• RSS

20 September 2012

Its The Final Countdown

Assalamuaaikum wbt.. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Diam tak diam, sudah minggu kedua saya di UTM sebagai mahasiswa tahun akhir. Insya Allah, akhir. Blog yang kaku tanpa post menandakan saya benar-benar sibuk. Entri yang dikarang di dalam minda, tidak mampu dituliskan akibat kekangan masa yang sangat dahsyat. Dan akhirnya, apabila sampai masa yang sesuai untuk menulis di sini, akhirnya entri-entri itu hilang begitu sahaja. Aduh! Kerugian saya.

Sehari sebelum semester bermula, saya mengumpul segala semangat yang ada. Kata-kata nasihat emak dipaketkan rapi sebagai bekalan. Kata-kata Prof Dr Muhaya sentiasa dijadikan panduan. Saya bermuhasabah. Saya tidak mahu gagal lagi! Saya tidak mahu menoleh ke belakang lagi. Hidup perlu diteruskan. Cabaran perlu dihadapi!

Minggu pertama saya sibuk. Sibuk dengan urusan menguruskan satu subjek yang terpaksa saya repeat. Daripada urusan jadual yang clash, borang permohonan mengambil 20 jam kredit kepada Timbalan Dekan, dan pertukaran bilik kuliah. Ya memang letih. Memang cukup kesal untuk diingatkan atas kegagalan satu subjek ini, namun sampai bila ia harus dikesali. Saya bersyukur. Sungguh, memang benar-benar ada hikmah di atas setiap yang berlaku. Mana tidaknya, dalam subjek yang saya repeat ini, saya dipertemukan dengan penyarah yang sangat mantop. Kelas dimulakan dengan bacaan Al-Fatihah dan tazkirah motivasi selama 5 minit. Cara beliau mengajar juga, subahanallah.. sangat bagus. penerangan yang sangat terperinci dan dikaitkan dengan alam sekeliling. Tidak ada niat langsung untuk saya membanding-bandingkan pensyarah yang lama dengan yang baru, namun saya hanya memuji dan tidak menyalahkan pensyarah diatas kegagalan saya.

Dan, dalam celah-celah keletihan itu, ada kegembiraan yang besar iaitu, tajuk PSM (Projek Sarjana Muda) saya telah diterima. Alhamdulillah..

Dan sekarang sudah berada di minggu kedua. Hampir tidak terasa masa yang berlalu.

Banyak sebenrnya yang ingin saya kongsikan, namun apakan daya, mungkin sudah berkarat di celahan minda dan sukar untuk dikeluarkan.

Mohon yang membaca entri ini mendoakan kejayaan saya di universiti tarbiyah ini. Berkat doa orang soleh seperti anda semua, Insya Allah makbul.. :)

3 comments:

Unknown said...

betul ckp akak..tiap yg berlaku msti ade hikmah wlaupn pd zahirnya nmpak mcm teruk..Hidup perlu diteruskan. Cabaran perlu dihadapi!
slmt mproses pSM (:

Nurul Izzati Atan said...

that right linda,...zati pon rse mcm2,...final year really challenging
...moga Allah memberi kekuatan kepada hamba-hambanya yang menuntut ilmu,..

tasnim said...

Semoga dipermudahkan urusan dan diberkati seluruh hidupmu..:) keep going!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...