• RSS

26 April 2013

Rezeki tomyam daging

Assalamualaikum wbt. Selawat dan salam buat junjungan besar Rasulullah saw serta ahli keluarga baginda.

Hidup di dunia ini memerlukan manusia untuk menjadi bijak. Bijak mengambil peluang dan ruang. Atau mungkin mengambil kesempatan atas beberapa perkara.

Macam yang berlaku semalam.

Pukul 5petang saya memesan tomyam daging dengan menggunakan sms di sebuah kafe. Dan saya tuliskan, saya akan ambil jam 7malam. Hajatnya buat juadah berbuka puasa.

Jam 7.16 saya tiba di kafe tersebut dan ketika itu azan sedang berkumandang. Saya masih belum membatalkan puasa. Saya bertanya kepada Encik Tuan kedai menuntut tomyam daging yang dipesan.

Tapi, Encik Tuan Kedai menjawab,

"sorry la dik. hari ni abang sibuk. tak sempat nak tengok sms yang masuk. abang pun baru habis meeting ni"

"Laa..Macam tu plak! Takpelah.", Dengan nada pasrah dan muka menyampah, saya mula nak melangkah.

"Alah dik. jangan la merajuk"Encik Tuan kedai memanggil.

"Habis tu, kalau saya pesan sekarang, cepat ke lambat? Saya belum buka puasa ni"

"Awak nak makan apa? Tom yam daging ye? Tak lambat kot. Dah tak ramai orang"

"Ok. Boleh la..Tapi saya nak free. Boleh?"

"Err..."

Encik Tuan Kedai masuk ke dapur, menghantar pesanan kepada tukang masak. Sementara itu, saya ke kedai air untuk membatalkan puasa. Kurang daripada 10 minit, tom yam daging saya siap.

"Bang, ni kena bayar ke tak?"

Encik Tuan Kedai menggelengkan kepala dan membuat isyarat 'tidak mengapa'.

"Ok. Terima kasih!"

Alhamdulillah. Jimat RM4 hari ini. Dari satu sudut, saya menganggap ini adalah rezeki yang datang dari arah yang tidak disangka-sangka seperti yang tertulis dalam ayat seribu dinar. Di saat-saat poket yang semakin tiris, RM4 memang cukup mahal bagi rakyat marhaen seperti saya.

Dari sudut yang lain, saya selalu juga kena macam ni, tapi tidak pula pernah saya berani untuk meminta free. Tapi semalam, entah jin apa yang merasuk diri, tiba-tiba jadi berani.

Ibrah dari kejadian ini, ada masanya, kita perlu juga berusaha untuk memperjuangkan hak. Bukan sekadar duduk diam dan hanya mengeluh " Mungkin hari ini bukan rezeki aku".


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...