• RSS

03 May 2012

Diari Cikgu 5

Hari ini saya bangun awal seperti biasa. Tapi masih lewat ke sekolah kerana 'speed' pergerakan saya yang sedikit lambat. Bukan lewat sehingga perhimpunan sudah bermula. Sekadar lewat 5 minit daripada hari sebelumnya. Saya tiba jam 7.08. lagi 2 minit sebelum perhimpunan dimulakan iaitu 7.10. Mungkin saya dikira awal dikalangan guru. Tapi saya masih merasa lewat memandangkan status saya hanyalah seorang guru pelatih.

Muka sudah merah menahan malu. Tangan menolak perlahan daun pintu. Kaki kanan melangkah masuk. Muka cuba dimaniskan walaupun sudah merah. GPK HEM dan GPK Akademik berbual-bual sambil memerhatikan pergerakan guru keluar masuk pejabat untuk 'punch-card'. Saya mengambil perlahan buku rekod kedatangan khas untuk ditandatangani. Menulis nama dengan laju supaya cepat beredar daripada tempat itu. Tiba-tiba sebelum menutup buku, telinga ini sempat menangkap bisikan perlahan GPK HEM " cikgu muda pun datang lambat, apatah lagi cikgu tua!"

Walaupun suaranya perlahan, tetapi telinga yang Allah berikan untuk saya ini memang cekap sifatnya. Kuat mencerap suara perlahan.

saya pura-pura tidak mendengar. Kaki melangkah keluar dengan hati sebal sambil berazam, ini yang terakhir!

nota:
1. Sengaja menulis perkara negatif di sini supaya Diari Cikgu saya kelihatan logik. Hidup bukan selalunya indah!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...