• RSS

21 March 2014

Usrah

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Selawat dan salam buat junjungan besar Rasulullah saw.

Duduk rapat-rapat dalam satu bulatan. Lutut bertemu lutut. tangan kemas memegang tafsir Al-Quran berwarna-warni.

"Assalamualaikum. Sihat semua? sebelum pergi jauh, mari kita buka majlis dengan al-Fatihah"

Dan selepas itu, naqibah memulakan bicara. Lalu disambut pula dengan hujah dan huraian ahli-ahli usrah yang lain.

Apabila sampai di ayat renungan, amaran semua berwajah muram. Gundah. Insaf.

Dan apabila sampai di bahagian suka, ceria, semua berwajah gembira, syukur.

Terasa ukhuwah apabila sama-sama berkongsi kesedihan dan meraikan kegembiraan bersama.

Saya tidak berhajat untuk menerangkan apa itu usrah, rukun usrah dan sebagainya. Cuma, apa yang saya tahu, saya tak pernah rasa diri saya yang terbaik ketika dalam usrah. Pengalaman selama menjadi naqibah dan ahli usrah penuh dengan pahit manis. Dan pada saya tiada istilah gagal atau berjaya dalam membawa usrah. Asalkan ia berjalan maka tiadalah label yang patut diletakkan kepadanya. Yang penting adalah usaha. Usaha untuk mengikat ukhuwah. Usaha untuk berdakwah. Usaha untuk mendisiplinkan diri. Usaha untuk meng'isi' diri dengan ilmu dan seribu usaha dan mujahadah yang ditutuntut dalam diri bagi mengalahkan sifat malas, takut dan mudah mengalah dalam diri.

Saya hanya orang biasa. Dan tak pernah menjadi hebat. Mad'u saya pernah lari. Mad'u saya pernah menyakitkan. Siapa yang tidak 'sakit' jika tiba-tiba dapat sms begini,

"Kak Linda, saya minta maaf. Saya tak boleh ikut usrah"

Siapa yang tak terguris hati bila mad'u melarikan diri apabila terlihat naqibahnya seperti lori sampah.

Tapi saya terima itu semua sebagai medan untuk tarbiyah diri. Ya mungkin penyampaian saya yang tak best. Atau saya sememangnya orang yang 'busuk' yang tak mampu untuk menjadi seorang daie.

Tapi, kalau kita bicara soal kemampuan, sampai mati pun hakikatnya kita rasa tak mampu.

dan bila mati nanti apa yang mahu dijawab kepada Allah jika kita ditanyakan soalan "apa yang kamu buat sebagai seorang ahli harakah islamiyah di kampus?

Allahurobbi..

Sungguhpun, saya pernah jatuh dengan usrah, tapi saya teruskan juga dengan penuh kekuatan yang saya minta dari Allah. Sungguh, Alhamdulillah. kehadiran adik-adik yang masih mahu menerima diri ini menjadi sebahagian daripada mereka sungguh menjadi suatu rahmat bagi saya.

Alhamdulillah 'ala kulli hal. :)

2 comments:

faizah husna said...

kadang2 sbgai naqibah pun sy mudah futur.. :'(

Kembara Kau Aku said...

barakallah ukhti,,,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...