• RSS

18 September 2011

La Ikro Ha Fiddin



Siri drama ini saya baru dapatkan daripada abang saya. Rupa-rupanya ia sudah pun lama ditayangkan di salah satu siaran di Astro. Menarik untuk ditonton bukan sahaja kerana pelakonnya Sharifah Amani memakai tudung labuh, tapi kerana nilai dan moralnya sarat menegur segelintir masyarakat Islam yang benci kepada mereka yang berlainan agama tanpa sebab.

  Dr Edward seorang doktor di sebuah perkampungan masyarakat melayu berkhidmat di klinik desa di situ. Kampong ini didiami oleh pelbagai agama dan bangsa. Ada Imam Toha dan anaknya Norlia, Sister Maria seorang biarawati di gereja, Madam Wong penghidap sakit buah pinggang dan ada Dorai si buta yang berbangsa India. Semuanya hidup saling memerlukan antara satu sama lain. Namun, dalam kemajmukan itu ada juga Samiri yang berwatak antagonis yang bertindak menghasut orang kampong untuk membenci Dr Edward.

Norlia memiliki ijazaha Sarjana muda lulusan Al-Azhar. Berkhidmat sepenuhnya di kampong untuk mengajar mengaji dan kelas-kelas agama. Dr Edward meminati Norlia kerana agamanya. Dr Edward sememangnya sedang mencari-cari kehidupan beragama. Mencari siapa Tuhan dan ketenangan.   

Ini bukan kisah cinta kosong. Tapi sarat dengan pengajaran. Berlemah-lembutlah dengan kafir zimmi supaya moga-moga hidayahAllah menjadi milik mereka.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...