• RSS

24 October 2011

Panduan untuk Wanita

Tajuk: Panduan Untuk Para Wanita
Penulis: Bediuzzaman Said Nursi
Terjemahan: Ustazah Marsufah
Penerbit: Persatuan Kebudayaan Malaysia Turki ( MATURCA)
Bilangan muka surat: 173
Sumber : Kak Ummu Hazimah

Menurut Kak Ummu, buku originalnya adalah dalam bahasa Turki dan telah mendapat tempat di sekelian Negara lalu diterjemah ke dalam pelbagai bahasa termasuklah Bahasa Arab, Indonesia dan Melayu.
Saya coretkan beberapa isi di dalam buku ini

“ secara fitrahnya, seorang wanita akan menjauhkan diri daripada muhrimnya dan merasa tidak selesa terhadap 18 orang daripada 20 orang lelaki yang bukan muhrimnya. Manakala seorang lelaki pula, mungkin berasa tidak selesa memandang seorang sahaja dari 100 wanita yang bukan muhrimnya”

Seorang lelaki sekiranya terpesong demi mendapatkan kelazatan sekadar 8 minit, dia tidak akan rugi apa-apa melainkan sekadar beberapa sen. Sedangkan seorang wanita membayar harga kenikmatan 8 minit tersebut dengan bebanan selama 8 bulan serta menggalas tanggungjawab mendidik amali tanpa ayah tersebut selama 8 bulan. Maksudnya, kemaksiatan seorang wanita tidak sampai ke tahap kemaksiatan lelaki tetapi dia dibalas berkali ganda daripada balasan yang diterima lelaki

sesungguhnya ikatan yang teguh dan cinta yang mendalam antara lelaki dan wanita bukanlah timbul dari kehendak kehidupan dunia semata-mata. Wanita bukanlah sahabat lelaki di dunia ini sahaja bahkan adalah merupakan temannya dalam kehidupan yang kekal abadi”

“ suaminya yang mukmin itu tidak mengehadkan kecintaannya hanya kehidupan dunia sahaja. Bahkan kasih sayang yang diberikan adalah berkekalan tidak setakat waktu muda dan cantiknya bahkan berkekalan hingga ke tua dan hilangnya kecantikan tersebut”

 “ apa yang dituntut oleh syara’ ialah seorang suami mestilah sekufu dengan wanita itu. Ia bermaksud kesesuaian dan persamaan. Sekufu yang paling cantik pula ialah dari sudut agamanya. “



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...