• RSS

21 January 2012

marah




Marah itu daripada syaitan. Maka jika engkau berdiri ketika marah, maka duduklah dan segeralah berwudhu’. Kerana syaitan itu diperbuat daripada api. Semua orang tahu. Tapi tak semua ingat untuk amalkan ketika sedang marah. Pernah lihat di cermin macam mana wajah anda ketika marah kelihatan? Kih3x. pasti hodoh!

Marah tanda sayang.

Guru marah anak muridnya yang sering lewat ke sekolah. Ibu marah anaknya kerana mendapat markah matematik yang rendah. Suami marah isterinya yang lewat membuka pintu untuknya. Isteri marah suaminya kerana  pulang lewat ke rumah. Ketua persatuan memarahi anak buahnya yang lambat melaksanakan tugasan yang diberikan.

Guru itu tidak mahu anak muridnya ketinggalan dalam pelajaran. Ibu itu mahukan anaknya berjaya dalam hidup. Suami itu mahu isterinya pantas dan berdisiplin. Seriously disiplin? err…entah. isteri yang marah suaminya pulang lewat kerana dia takut keseorangan di rumah. Ketua itu mahukan anak buahnya berdisiplin dan cekap dalam melakukan tugasan supaya ia tidak mengganggu sebarang perjalanan persatuan.
Ini semua antara sebab mengapa seseorang itu marah.

Marah untuk membetulkan dan  menegur kesilapan itu wajar supaya semuanya berubah menjadi lebih baik. Namun, kadang-kala kita terlupa untuk bertanya. Kenapa?

Anak murid itu sering lewat ke sekolah kerana setiap hari dia terpaksa menghantar kuih ke warung ke sekolah demi membantu ibunya mencari wang pendapatan. Anak itu mendapat markah rendah dalam subjek matematik kerana dia tidak minat mengira. Dia minat menulis. Isteri itu lewat membuka pintu kerana isterinya berada di dalam tandas. Suami itu pulang lewat kerana hari itu, tayar keretanya pancit. Ahli persatuan itu lambat melaksanakan tugasan tersebut kerana dia perlu menghubungi ramai pihak dan  menghadapi kesukaran untuk mendapatkan respond daripada pihak tersebut lalu mengakibatkan tugasan tersebut tergendala.
Ini semua antara penjelasan bagi mereka yang rasa tertindas ketika dimarah.

Apa yang penting adalah sebab. Tapi jika sesuatu hak untuk mempertahankan diri itu tidak diberikan, dan luahan gunung berapi yang dimuntahkan kepada seseorang yang tidak bersalah, tidakkah ini dikira ZALIM?
Sesetengah pihak menganggap…

“ ana harap semua orang dapat berlapang dada dan tiada masalah hati antara kita yang boleh membantutkan gerak kerja. Ana tak ada masa nak pujuk.

Ini adalah jawapan pantas. Hati yang dimarahi terus tersentap. Lantas beristigfar..

ya. Memang aku patut kena marah

Begitulah selalunya. Yang dimarahi akan selalu redha dengan ketentuan. Dan yang memarahi tidak akan pernah nampak dirinya tiada toleransi. Itu bukan redha. Tapi pasrah.

1.      Maafkan saya bagi anda yang pernah kena marah dengan saya
2.      Saya juga insan biasa yang pernah marah dan dimarahi
3.      Entri ini bukan luahan perasaan. Cuma sekadar peringatan sesama kita. Jom buang sikap marah tak bertempat. \^_^/
4.      Bagi mereka yang berpersatuan, Jauhkan masalah hati. Banyakkan berbincang. Supaya semuanya baik-baik belaka. Ketua suka, anak buah gembira, persatuan sejahtera.
5.      Marah seorang sahabat, kerana sayangkan sahabat melebihi dirinya.
6.      Nak marah saya? Silakan…




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...