• RSS

18 October 2011

Kesan Dosa dalam Hidup







Tajuk: Kesan Dosa Dalam Hidup
Penulis: Ibnu Qayyim
Terjemahan: Ustaz Ahmad Asri Lubis
Penerbit: An Bakri Publika
Bilangan muka surat: 180
Harga: Sem. Malaysia RM23.00 Sabah/Sarawak RM26.00

“ bagi orang awam yang sering berbuat dosa, dia melihat dosa itu sekecil lalat yang hinggap di atas hidung dan boleh dihalau begitu saja manakala bagi orang muttaqin dia melihat dosa itu sebesar gunung yang akan menimpa kepalanya.”

Bahaya dosa kepada sekalian manusia ia akan menjadi virus kepada setiap ibadah. Ibarat tong sampah yang ditutup rapat. Pada zahirnya ia tampak sempurna tidak berbau. Namun, apabila ia dibuka sangat jelek. Kotor, busuk. Begitu jugalah dengan hati manusia yang penuh dengan dosa. Zahirnya perlakuannya semuanya sempurna. Namun hatinya yang kotor itu tidak boleh dilihat sesiapa melainkan dirinya yang merasakan kerosakan itu.

Namun, Allah itu maha Penyayang dan Maha Pengampun. Setiap dosa hambanya mampu untuk diampunkan dalam sekelip mata. Itulah kebesaran kuasa pencipta kita.
Berkata sebahagian Ulama

jika pemuda menangisi dosa-dosa yang dilakukannya, mengakui kecelaan dan kelemahan dirinya di sisi Tuhan dan Kekasihnya dan mengatakan: ‘ Wahai Tuhanku, aku telah melakukan kejahatan.’ Allah swt akan menjawab: ‘Aku telah menutupi dan menyembukan (kejahatanmu daripada pengetahuan orang lain).’

Pemuda tersebut berkata: “Wahai Tuhanku, aku telah menyesal.”
Allah akan menjawab: “ Aku telah mengetahuinya.”
Pemuda itu berkata lagi: “wahai Tuhanku, aku telah kembali bertaubat.”
Allah swt akan menjawab: “ Aku telah menerimanya.”

Dalam sebahagian Atsar didapati:

Sesungguhnya Allah swt telah berfirman (dalam hadith qudsi) seraya berkata : “ Wahai hamba-Ku, apabila engkau telah bertaubat kemudian engkau membatalkan ikrarmu, maka janganlah merasa malu untuk kembali kepada Kami buat kali kedua. Dan apabila engkau melanggar janjimu buat kedua kalinya maka janganlah engkau terhalang oleh perasaan malu untuk mendatangani Kami kali ketiga.kembalilah kepada kami waaupun untuk keempat kalinya. Kerana Aku adalah Tuhan Yang Maha Pemurah tidak pernah bersifat kikir sama sekali. Aku adalah Tuhan yang Maha Pemaaf dan Lambat marah (Halim) tidak suka bergegas dalam memberikan seksaan dan balasan. Aku Tuhan yang suka menutupi dan menyembunyikan (aib) orang yang berbuat maksiat, sentiasa menerima orang yang ingin bertaubat.memaafkan orang yang melakukan kesalahan, menaruh belas kasihan terhadap orang yang menyesali kesalahannya. Aku adalah Tuhan Yang Maha Pengasihdaripada semua yang bersifat pengasih. Siapakah yang pernah mendatangi pintu rahmat Kami lalu Kami tolak? Siapakah yang pernah memohon perlindungan Kami lalu Kami usir? Siapakah yang bermaksud bertaubat kepada Kami lalu Kami menghampakannya? Siapakah yang memohon keampunan daripada dosa yang dilakukannya lantas Kami tidak memberi keampunan kepadanya? Aku adalah Tuhan yang mengampunkan segala dosa, menyembunyikan cacat cela, menghulurkan bantuan kepada orang yang ditimpa malapetaka (termasuk bencana noda dan dosa), menaruh belas kasihan terhadap orang yang menangisi dan meratapi dosanya. Dan Aku adalah Tuhan yang Maha Tahu perkara yang ghaib. 

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...