• RSS

09 March 2010

Semangat luntur?

dua minggu lepas, saya sering dilanda masalah ini. Semangat luntur. Punca? keletihan mungkin. tidak bermaya dalam kelas dan bersikap endah tak endah terhadap orang sekeliling. Saya sendiri risau akan apa yang berlaku pada diri saya ini. Amat bahaya jika perkara ini berlarutan. Segala gerak kerja boleh terbantut! padahal banyak lagi assigment yang perlu diselesaikan.

"Ya Allah macam mana aku ni.. jauhkanlah penat, letih. Tambahkanlah semangat ku seperti sediakala Ya Allah.." rintihan istiqamah saya dalam doa.
Yakin. Allah akan perkenankan. hari demi hari saya lalui dengan rasa yang sama. tiada perubahan dalam diri. pasti! Allah menjanjikan yang terbaik kelak.
Sudah pelbagai cara. Nasyid anti futur, jumpa sahabat-sahabat, buku motivasi, semuanya tidak dapat menaikkan semangat saya secara maksimum. Kerasnya hati saya..

semuanya berakhir bila...

"assalamualaikum, mak. Sihat?"
"wa'alaikumsalam.. alhamdulillah sihat..dah makan?"
panjang lagi perbualan saya dan emak.
Dalam talian, saya mengadu sepuas-puasnya.
"itu susah... ini penat.. itu pening.. ini takut.. "
mak menjadi pendengar yang baik. setelah selesai anaknya berceloteh, giliran emak pula memberi respons.
"mak dulu pun susah juga.. itu bergadai nyawa.. ini takut, tapi terpaksa buat juga.. "
mak menceritakan kesusahan yang emak dan abah rasakan semasa membesarkan kami. Bukan tujuan emak meminta balasan atau segalanya, tapi mesej yang cuba disampaikan adalah, ujian yang saya hadapi hanyalah di 'celah gigi' jika mahu dibandingkan dengan ujian yang mereka lalui. Kepenatan yang saya rasai jauh sekali jika dibandingkan dengan kepenatan yang mereka lalui .
Sayu sahaja. Bergenang air mata.
Alhamdulillah, semangat ku sembuh kembali. Entah mengapa, beberapa hari kemudian, saya di datangi beberapa sahabat yang meminta ditiupkan semangat. Ish-ish.
Allah memberikan saya jalan penyelesaian supaya saya saling membantu orang lain. Subhanallah. Bijaknya aturanNya.

teringat saya akan satu kata-kata keramat, saya dan sahabat saya, munirah hayati yang kini di UPM Serdang ketika kami dihimpit keperitan,
"ingat, SEMANGAT BOLEH MERUNTUHKAN GUNUNG!"








(gambar hiasan)

2 comments:

far hani said...

"SEMANGAT BISA MERUNTUHKAN GUNUNG"
akak, berikan hani semangat itu....

husna said...

Betul la.bila kite punya smangat semua perkara mustahil pun bole jadi.nothing is impossible :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...