• RSS

18 June 2013

PakSoM 3

Assalamualaikum wbt. Allahumma solli 'ala Muhammad wa barik wa salim 'alaih

Seingat saya, kali terakhir saya menulis mengenai PakSom ialah bulan march lalu. Ya. Ketika bengang dengan orang KPM tu.. 21 march saya hantar permohonan ke eprd. 20 April surat tiba di rumah. Tarikh dalam surat 9 April. Lamanya la posmen hantar surat. Maka dapat sahaja surat dari KPM maka surat itu dibawa pula ke JPN untuk JPN pula keluarkan surat untuk kebenaran ke sekolah. Dan mujur JPN berjaya menyiapkan surat dalam tempoh sehari. Alhamdulillah. Tamatlah sudah proses melayan birokrasi pihak kementerian. Demi sehelai surat dan harga segulung ijazah maka keluhan yang dilepaskan, dihirup semula.

Maka, berlakulah siri-siri berziarah ke sekolah. Terima kasih kepada JaNAh dan NaeBaK yang sudi menyusahkan diri. Sedih betul bila terpaksa menyusahkan sahabat untuk kepentingan diri ni. Allah.. Semoga Allah mempermudahkan urusan kalian juga.

Standard prosedur pergi sekolah, jumpa Pak Guard, beritahu nak jumpa Guru Besar atau GPK. Kemudian, masuk pejabat, jumpa kerani dan minta izin nak jumpa Guru Besar dan nyatakan tujuan kedatangan. Kemudian, guru LINUS pun muncul dan menjawab soalan kaji selidik. Ada yang mudah. Ada yang sukar. Ada yang hilangkan soal selidik. Dan ada yang jawab acuh tak acuh. Ada yang terlalu bersungguh jawab hingga menyukarkan saya untuk menganalisa kemudiannya. Apa-apa pun, terima kasih kerana telah menunjukkan sikap guru yang sebenar ketika menjawab soalan tersebut. Berminggu jugalah bermandi hujan dan meredah terik mentari, menebalkan muka ke sekolah-sekolah.

Ada dua kisah di sekolah yang agak menarik.

Kisah 1
Dua hari sebelum PRU13
Melangkah masuk ke pejabat, Guru besar perempuan sudah ada di hadapan pintu. Lalu memandang saya atas hingga bawah. Sambil tersenyum menyambut mesra membawa saya ke biliknya. Belum sempat saya menyatakan tujuan datang untuk kebenaran membuat kajian, dia terlebih dahulu bertanya soalan bertubi-tubi.  Duduk mana, belajar mana, kos apa, tahun berapa, Itu soalan standard. Mak ayah kerja apa, adik beradik berapa orang, berapa orang dah kahwin, anak yang ke berapa, Itu soalan pelik sikit. Dan soalan seterusnya......... Dah bertunang? dah ada boyfriend? Saya hanya menjawab dengan ketawa beberapa harkat.

"Kalau awak takde sesiapa lagi, tu hah anak lelaki saya ada. Dia tentera laut. masih bujang." Laju tuturnya sambil menunjukkan gambar anaknya yang lengkap berseragam tentera laut.

Dengan penuh bahasa beralas yang terbaik yang mampu saya fikirkan ketika itu, saya katakan padanya" owh.. Insya Allah, jodoh tu, di tangan Allah. Yelah zaman sekarang ni, susah nak tahu lelaki baik. Yang solat penuh, pandai baca Al-Quran dan paling penting boleh jadi imam. Yalah. kan syurga kita di bawah kaki suami" saya bercakap hampir satu nafas tanpa titik.

Guru besar itu terdiam sebentar. Dan segera menyegerakan urusan saya "owh.. hehe.  Kejap ya. Saya panggilkan guru LINUS yang boleh awak jumpa untuk kajian awak tu."

Phew. lega..tentera laut? Allah.. PSM pun tak setel lagi.

Kisah 2
Hari pertama pasca PRU13.
Melangkah masuk ke pintu pejabat, kelihatan guru besar sedang bercakap dengan telefon. Bukan orang lain. bekas guru sekolah rendah saya. Kini menjadi guru besar di sekolah lain. Selesai sahaja meletakkan telefon, saya berjalan mendekatinya. Belum pun sempat saya bertanya khabar dan menyatakan tujuan kehadiran, beliau terlebih dahulu bertanya,

"Amacam semalam, menang tak?"

"Menang? BN menang la.." Sambil menjawab dengan senyuman plastik.

"Haaa tulah awak. kenapa tak tolong kempen untuk BN. Ni duk pegang payung PAS buat apa.."

"Hehe.. itulah. Cikgu, saya datang ni, nak buat kajian untuk tesis. Boleh tak kalau....." belum pun sempat menghabiskan ayat, beliau memotong.

"Kita ni, selaku kakitangan kerajaan kenalah sokong kerajaan. tambah lagi awak masih belajar. bla..bla..bla.."

Dalam hati, nak je balas dengan jawapan-jawapan yang logik dan rasional. Tapi bimbang tertinggi suara dan ketika itu saya beremosi. Maka, bagi mengelakkan dicop kurang ajar dan mungkin akan menjejaskan nama baik mak saya dan keluarga, memandangkan dia kenal dengan keluarga saya, maka saya diam dan berikan senyuman yang benar-benar terpaksa.

Dan dia sudahi ucapan dengan " Err.. hari ni cikgu LINUS ramai tak ada. Awak datang hari lain je lah ye."

Ceyh. Sia-sia je.


Selesai data dikutip, maka berlakulah pula proses seterusnya iaitu memasukkan data dalam SPSS. Again. Terpaksa menyusahkan sahabat. Cik Mizah. Nak buat macam mana, beliau yang volunteer nak tolong. Maka satu malam disimpan khas untuk berSPSS. Saya tukang key-in, Mizah tukang baca. Dan sampai satu tahap, kira-kira 3 pagi. ketika Mizah sedang membacakan data, tangan saya tidak mampu menyahut dengan taipan. Dan tiba-tiba terdengar Mizah gelak sehingga mengejutkan saya.

"Dah, dah g tido. biar aku sambung" katanya..sambil gelak-gelak meriah. Lalu membaling bantal kepada saya.

Oh tidak!! saya terlelap 3 saat. Sungguh memalukan.  Keletihan sebenarnya. Siang non-stop.

Itu kisah key-in data.

Dan seterusnya, malas nak cerita. Pendek kata, saya berjaya hantar kepada supervisor saya bertarikh 24 Mei. Dua hari tak tidur malam. Satu kepuasan yang tidak tergambar. Alah baru draft pertama je pun.

Kemudian, fokus exam. Dan mula bersilat lagi untuk persediaan viva yang baru selesai tadi. Alhamdulillah. Soalan berjaya dijawab walaupun salah. Komen diterima tanda banyaknya pembetulan yang perlu dibuat. Pengalaman melihat pembentang sebelumnya, penilai memang akan tanya soalan yang kita tak boleh jawab. Dan walaupun jawapan yang saya berikan betul, mereka masih akan ragukan sehingga kita pun akan terpengaruh. Maka, sila berlakon kental. Pastikan senyum dan jangan menangis.

Selepas ini, fokus pembetulan, print dan jilid.

Mohon doanya. Esok 'dating' dengan supervisor jam 11 untuk melaporkan komen-komen yang diterima ketika viva tadi.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...