• RSS

05 June 2013

Belajar bercinta dengan emak

Assalamualaikum wbt. Allahumma solli 'ala Muhammad  wa barik wa salim 'alaih.


Ini cerita dulu-dulu..


Selesai solat maghrib bersama emak, sengaja merehatkan diri di sebelahnya. Telekung yang dipakai sengaja tidak dibuka. Rasa selesa begitu. Saya pandang wajah emak lama. Mulut emak masih terkumat-kamit berzikir. Terpejam-pejam mata emak untuk menghayati. Terganggu mungkin melihat anaknya memandangnya. 

"Alhamdulillah.." Emak mengakhiri zikir.
 "Kenapa?" Emak terus bertanya. Macam tahu-tahu saja anaknya ini nak tanya sesuatu.
"Tak ada apa..." saya menjawab.
"Eleyh. nak cakap apa..? beritahu je lah.." emak memprovok halus.

Saya masih berkira-kira patutkah soalan ini saya tanya..

"Macam mana emak boleh paksa diri untuk cinta abah, sedangkan sebelum emak bertunang, emak tak suka dekat abah? Emak tak rasa emak dinafikan hak untuk bercinta ke?"akhirnya soalan itu, terkeluar juga. Saya melarikan pandangan daripada melihat wajah emak. takut emak terasa dengan pertanyaan ini.

Dengan pantasnya emak menjawab "Lepas emak tengok kesungguhan abah. Tempoh tiga tahun bertunang yang emak letakkan dulu, abah tambah lagi dua tahun sebab nak kumpul duit lagi untuk beli tanah dan rumah yang kita duduk sekarang ni. Masa tempoh bertunang, emak masih buat menyampah dengan abah. Kalau terserempak, cepat-cepat lari. Masa tu memang betul-betul tak suka. Pada emak, semua yang buruk semua ada pada abah. Tapi, bila emak tengok kesungguhan abah untuk cari rumah, cari duit, akhirnya hati emak cair juga. Biasanya kalau lelaki tu betul-betul nak dekat kita, dia akan berusaha untuk membahagiakan kita."

"Owhh.....maksudnya ada matlamat yang jelas la kan?" saya mengulas dalam hati.

"Kita ni, orang perempuan kena jual mahal sikit. Jangan cepat-cepat terima kalau ada yang datang. Sabar dulu. Tengok dulu sejauh mana dia bersungguh. Selidik dulu apa yang patut." Emak menyambung lagi.

"yeargh.. betul tu" Jawab saya terus bangun dari pembaringan.

"Amboih, nak pergi mana tu?" emak bertanya.

"Masak"

bersambung..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...