• RSS

10 June 2013

Belajar bercinta dengan emak #2


Ikan sudah siap dilumur dengan kunyit dan garam. Kunyit tak boleh lebih nanti pahit. Garam pun hanya beberapa cubit cukup buat syarat sebab, emak pantang terasa masin di lidahnya. Api masih suam belum cukup haba untuk menggoreng ikan. Emak pula membuka periuk nasi memeriksa samada nasi sudah betul-betul 'tanek' (bahasa jawa.maksudnya masak).Mesti emak dah lapar.

Saya menyambung lagi perbualan yang sengaja saya 'larikan' ke dapur pula..

"Emak tak pernah suka kat sape-sape ke sebelum bertunang?" saya bertanya.

"Hmmmm...Pernah."jawab emak.

"Sape orangnya emak?" saya teruja untuk tahu.

"Alah..kalau cakap pun bukan kenal.."

"Oloh..."

"Dia dah kahwin, dah ada anak dah.. hidup bahagia.. Macam kita.." emak jawab dengan senyuman.

saya senyum. "Ooh.. habis tu dulu mak tak frust ke?"

"Mula-mula memang la frust bila atok dulu terima pinangan abah tanpa dapat persetujuan penuh emak. Nangis juga la. Tak keluar bilik juga la sebab nak mogok. Tapi sampai bila? lapar kena keluar jugak..hehe.."

"haha..lawak-lawak" saya ketawa.

"Tapi mak.. soal perasaan macam mana pulak". saya tanya kembali emak dengan soalan panas.

"Alah..sampai bila nak bersedih dengan jodoh yang bukan milik kita. Alhamdulillah emak masih ingat Allah. Dan emak faham, apa tanggungjawab emak sebagai seorang isteri. jadi, lupakan je lah. Tak semestinya orang yang kita suka tu adalah jodoh kita. Dan tak semestinya orang yang kita selalu gaduh dan tak suka tu, bukan jodoh kita."

Emak menyambung lagi. "Mak ingat lagi dulu, sebelum kahwin,  abah selalu ejek mak lonjong. Emak selalu kata abah hitam. Setiap kali terjuma dekat sekolah, emak siram air kat abah dan macam-macam lagi lah. Dah namanya tak suka kan. huhu. Bila ingat balik, kesian abah.."

#Al-Fatihah untuk abah.





0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...