemerlang Bahasa Melayu itu akan ditukarkan ke sekolah lain.
Di saat Cikgu Lokman ingin menghantar laporan yang diminta, beliau telah memberanikan diri meluahkan perasaan kesalnya terhadap pengetua ini.
“ saya tahu cikgu nak keputusan cemerlang supaya imej cikgu meningkat. Dapat pujian orang atasan, mudahlah dapat Jusa C. Tapi cikgu tak pernah pedulikan guru-guru di bawah. Cikgu kerahkan mereka buat kerja. Kebajikan mereka tak terjaga. Masa cikgu mula-mula datang dulu, cikgu Cuma DG48. Tak sampai tiga tahun dah dapat DG54. “ mukadimah yang diberikan oleh Cikgu Lokman.
“cikgu sama seperti kebanyakkan Pengetua lain. Kononnya bekerja ikhlas kerana Allah, tapi setiap kali mesyuarat, selesai pukul 4 petang. Guru-guru terpaksa melewatkan solat zohor. Apabila ditegur, cikgu kata waktu zohor masih panjang. Lebih malang lagi cikgu tak pedulikan kebajikan staf. Berapa ramai guru DG48 di sekolah kita yang lama terperosok di sini, tak naik-naik. Guru yang lebih junior dah lama jadi Pengetua sedangkan mereka kekal sebagai guru biasa. “ tambah Cikgu Lokman lagi
“ setiap tahun sekolah kita menaikkan nama jabatan dan negeri dalam peperiksaan SPM. Keputusan kita cemerlang. Tapi apa yang kami dapat? Cikgu dapat naik pentas terima sijil dan piala. Guru-guru tak dapat apa-apa. Lebih menyedihkan kerusi meja dan peralatan di bilik guru semuanay lama dan buruk. Tak sesuai pun dengan imej SBP. Bilik guru pula sempit, macam dalam tin sardin. Kalau cikgu prihatin, cikgu boleh mohon dengan jabatan berlandaskan kejayaan cemerlang dalam SPM”. Tutup cikgu Lokman.
Senyum kelat pengetua tersebut. Tidak menyangka Cikgu Lokman berani menegurnya.
Beberapa hari selepas kejadian itu, Irfan pelajar yang mendapat B3 dalam peperiksaan SPM itu datang ke sekolah bersama ayahnya, Datuk Ramli. Dia ingin menjelaskan berikutan kekalutan yang tercetus dan merosakkan keputusan SPM yang lalu. Rupa-rupanya, Irfan sengaja menjawab kertas Bahasa Melayu tempoh hari dengan sambil lewa dan bertujuan untuk tidak mendapat A1 dalam subjek tersebut kerana dia tidak mahu ayahnya menghantarnya melanjutkan pelajar ke luar Negara.
Wallahualam
Nota:
1.      Ini adalah fenomena biasa. Di sekolah saya dulu juga ada pelajar yang sengaja ingin mendapat D dalam subjek bahasa Arab ketika PMR kerana ingin keluar daripada sekolah aliran agama.
2.       Minta dijauhkan daripada mendapat pengetua seperti ini
3.      Saya sedang menjiwai kerjaya seorang guru 
4.  latihan mengajar saya ditangguhkan ke bulan febuari 2012 nanti. =)







1 comments:

nsrisman said...

Assalamualaikum..
Cuti 4 bulan lebih..boleh dah mula berjinak-jinak jadi cikgu...
All the best Cikgu linda!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...