• RSS

10 April 2013

PRU 13: Jom Balik Mengundi!

Assalamualaikum wbt.. Selawat dan salam buat junjungan besar nabiyyuna Rasulullah saw.. 

Sekarang, musim pilihanraya. Pilihan + Raya. Pilihan yang dirayakan. Rakyat merayakan pilihan hatinya. Apabila terma raya digunakan sudah pasti ianya meriah. Meriah dengan bendera, billboard, banner dan sebagainya. Penuh dan bersepah. Sebelum pembubaran parlimen diumumkan lagi, rakyat sudah lama merayakan. Sebagai salah satu tanda rakyat sudah terlebih dahulu bersedia berbanding PM kita.

Beberapa hari lepas, saya terbaca post setiausaha agung MPM UTM di group facebook mpm bersama mahasiswa. bunyinya begini,

AUKU (Pindaan 2012) Seksyen 15 telah membenarkan mahasiswa untuk menyertai dan memegang jawatan dalam sebarang aktiviti politik namun hanya dibenarkan di luar kampus sahaja. Justeru, suka untuk saya mengingatkan agar tiada sebarang edaran flyers, poster, banner, sepanduk, promosi calon, promosi parti dan sebagainya dijalankan di dalam kampus ini. Mohon kerjasama semua untuk mematuhi etika dan arahan yang telah diberikan, tanpa mengira latar belakang mana-mana parti sekalipun. 
Peringatan juga sebarang sebaran di alam maya terutamanya di fb dan blog masing-masing adalah merupakan tanggungjawab masing-masing dalam menyatakan pendirian dan pendapat menjelang PRU ini. Namun jika terdapat sebarang sebaran yang mencemarkan nama Universiti, walaupun akaun palsu digunakan tetapi dapat dijejaki oleh pihak berkuasa, anda masih tertakluk kepada peraturan universiti dan boleh dikenakan tindakan atas sebab menjatuhkan nama universiti. (Ini adalah peringatan daripada Pengarah Keselamatan UTM, En Halim). 
Pada saya, saudari Nursyazwani bt Aznan, setiausaha agung  MPM ini telah menjalankan tugasnya dengan baik dengan memberikan peringatan ini sebaik sahaja pembubaran parlimen diumumkan. Sekaligus ianya memberi peringatan keras kepada Barisan Nasional yang sedang giat merekrut mahasiswa melalui program siswa4U ini agar ia diharamkan untuk dijalankan di dalam kampus.

Peranan mahasiswa

Secara kasar, jumlah mahasiswa di seluruh IPTA dan IPTS adalah seramai 1.2 juta manakala seramai 200,000 yang layak mengundi. sumber sini (sinar harian). Ramai atau tidak bukan persoalannya tapi, kesedaran mahasiswa untuk turun mengundi itulah yang harus diketengahkan.  

Sila ketepikan soal parti mana yang menjadi pilihan. Peranan mahasiswa yang celik politik ini yang sepatutnya diberi penekanan. Mengapa mahasiswa? Kerana, kita yang mengaku orang terpelajar inilah yang seharusnya berada di barisan hadapan dalam menentukan siapa pemimpin yang layak untuk memerintah. Ya. definisi terpelajar itu adalah subjektif. Ia tidak seharusnya ditakrifkan dengan hanya menilai CGPA di dalam transkrip. tetapi terpelajar dari sudut memahami isu, kepentingan, perkembangan arus politik negara. Keseimbangan untuk mendengar, meilhat dan menilai dari pelbagai arah terhadap semua manifesto parti politik dan keperluan semasa untuk negara tercinta kita, Malaysia.

Ayuh mahasiswa sekalian, jika bukan kita siapa lagi? Keluarlah dari kepompong sikap berkecuali! Ketahuilah dari pelbagai sumber. Selongkar ilmu politik hadam sehadamnya. Politik gaya matang bukanlah yang menabur wang. Politik gaya Islam bukanlah yang mengamalkan fitnah dan lucah. Indahnya politik Islam itu ialah yang bertujuan mentadbir dan mengurus dunia berdasarkan keadilan.

Pemimpin yang baik

Ketahuilah bahawa implikasi tidak mengundi dan tersalah undi itu besar kesalahannya. Kerana, hanya kerana satu undi yang terbazir, orang yang tidak sepatutnya memegang kuasa pemerintahan akan mendapat kuasa itu. Apabila orang yang tidak layak memerintah, maka kita juga akan turut bertanggungjawab terhadap kerosakan yang bakal dilakukan. Nauzubillah..

Selain daripada sifat umum sebagai seorang pemimpin yang wajib ada seperti adil, berilmu, faham keperluan agama dan bangsa lain, mementingkan rakyat dan tiada kepentingan peribadi, ada banyak lagi ciri-ciri pemimpin yang kita boleh senaraikan.

Berikut merupakan ciri-ciri calon pemimpin yang termasuk dalam senarai pilihan untuk saya undi:
1. Golongan masjid
Golongan masjid yang membawa maksud, mengutamakan Al-Quran dan sunah sebagai dasar dan ulama' sebagai rujukan yang sohih. Dengan kefahaman beragama yang dipegang, semestinya golongan ini yang akan selalu mengimarahkan masjid. Ini selari dengan kisah para sahabat yang mencari calon pemimpin di masjid-masjid kerana golongan yang sering berada di masjid ini mereka yang menjaga agama, menjaga amanah sebagai seorang khalifah dan memelihara kemuliaan Islam. Bukankah Nabi Muhammad dipilih untuk memimpin peristiwa meletakkan hajar aswad di tempatnya kerana bagindalah orang pertama yang kelihatan masuk ke masjidil haram ketika solat subuh?

2. Pemimpin yang melakukan pembaikan
Ya. pembaikan dari sudut kualiti pendidikan, taraf ekonomi, taraf hidup dan kebajikan untuk rakyat.


"Dan kepada kaum Thamud, Kami utuskan saudara mereka: Nabi soleh. ia berkata: "Wahai kaumku! Sembahlah kamu akan Allah! sebenarnya tiada Tuhan bagi kamu selain daripadanya. Dia lah Yang menjadikan kamu dari bahan-bahan bumi, serta menghendaki kamu memakmurkannya. oleh itu mintalah ampun kepada Allah dari perbuatan syirik, kemudian kembalilah kepadanya Dengan taat dan tauhid. Sesungguhnya Tuhanku sentiasa dekat, lagi sentiasa memperkenankan permohonan hambaNya". (Hud: 61)

Pengajaran daripada Firman Allah ini ialah Allah swt melantik manusia sebagai khalifah di bumi untuk mengimarahkan dan memperbaiki keadaannya. Perlunya pemimpin itu yang memerangi kerosakan yang dilakukan di muka bumi selari dengan tugas yang Allah berikan kepada para Nabi dan Rasul untuk menyeru kepada mengESAkan Allah dan beribadat kepadaNya. Kemudian, Allah menyuruh kita untuk melakukan proses pembaikan (memakmurkannya)

3. Pemimpin yang melakukan transformasi
Transformasi dari sudut pembaikan diri sendiri dan masyarakat.

"Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan Segala Yang membawa kebaikan padanya, dan berdoalah kepadanya Dengan perasaan bimbang (kalau-kalau tidak diterima) dan juga Dengan perasaan terlalu mengharapkan (supaya makbul). Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang Yang memperbaiki amalannya."(Al-A'raf: 56) 
"Dan kepada penduduk "Madyan" Kami utuskan saudara mereka: Nabi Syuaib. ia berkata: "Wahai kaumku! Sembahlah kamu akan Allah! (sebenarnya) tiada Tuhan bagi kamu selain daripadanya. dan janganlah kamu mengurangi sukatan dan timbangan. Sesungguhnya Aku melihat kamu berada Dalam kemewahan; dan Sesungguhnya Aku bimbang, kamu akan ditimpa azab hari Yang meliputi (orang-orang Yang bersalah).
Dan Wahai kaumku! sempurnakanlah sukatan dan timbangan Dengan adil dan janganlah kamu kurangkan manusia akan benda-benda Yang menjadi haknya, dan janganlah kamu merebakkan bencana kerosakan di muka bumi. (Hud: 84-85)
Pemimpin yang baik ialah yang mampu melakukan proses pembaikan diri sendiri dahulu dan kemudian mampu melakukan pembaikan untuk masyarakat.

Ini pandangan saya secara individu. Kebebasan mengeluarkan pendapat di laman sosial yang tidak mencemarkan nama universiti. Wallahu'alam.

penerangan dari sudut memilih pemimpin muslim yang korup dan pemimpin  non muslim yang berwibawa

bolehkah guru/kakitangan kerajaan mengundi selain UMNO?

kebahagiaan yangditafsirkan oleh bekas PM ialah dengan menconteng warna anak-anak muda. Sila betulkan saya kalau saya salah. :D

^_^





Sekian.
Nota:
1. Hari ini SPR mengadakan mesyuarat untuk menentukan tarikh pilihanraya.
2. Dengar kata, tarikh pilihanraya tidak semestinya akan diadakan pada hujung minggu. Jika benar, sila beri cuti kepada mahasiswa untuk mengundi!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...