• RSS

31 March 2012

Diari Cikgu 2


Minggu Kedua (26-30 March 2012)

Assalamualaikum. Selawat dan salam atas junjungan besar buat Rasulullah saw serta ahli keluarga baginda.
Sabtu 24 march, saya dan Yong diminta untuk mengiringi murid tingkatan 6 dan 5 untuk ke Persada, JB. 

Pulangnya sudah lewat malam. Penat. Hari ahad dimanfaatkan sepenuhnya untuk berehat dan membuat persediaan rapi Lesson Plan, Teaching Aid dan Content. Lewat malam juga baru siap segala persediaan.
Isnin saya masuk kelas pertama. Dua masa. 1 jam 10 minit. Selesai mengenalkan diri, semua murid diminta pula mengenalkan diri. Nama dan cita-cita. Saya catatkan di sebelah nama mereka dalam senarai yang saya ada. ‘mencuri’ idea daripada Prof Dr Muhaya supaya memanggil nama murid dengan cita-cita mereka seperti Doktor, Cikgu dan sebagainya. Pelajaran bermula dengan baik. Suara dikuatkan sehabis baik apabila murid di belakang memberi isyarat tidak jelas. Alhamdulillah murid-murid memberi kerjasama yang sangat baik.

Satu waktu sebelum balik, saya ada lagi satu kelas bersama kelas ketiga dalam ranking. Bermula daripada awal perkenalan hingga tamat sesi pengajaran pelajar sangat bising. Suara saya tidak mampu mengatasi kebisingan tersebut.

Habis kelas, air diminum sebanyaknya membasahkan tekak yang betul-betul kering. Post-mortem dibuat bersama-sama guru pembimbing. Strategi baru disusun demi mengambil tempat di hati murid.
Hari selasa dan berikutnya, pengajaran bertambah baik. Namun, masalah baru pula timbul. Murid di kelas ketiga sudah sembuh bisingnya, perhatian juga sudah diberikan, arahan juga sudah dipatuhi. Tapi pelajar di kelas pertama pula memberi masalah. Saya faham. Mengapa mereka begitu. Muridnya kurang memberi respond. Apabila ditanya, senyum sahaja. Mengangguk tidak. Menggeleng pun tidak. Tanda malu untuk mengaku tidak faham. Situasi ini sebenarnya biasa berlaku apabila pelajar di kelas pertama malu untuk mengaku tidak faham kerana di kotak fikirannya hanya menganggap “terok betul! Senang macam ni pun tak boleh faham” jika dirinya ingin bertanya soalan.

Makanya, di akhir kelas itu jumaat tadi saya membuat post mortem bersama murid. Apakah cadangan mereka untuk saya mengubah cara pengajaran demi memberi kefahaman yang hakiki buat mereka. Dan Alhamdulillah saya sudah temui jawapannya..

Allahuakbar.. baru dua minggu bergelar cikgu, sudah bermacam-macam ilmu yang saya dapat. Bermain dengan manusia ni, cabarannya lebih banyak berbanding enjinair dan lain-lain. sungguh!
Buat yang melewati entri ini, jangan lupa doakan saya yang sedang menjalani latihan mengajar ini semoga baik-baik sahaja semuanya. Ya Allah, mudahkanlah aku belajar dan mengajar. Sesungguhnya ilmu itu semuanya dating daripadaMU..

Nota:
1.      Nantikan entri khas mengenai roommate..
2.      Esok saya akan menghadiri LDP (Latihan Dalam Perkhidmatan) di sekolah. Entah LDP tu apa, saya pun tak tahu
3.      Minggu depan jadi ajk NADWAH dan kepimpinan peringkat sekolah.
4.      Masa sudah semakin sedikit. Insya Allah semoga kesibukan ini kesibukan hamba mencari redha TuhanNya. J


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...