• RSS

07 October 2013

Membebel budak baru belajar

Assalamualaikum wbt. Selawat dan salam buat junjungan besar nabiyyuna Rasulullah saw serta ahli keluarga baginda..

Minggu ini minggu kelima kuliah. Minggu lepas minggu keempat. Minggu ini minggu menghantar assignment, dan presentation yang sepatutnya disiapkan sejak minggu lepas. kalau ikut jadual budak nerd yang cemerlang, terbilang la. Malangnya ia tidak terjadi ke atas diri saya. :(

Yeargh. Mari mencipta alasan kenapa tak buat kerja tepat pada masanya!

Alasan 1

Assigment yang diberikan oleh Dr taklah susah mana. Tapi, ia memerlukan ketekunan yang mendalam untuk mencari jurnal ilmiah, dan mengkritiknya dengan perasaan macam bagus yang perlu disematkan dalam jiwa serta mencari benang-benang basah untuk menegakkan hujah kita. Bak kata Dr Bambang pensyarah saya, "you have to think critical, and being sceptical to critics the journal". Owh Dr. Mengapa anda memaksa saya menjadi macam bagus sedangkan 'i'm not that kind of person'. (huhuhu. seriously?) Jadi, apa yang terjadi ialah  tatkala semangat berkobar-kobar untuk membuat assignment datang, saya terus buka laptop dan membaca jurnal tersebut. Tapi malangnya, tidak sampai 10 minit, saya sudah menutup laptop dan membuat kerja lain.   Jadi, alasannya ialah saya masih dalam tempoh menyesuaikan diri dalam membuat assignment yang asasnya ialah jurnal, jurnal, jurnal!

Alasan 2

Alasannya ialah, tiada tekanan, tak boleh buat kerja.Ini ada kaitannya juga dengan sikap suka buat kerja di saat akhir. Yaa.. Saya tahu sikap itu ibarat parasit yang memudaratkan. Tapi, saya punyai satu masalah iaitu tidak mampu menjadi optimum tanpa tekanan. Disebabkan minggu kedua dan ketiga tiada tekanan yang menimpa maka, saya hanya menaip satu ayat sehari untuk assignment tersebut. (isyh.Isyh. Isyh. Terok bebenor) Bila masuk minggu keempat, tekanan mula datang dengan meeting yang pelbagai, program yang sedia menunggu, serta taklifan lain dan ketika itu baru datang kesedaran yang tinggi untuk berjihad menyiapkan segala kerja dalam satu hari. Memang mustahil la!

Alasan 3

Ermm...malas kott?

Kesimpulannya, alasan-alasan ini boleh direka oleh sesiapa. Penulis boleh menipu ketika menulis. Tapi mereka tak mampu menipu diri sendiri. Nak berjaya dalam hidup, tidak perlu menjadi bijak. Tapi kita hanya perlu menjadi rajin. Ya. Rajin untuk mencari jurnal. Rajin untuk membaca bahan ilmiah yang berat. Rajin untuk mengkaji benda yang kita tak tahu. Rajin untuk buat semua benda yang baik.

Dan mengenai pengurusan masa pula, sememangnya masa itu tak akan pernah kembali. Makanya tak payah nak mengada-ngada lah nak cakap "maaf, saya budak baru." sebagai alasan. Jadi orang yang cepat belajar. Boleh?

Akibat daripada apabila assigment tak siap, quiz atau test tak study lagi, maka apabila diminta untuk datang meeting, pergi program, dan macam-macam gerak kerja jemaah, maka alasan yang paling klise akan diberikan iaitu " maaf, saya sibuk" Suruh buat awal-awal, tak nak! teruk betul ahli jemaah ni..

Suka saya untuk memetik kata-kata buku Dr Zaharuddin Abdul Rahman dalam bukunya Jangan Berhenti Berlari "Cabar zon selesa anda dengan perkara baru, ilmu baru, medan baru, konteks baru dan apa-apa yang lebih mencabar dan boleh menghasilkan kesan positif buat diri dan ummah. Nescaya satu perkembangan cemeralng akan berlaku dalam diri"

Dan juga kalam murobbi yang saya sanjungi, Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat dalam majalah Tarbawi edisi Ijtima' Tarbawi 3.0 "Di kalanya manusia ada yang menggunakan hujjah 'sibuk' sebagai alasan. Apabila mereka gagal menghadiri mesyuarat, atau tidak dapat hadir ke suatu majlis tertentu walaupun sudah menerima jemputan secara rasmi, terkadang jarang datang ke masjid menunaikan solat jemaah, apabila ditanya maka jawapannya mudah sahaja iaitu 'sibuk'."

Hanya kita dan Allah sahaja yang tahu dengan urusan apakah kita disibukkan itu. Urusan dunia? atau urusan dunia dan akhirat?

Tepuk dada, tanya iman.

Mari menjadi ahli jemaah Islam yang cemerlang!



Percayalah, tanpa BR1M pun, anda mampu memiliki buku-buku ini. Rezeki kan Allah yang bagi?




2 comments:

faizah husna said...

slm akk :) suka post akk yg ni..sgt mmbina.. akk amek kos Psikologi ke ?

*btw , slm ukhuwah ^_^

NORAZLINDA AMIN said...

salam dik..@faizah husna.. syukran. semoga bermanfaat. ye. akk sedang belajar dalam kos psikologi dalam pendidikan.

salam ukhuwah juga..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...