• RSS

01 February 2012

Lament of the Quran


Lament of the Quran

As an ornament do they adorn me
Yet they keep me and sometime kiss me
In their celebrations they reside me
In disputes they swear by me
On shelves do they securely keep me
Till another celebration of dispute
When they need me.

Yes! They read me and memorize me
Yet only an ornament am I
My message lies neglected
My treasure untouched.

The field lies bare
Where blossomed once true glory

Wrong is the treatment that I receive
So much to give have I
But none is there to perceive






Tangisan Al-Quran

Sebagai barang perhiasan, mereka mempersolekkan aku
Namun mereka terus juga menyimpanku
Dan kadang-kadang mencium aku.

Ketika perayaan mereka melaungkan ayat-ayatku
Sewaktu sengketa mereka bersumpah atas nama aku.

Di atas rak-rak mereka menyimpan aku sehingga tiba pada perayaan
Atau sengketa yang lain bila mereka kembali memerlukan lagi.

Ya! Mereka membaca dan menghafalku
Tapi sebagai perhiasan sajalah aku ini
Tidak lebih daripada itu.

Perutusan dan peringatan daripada-NYA
Yang kubawa tetap bersembunyi tetap terbiar.

Khazanah-NYA yang kubawa tidak juga mereka sentuh.

Arenaku tetap terbentang gersang
Dan tandus di mana dulunya
Menyemarak kegemilangan keagungan.

Perlakuan mereka padaku memang biadab
Begitu banyak yang boleh kuberi
Tapi tiada siapa yang sudi menerimanya….

~Mahir-ul-Qadri~

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...