• RSS

06 August 2014

Syawal dan ritual

Yang dinamakan ritual itu ialah adat. Kebiasaan. Benda yang selalu dibuat lalu menjadi ikutan sepanjang zaman. Bezanya dengan ibadat ialah niat dan ganjaran. Ibadat itu syaratnya niat kerana Allah dan ada ganjaran di sisi Allah. Manakala adat itu tiada niat yang spesifik dan melakukannya juga tidak mendapat apa-apa. Tak semua adat boleh jadi ibadat. Tapi semua ibadat boleh jadi adat.

Pendek kata,

Adat boleh jadi ibadat dengan niatnya.

Ibadat boleh jadi adat dengan istiqamahnya.

Kaitannya dengan syawal ialah apabila terlalu banyak adat yang dibesarkan HANYA ketika syawal.

[1] Pergi kubur
Ramai masyarakat Islam di Malaysia menjadikan ini sebagai amalan di pagi raya. Buktinya, ada orang selfie di sana. Gila! Ziarah kubur sepatutnya jadi amalan sedih. Mengingat ahli keluarga yang tiada di sisi juga insaf mengingat mati. Tapi lain pula jadinya. akhirnya ia menjadi amalan ritual suka-suka. Yang si perempuan tidak menutup aurat, jalan selamba dan malang sekali jika yang berhalangan turut masuk ke kawasan kubur tanpa rasa bersalah.

[2] Bermaaf-maafan
Memang bagus amalan ini. Bermaaf-maafan ketika hari raya adalah bidaah yang baik untuk dilaksanakan. Tapi, apa pula gunanya jika ia sekadar maaf di bibir tidak pula dihati. Buktinya, apabila singgah ke rumah sebelah, diumpat pula tuan rumah pertama tadi.

Banyak lagi amalan yang ada, tapi cukuplah ini sahaja.

Pada saya, menyambut syawal di umur begini, biasa-biasa sahaja. Keseronokan dan kemeriahan yang sangat terasa ialah apabila semua sanak saudara datang berkumpul dan makan dengan penuh bersemangat tanpa mengungkit-ungkit bilangan kalori dan diet. Juga dapat berbual bersama dengan mengenepikan gadjet itu sudah cukup sebagai tanda penghargaan besar buat tuan rumah.

Tapi, apa-apa pun syawal kali ini sangat dahsyat bagi saya kerana:
1. 2 hari sebelum syawal, saya sesak nafas akibat kepenatan membersihkan kawasan rumah.
2. 2 Syawal saya terlupa makan nasi dan akhirnya perut masuk angin lalu saya muntah-muntah keesokan harinya.  

sekian.




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...