• RSS

09 June 2012

Diari Cikgu 8: Gua Musang

Sudah lama rasanya jari tak menaip dek kerana cuti sekolah 2 minggu. Makanya... mari rehatkan badan, otak dan kaki. Kaki? kenapa kaki? sebab kaki digunakan untuk berjalan. (ini jawapan budak kecil yang masih pakai lampin pun tahu). Maka dengan wujudnya cuti sekolah di tengah-tengah LM secara tidak langsung kaki saya adalah antara anggota badan yang beruntung kerana tidak perlu memakai kasut heel dan naik turun tangga dan jalan mundar mandir di dalam kelas. Saya highlightkan heel sebab LM ni kali pertama kena pakai kasut ada heel sepenuh masa separuh hari sebab ia memudahkan saya untuk menulis di papan hitam atau putih kerana Allah telah mentakdirkan saya tidak tinggi. Bukan rendah ye Tuan Puan. TIDAK TINGGI! (silakan kalau nak tersengih atau tergelak)

Gua Musang

Sebelum cuti sekolah bermula, saya dan kawan-kawan praktikal yang lain mesti join perkhemahan unit beruinform di Gua Musang. Sesetengah daripada kami memang tarik muka sebab cuti sekolah berluak disebabkan kem ni. Tapi saya menyambutnya dengan tangan terbuka sebesar pintu gol bola sepak. Atau mungkin lebih. Sebab? saya memang kaki berjalan. Jadi, ini adalah peluang terbesar untuk saya ambil kesempatan. Dah la memang teringin sangat nok g klate. RM 50 je tambang pergi balik + makan + penginapan. Ni harga kesian yang ditetapkan oleh pihak sekolah sebab, kalau nak ikutkan kami tak terlibat dengan aktiviti-aktiviti luar. Dan mereka pun faham yang kami ni mahasiswa PTPTN belum dapat elaun tak beruang sangat. Eyh, berwang la! Walaupun tak dapat pergi tempat-tempat penting di Klate, tapi buat permulaan, menjejakkan kaki dan dapat menghirup udara dia pun dah kira ok kot..

Tak larat rasanya dah nak putar balik ingatan ke setiap detik yang berlaku di sana agak basi juga saya baru menulis tentangnya pada hari ini. Jadi, saya tulis mana yang saya rasa penting je lah ye..

Abseiling
Nak tahu apa itu abseiling? menurut kamus, abseiling membawa maksud, To abseil down a cliff or rock face means to slide down it in a controlled way using a rope, with your feet against the cliff or rock. Yeargh!! this is my first tymo.... Perasaan? bercampur baur. Disebabkan dah niat dari awal memang nak join. Maka, saya telah mewajibkan diri untuk join secara kaafah (keseluruhan).

"Cikgu, cikgu naik tak?!", tanya Akmal.

"Insya Allah, kalau umur saya panjang kejap lagi, saya naik la..." jawab saya selamba.

"Eish.. Tak sabar aku nak tengok cikgu ustazah ni naik" kata Firdaus.

ada ke patut dia panggil saya cikgu ustazah.. = =!

"Cikgu... saya takutlah nak naik... " kata Afiqah

"Insya Allah, baca selawat banyak-banyak. Yakin je. Semua orang boleh buat.. Awak boleh sebenarnya.. go go!" saya memberi semangat. padahal dalam diri sendiri pun memang dah takut tahap? tahap Gunung Everest!

bila dah terbagi semangat dekat student, maka cikgunya kenalah lebih-lebih lagi bersemangat. Demi merealisisasikannya, maka saya pun pergi jugalah terjun..hua hua...Bila kat bawah, duk menghafal segala teknik yang Kak Rin ajar. Kak Rin ni cikgu PJK yang ikut serta kem ni. So, dia banyak bagi taklimat tambahan selain daripada trainer tu sendiri. Tapi bila dah dekat atas, lupa segala teknik.So, main redah je. dan sayup - sayup dengar dari bawah diorang bersorak...

"Yeay.. yeay.. go go Cikgu Linda... Lagi.. sikit lagi... " riuh mereka bersorak bagi semangat..

adeyss.... malu betul!

Rock Climbing

Apa itu rock climbing? Direct translate = Batu panjat. hehe.. Memanjat batu la maksudnya.. Erm.. batu yang kami panjat ni, batu betul-betul ye. Bukan dinding yang ada bonjol-bonjol tu. Ni bukit batu kapur betul-betul. So, sangat mencabar sebab kena pandai-pandai cari lekuk tempat berpaut sendiri..

sementara tunggu giliran...

"Cikgu, cikgu naik tak? kalau cikgu naik saya naik..." kata Akmal sambil tersengih. ceyh! dia ingat ni macam citer titanic ke "you jump i jump?"

"Insya Allah, kalau Allah panjangkan umur saya sampai turn saya, saya naik la...." jawab saya dengan selamba..

"Alah cikgu ni.. asyik bagi jawapan sama je.."

"Cikgu, cikgu pandang sini cikgu. senyuuuummmm..." Firdaus datang sambil bawa kamera.

Saya tutup muka. Adeyh la budak-budak ni.

"Awak jangan nak mengada-mengada eyh! Nak kena penampar?" gertak saya serius!

"Alah cikgu ni.. garang betul.."

whatever...

dan akhirnya sampai jugalah turn saya. Mujur masa tu student semua dah balik. Tinggal cikgu-cikgu je. tak adalah segan sangat. tapi sebelum naik tu, sempat jugalah nampak cikgu-cikgu lelaki ni macam tak confident je saya boleh naik. Maklumlah... saya kan pakai tudung labuh. T-shirt labuh.. bolehke ? Dan sebab pandangan mereka tu jugalah membuatkan saya berkobar-kobar nak naik. Eyh, ni bukan penghalang ok! Akhirnya naik juga.. Ada juga cikgu lelaki yang tak naik. huh.. Sembang lebat!

Teroka Gua Musang

Akhirnya tibalah kita ke aktiviti kemuncak iaitu meneroka Gua Musang. \^^/ awesome! Daripada Taman Etnobotani tempat kami menginap nak ke Gua Musang tu di stesen keretapi lama kena naik bas. sempat juga cuci mata lihat kawasan sekitar Kelantan. Iklan banyak dalam tulisan jawi. Bendera PAS di mana-mana. Owh mengingatkan saya siapa kerajaaan di negeri ini.

Sampai di kaki bukit, semua tercengang.

"Mana guanya?"

"Tuuu kat atas.."

"Apa?!!"

Ye. gua tersebut berada di tengah-tengah bukit. bukan di kaki bukit. jadi, nak tak nak, kena daki bukit yang curam dan licin tu. Jalannya memang mencabar. Ada yang kena naik guna tali dan bantuan orang lain. Saya dah mula risau. Bukan risau sebab mencabar. Tapi saya risau la bila nak kena ada orang tarik, tolak dan pegang, maka percampuran akan berlaku. Trainer yang nak menarik, menolak dan memegang tu abe-abe klate yang gagah perkasa. Owh no! Ya Allah, tolong aku! mudahkan aku buat sendiri dengan bantuanMu ya Allah... sempat saya berdoa. Setiap langkah memang sukar. Penatnya tak boleh nak cakap. dan bila sampai part-part yang memerlukan bantuan tu...

"owh..molek sikit.. boleh Ustazah?" seorang trainer menghulurkan tangan cuba memberi bantuan.

Adeyh! aku bukan Ustazah la... sempat saya merungut dalam hati."Ok..Ok takpe saya cuba buat sendiri. " jawab saya. Dengan segala kudrat yang ada, saya paut segala apa yang ada, dan menolak badan ke atas dengan sekuat hati. Mujur saya pakai beg galas di belakang maka trainer yang jaga di bawah menolak saya dari bawah berlapikkan beg. yang tak pakai beg? dia tolak badan tau! sungguh aku tak rela diperlakukan sebegitu. Walaupun itu sahaja pilihan yang ada. Tapi kita masih boleh memilih apa yang kita nak pakai dan apa langkah keselamatan yang boleh diambil untuk mengelakkan anda daripada disentuh selain muhrim anda. Its not an excuse! Sebelum naik, saya memang dah agak akan jadi macam ni. T-Shirt dan tudung labuh yang saya pakai, dapat lindungi saya untuk terlihat aurat masa panjat-panjat. Sebab masa panjat tu, ada kemungkinan besar boleh terselak mana-mana bahagian. Dengan dressing ini juga trainer tu panggil saya ustazah. whatever...Dan beg galas memang saya bawa sebab nak isi 2 botol air +biskut cokelat untuk energy dan first aid kid. (tiba-tiba kena jadi ajk keselematan. Sebab diorang nampak saya bawa beg. ok fine!)

Bila sampai gua, jeng jeng jeng! pintu gua sangat kecil. Nak masuk, kena mengiring. Tak kiralah orang tu kurus macam mana, kena mengiring jugak. phew! campak beg ke dalam dulu. baru boleh muat. Alhamdulillah lepas... tanpa herbalife masih boleh muat.. hehe :P. masuk Gua tengok bentuk-bentuk batu.. Subhanallah... cantik! stalaktit dan stalakmit yang terbentuk daripada titisan air. Sangat cantik. tak dapat ambil gambar banyak sebab gelap. Memang kena pakai lampu suluh.

Keluar gua, kena naik lagi atas untuk sampai puncak. Phew!! penat penat....bila dah sampai puncak, Subhanallah.. macam tak percaya. :) Sayang tak ada banner dan bendera Johor. So, sempat bergambar je..

Alhamdulillah.. penat memang penat. Tapi puas! Memang sesuai la buat abseiling dan rock climbing sebelum masuk gua ni sebab, banyak teknik memanjat dan turun yang boleh ambil daripada sana.

Random aktiviti

Malam sebelum panjat gua, ada la sesi latihan untuk majlis penutup. Ada kumpulan yang main gitar. So, saja teringin sentuh try la petik. Belajar dengan student.. Dan masa saya pegang gitar dan buat gaya najwa latip tu, ini respond mereka..

"Fuiyooooo cikgu ustazah main gitar!!"

"pergh giler selamba cikgu nih!"

"Waaa ni macam yuna ni.. takpun Najwa Latip"

dan banyak jugalah flash kamera. Adeyh la budak-budak ni.. Dan saya dah tangkap dah gambar tu di facebook student dan suruh dia delete sebelum ia jadi bahan di sekolah nanti.

Penutup

penat tapi best. Dan apa yang paling penting, Ihfazillah, yahfazik! Jaga Allah, Allah akan menjaga kamu. Nak katanya, bukanlah saya ni orang yang beriman kuat tanpa dosa. Tapi kita sama-sama usaha. Selaku orang yang faham apa itu aurat dan ikhtilat, maka usahalah untuk menjaga. Usaha bukan menyerah! Dan yang saya rasa bersyukur sangat, dengan trainer-trainer lelaki tu.. Bila kita dressing macam ni, maka mereka respect. Tak pegang sesuka hati. Setiap kali nak tolong, mesti minta izin dulu. Alhamdulillah...

well.. Segala yang saya post di fb dan blog pasal kisah saya di Gua Musang ni bukanlah untuk tujuan menunjuk apatah lagi untuk membuktikan Real Muslimat. Tidak sama sekali. Sekadar perkongsian. Yang baik dijadikan teladan. Yang buruk sila delete. ok. Sekian.

Nota;
nak tengok gambar, sila lawat di facebook.






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...