• RSS

12 March 2013

Saya tak pandai melukis!

CalculusII oh CalculusII !

Malam ini saya berlatih melembutkan tangan untuk melukis circle, paraboloid, hyperboloid dan loid-loid yang lain di atas paksi x, y dan z. 3 dimensi.

Pelik. Calculus I yang saya ambil ketika tahun 2 dahulu tidak pula memaksa untuk saya melukis-lukis begini. Cuma sekadar differentiate dan integrate yang menggunakan formula yang berjuta tu sahaja lah. Dan itu saya lebih rela daripada perlu 'mematahkan' jari untuk melukis segala traces, surfaces dan macam-macam lagi.

Sangat menyeksakan sebab saya tak pandai dan tak terror. Ditambah pula kemahiran melukis yang saya memang takda!

Dalam kelas Calculus II minggu lepas, saya dibunuh dengan perasaan kecewa yang melampau. Berkali-kali saya cuba untuk melukis, tapi tidak pernah sempurna. senget di sana-sini sehingga saya rasa benci untuk melihat hasilnya.

Saya intai lukisan Shafiqah di kiri saya.
 "Kenapa kau punya cantik..."  saya bertanya dengan niat untuk memuji..
"Mana ada.. biasa je.." Jawab Shafiqah.

Saya intai lukisan Aqilah di sebelah kanan saya. Kurang cantik daripada Shafiqah punya. Tapi yang pasti, lebih cantik daripada saya punya!

Akhirnya pandangan saya kembali ke papan putih. Merenung kosong. Setengah jam kelas berbaki, dihabiskan dengan merenung wajah pensyarah yang mirip Shiela Amzah itu. Saya renung wajahnya dengan renungan yang benar-benar mengharap simpati. Tapi dia tak perasan.

Tiba-tiba saya teringat dulu-dulu ketika saya masih kecil bersekolah rendah. Saya memang tidak pandai melukis. Dalam subjek pendidikan seni, jika cikgu suruh melukis, maka kertas lukisan saya akan kosong bersih ataupun ada juga lukisan. tapi bukan saya yang lukis. Hasil ehsan kawan-kawan yang tolong lukis. Kalau tak pun, bila balik rumah, mak yang tolong lukis. Bila peperiksaan akhir tahun, saya akan menjawab soalan yang tidak memerlukan saya melukis. contohnya, soalan kolaj, tiup warna dalam straw untuk hasilkan corak yang abstrak, dan sebagainya asalkan bukan melukis.

Mungkin ramai yang menganggap "Ek eley.. benda senang pon kau tak boleh buat! Lukis je pun.."

Ya. Bagi mereka yang pandai melukis, ketahuilah bahawa anda adalah orang yang saya tabik spring dan ketahuilah juga bahawa jika anda menghina orang yang tidak pandai melukis, ketahuilah bahawa saya adalah orang pertama yang terobek-robek hatinya terpancung dengan kata-kata anda.

Sekian.

Nota:
1. Sesiapa yang mempunyai kekurangan yang sama dengan saya, anggaplah entri ini sebagai satu tanda kebersamaan kita.
2.Tiada sesiapa yang tercedera ketika saya menulis entri ini.
3. Doakan saya lulus subjek ini dan saya grad on time.
4. Terima Kasih.

2 comments:

Anonymous said...

entri menarik...sy pun xpndai melukis...untuk subjek ni mgkin awak kene rajin2 mencuba lagi dan lagi,..gudluck dan slmt mencuba..sabar ye, usaha tngga kejayaan =)

NORAZLINDA AMIN said...

terima kasih Tuan/Puan/cik/Encik Anonymous

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...