• RSS

19 July 2011

Kem Remaja Muslim (Bahagian 2 & 3)


Permulaan hari dimulai dengan qiamullail. Adanya giliran kirosah dikalangan ajk memudahkan semua bangun pada masa yang ditetapkan. Sememangnya tarbiyah rohiah sangat penting bagi membina pengislahan yang lebih besar dalam diri. Membina kekuatan yang luar biasa. Mencari ruh untuk setiap gerak kerja. Itulah kuasa tahajud!

Memandangkan keadaan peserta agak ‘layu’ selepas solat subuh, maka pentazkirah terbaik telah dipilih untuk menyampaikan tazkirah yang ‘segar’ demi menjamin ia tidak menjadi ‘bed time story’ untuk peserta. Ukhti Shahrizul Ayuni mantan aktivis hebat daripada PMIUM. Kini mengajar biologi di sebuah sekolah di Johor. Beliau memberi tazkirah mengenai nikmat syurga. 

Program tarbiyah tidak lengkap dengan pengisian jiwa semata. Jasmani juga perlu diberi sesuatu bagi menjamin kecerdasan otak untuk berfikir dengan baik. Senamrobik dapat dijalankan dengan begitu ceria. Oleh kerana tiada lelaki yang terlibat sepanjang program ini kecuali Akhi Firdaus yang akan muncul di slot-slot tertentu, maka semua peserta dan fasilitator all out.  Tudung dan t-shirt labuh bukan penghalang. =)

Seterusnya, selesai dhuha ukhti Rafidah Jannah Naib Presiden GAMIS 09/10 memanggil saya dan Suriawanie untuk persediaan slot seterusnya. Keadaan peserta membuatkan slot ini sangat perlu untuk  diadakan. Slot fardhu ain; wudhu’. Ukhti Rafidah memulakan slot dengan pertanyaan bilangan rukun wudhu’. Ada yang menjawabnya 13, 10 dan lain-lain lagi. Jawapan yang diduga. Kemudian mikrofon bertukar tangan. Saya meneruskan slot dengan mengajak mereka untuk melihat kembali cara berwudhu’. Dengan bantuan Suriawani sebagai pelakon, saya fokuskan beberapa kesalahan yang kadang kala kita sebagai manusia terlalai ketika berwudhu’. Alhamdulillah respond daripada peserta sangat baik apabila diminta untuk menjawab soalan dan menjadi volunteer. 

Slot diteruskan dengan pelbagai modul menarik yang dikendalikan oleh Akhi Firdaus. Doa, Usaha, Ikhtiar, Tawakal dan Istiqamah sebagai kunci untuk menjadi insan yang berintelek dan bersahsiah. Motivator menghighlightkan perkataan istiqamah berulang-ulang kali. Dan diiikuti dengan latihan menuju perubahan positif, shift your paradigm dan pada malamnya penekanan mengenai soal aurat. Imej dan penampilan solehah. 

Hari terakhir mempunyai sedikit kelainan. Modul yang disediakan agak berbeza. Tema kematian. Sahabat saya suriawani terpilih untuk menjadi model jenazah yang bakal dikafankan dan dimasukkan ke dalam liang lahad sedalam 4 kaki. Dan saya serta 3 orang lagi sahabat akan memasukkan sendiri ke dalamnya di samping ilmu yang akan diberikan oleh Wak ( pak cik penggali kubur). Di samping mempelajari cara-cara memasukkan jenazah ke dalam liang, kami diberi pendedahan mengenai saiz, posisi kedudukan jenazah dan sedikit perkongsian mengenai pengalaman Wak menguruskan pengkebumian jenazah. Suriawani kami masukkan ke dalam liang kurang daripada 15 minit. Pasti, beliau punyai pengalaman yang istimewa. 

Selain daripada ilmu mengenai pengkebumian, kami turut mengadakan sedikit muhasabah di tanah perkuburan tersebut. Duduk di salah sebuah kubur, sedekahkan al-fatihah dan perbincangan bermula. Perkongsian ilmu yang sedikit. Luahan rasa sesama fasi dan peserta. Usai sesi di tanah perkuburan, muhasabah berterusan hingga ke dewan sekolah semula. Kami letakkan model jenazah di tengah. Suasana suram. Walaupun keadaan persekitaran cerah, siang, tapi dengan adanya sound effect yang berkualiti, ia mampu menghidupkan Suasana suram seperti yang dirancang. Ketika inilah ramai peserta yang mengalirkan air mata keinsafan. Termasuk fasilitator. 

Sebelum pergi ke majlis penutup, peserta semua berikrar untuk berubah menjadi lebih baik dari yang sebelumnya. Di pertemuan akhir itu, saya hadiahkan senaskhah Al-Quran ungu tafsir lama kesayangan saya kepada ahli kumpulan saya. Ku As, Uyuen, Eida dan Shamsirah.  Mereka semua tidak akan saya lupa hingga hari ini. Insya Allah..

Catatan mereka untuk saya:
“ harap dapat jumpa akak lagi. Terima kasih sebab banyak bombing As dalam program ni. Thak akak. Sayang akak. As rasa macam dah serasi dengan akak.  As saying akak. “ (Ku As)

“ saya harap kakak akan Berjaya dalam hidup ni. Saya suka cara akak nasihat n cakap. Kakak ada pendirian sendiri. tak tahu la boleh ikut cara akak ke tak. Akak doakan saya boleh ikut cara akak. Amin..” ( Eida)

“ akak, saya harap akak doa kan saya supaya saya berubah. Saya akan berubah jadi lebih baik. Itu sahaja dan happy2 selalu” ( Uyuen)
“ saya harap akak akan terus jadi akak saya selamanya untuk terus membimbing saya jadi wanita solehah” ( shamsirah)

Subhanallah… besar pengharapan mereka untuk saya. Besar juga pengharapan saya untuk mereka. 


Akhi Firdaus selaku motivator INSAFF Training

ahli kumpulan saya (saya dan Ku As punyai persamaan =) )

Wak penggali Kubur


(dari kiri: Akhi Firdaus, Pengetua SMK Adela, Ustaz Azly Pen Kanan HEM, Kak Haniza Ketua Nisa' Kota Tinggi)

selepas berikrar dan berdoa dan berjanji untuk berubah

doa untuk berubah yang diAminkan bersama-sama

Wanie yang dikafankan



kami yang terlibat dalam kerja-kerja mengafan dan mengkebumi

slot muhasabah di perkuburan

saya berkongsi sedikit pengalaman

tempat Wani diturunkan kurang daripada 15 minit


peserta, fasilitator dan AJK yang terlibat




Nota:
  1. Terlalu banyak yang ingin saya kongsikan dari sudut perasaan sebenarnya. Entri ini seharusnya bukan sekadar laporan program biasa. Tapi inilah hasilnya apabila ia ditulis dalam keadaan jiwa tidak  bermotivasi
  2.   Nasihat saya untuk sesiapa yang bakal menjadi fasilitator program berkaitan, sila positifkan minda dan katakan ini pada diri anda “ mereka mampu berubah” jangan berburuk sangka. Insya Allah segala tindakan, nasihat dan kata-kata yang anda berikan kepada peserta akan turut senang diterima ( ini yang saya pelajari daripada Akhi Firdaus selaku motivator).
  3. Menjadi fasilitator yang termuda mengajar saya banyak perkara. Pelbagai ilmu dan pengalaman yang mereka (kakak-kakak Nisa’) kongsikan terutama ketika sudah bergelar dewan siswazah. Pheww! Meremang bulu roma. Masih ada dua tahun untuk saya persiapkan untk itu. Lahawlawala quwwata illa billah..
  

2 comments:

Khairina 'Izzati said...

best nya.. :)

Unknown said...

don't u hv any same idea for this becoming kkm? im sure this can be huge impact for our mad'u

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...