• RSS

21 September 2012

Tudung; tidak cukup dengan labuhnya.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Tudung. 

Tudung tidak wajib dipakai, yang wajib ialah menutup aurat. Jika mengikut uruf dan adat, wanita islam di dunia memakai tudung bagi menutup aurat. Tidak pula menggunakan baldi dan menebuk lubang untuk mata juga bukan dengan menyarung tudung saji di atas kepala.

Tudung yang bersyariat ialah tudung yang menutup dada. Maksudnya ia labuh menutup dada dan dijamin tidak terselak ketika ditiup angin. Maka kerana itu, tudung yang terbaik ialah bidang 55 ke atas mengikut saiz individu tersebut. 

Fesyen yang begitu pesat, sememangnya menggugat iman semua wanita. Apabila datangnya musim tudung awning, pemakai tudung labuh juga tidak terkecuali. Tudung labuh yang ada dipasaran turut di'awning'kan. Kemudahan Islam yang tidak melarang umatnya berfesyen selagi tidak melanggar syarak sangat memberi kepuasan kepada muslimat. Lagi pula tudung awning ni sangat mudah untuk dipakai. Malah tidak perlu digosok lama seperti tudung biasa. 

Namun harus diingat, pemilihan jenis kain juga sepatutnya dititikberatkan. Ada jenis kain yang nipis apabila dipakai nampak bentuk telinga dan leher. 

Bagi yang berambut panjang, sila rendahkan sedikit ikatan rambut anda supaya ia tidak kelihatan seperti bonggol di belakang.

contoh sanggul

Dua golongan di kalangan ahli neraka yang tidakkan aku pandang iaitu kaum yang bersama mereka cemeti seperti ekor lembu yang dengannya digunakan memukul orang lain dan wanita-wanita yang berpakaian bagaikan bertelanjang yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain untuk membuat maksiat. Sanggul dikepala mereka ditusuk tinggi-tinggi seperti bonggol unta yang sangat lemah. Mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya sedangkan sesungguhnya bau syurga itu sudah boleh dicium dari jarak demikian dan demikian."(Riwayat Muslim).

Ya saya faham, sesetengah ulama' mengatakan bonggol unta yang dimaksudkan ialah sanggul yang sengaja dibuat-buat dan ditambah-tambah. Namun, apalah salahnya anda menyembunyikan sedikit bentuk sanggul itu demi menjaga rahsia kepanjangan rambut anda dari pengetahuan kaum adam khususnya. Jaga rahsia demi suami anda. Bukankah itu lebih sweet..? :)

Seterusnya ialah, solat. Antara kelemahan tudung awning ialah kebanyakkannya ia tidak praktikal untuk solat. Ada awning yang lembut ada juga yang keras. Bagi awning yang lembut, memang tiada masalah untuk digunakan ketika solat. Namun bagi awning yang keras, ia menghalang daripada dahi untuk mencecah lantai tempat sujud sedangkan dahi merupakan anggota wajib untuk menyentuh lantai ketika sujud. Solusinya ialah, salinlah dengan tudung biasa ketika anda menunaikan solat. 

contoh awning keras

ini link untuk dapatkan tudung yang berawning lembut  Ummie Tini Collection.

Entri ini bukanlah mengkritik tudung labuh awning. Ya tudung awning memang cantik, selesa, mudah dan senang dipakai. Namun, jika kita ingin solat dengannya, pastikan ia juga 'cantik' dari sudut sah solat kita. Ya. pakaian kita memang leceh sikit kerana kita begitu berharga..^^, 

Wallahualam. Allah Maha Tahu apa yang terbaik untuk kita.


 

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...