• RSS

04 June 2013

Syoknya berorganisasi ^_^

Assalamualaikum wbt. Allahumma solli 'ala Muhammad  wa barik wa salim 'alaih.


Rentetan daripada entri sebelum ini, saya ingin meneruskan pula dengan kisah suka duka berorganisasi. Organisasi yang saya pilih ini bukan sebarangan. Hanya sesuai untuk daie yang bersedia untuk ditarbiyah dan mentarbiyah. Hanya secocok untuk daie yang sedia berkorban dan bukan untuk si pemalas. Nampak macam extreme. Tapi taklah bermakna organisasi ni tempat untuk bermuka ketat dan bermuram durja. Organisasi tempat untuk enjoy. Enjoy melakukan pahala. Enjoy melabur saham akhirat. ^^,

Usrah
Usrah itu tunjang tarbiyah. Tunjang maksudnya asas. Tanpa usrah maka, tak ada maknalah organisasi tu. PMI pun ada usrahnya yang tersendiri. Usrah kami tidak rigid. Dimulakan dengan tadabur beberapa ayat Al-Quran, tazkirah, dan mengupas satu tajuk untuk setiap pertemuan. Juga dibincangkan mengenai isu semasa. tempat? di mana-mana. Bilik, tasik, meranti, jusco, kfc, masjid, surau, library di mana sahaja. Dan kadang-kadang, orang tak perasan pun kami sedang berusrah. Daripada usrah inilah, terciptanya ukhuwah. Antara naqibah juga sahabat-sahabat seusrah. Bila rasa down, ada tempat untuk meluahkan. Bila rasa gembira, ada tempat nak berkongsi. Dalam usrah ni juga, kita banyak belajar. Belajar daripada pendapat orang. Belajar untuk islah diri jadi lebih baik. Bila buat salah, ada orang tolong betulkan. Bila terlalai, ada orang tolong ingatkan. Iyalah. kita bukan manusia sempurna yang bersih tanpa dosa.

Program
Seronoknya berprogram. Baik jadi peserta, baik jadi ajk ada keseronokan yang tersendiri. Dapat banyak sangat ilmu dan pengalaman yang tak mungkin ada dalam bilik kuliah. Tak sangka, rupa-rupanya dalam organisasi ni, semuanya ada sistem tertentu. Bukan main redah ja. Sangat sistematik.
Bak kata Saidina Ali: "Kebenaran yang tidak terancang, akan dikalahkan dengan kebatilan yang tidak terancang"

Kalau dilantik untuk jadi ajk, berani je kata ya walaupun hakikatnya ilmu ketika itu zero. Niat nak belajar, maka terima je lah. Aci redah. kalau salah, redha je lah kena tegur. Kalau lambat, redha je kena push. Mula-mula semua orang bertatih. lama-lama, baru boleh berlari. Yang penting, ada rasa nak belajar.  Kalau rasa bersalah, cepat-cepat hilangkan. Sebab, penyesalan yang berpanjangan akan lebih buat kita lemah. dan kesilapan yang dah buat, jangan nak ulang lagi.

Kalau 'dipilih' menjadi peserta, maka mestilah rasa excited. (Seriously excited? hehe). Yalah. Sebab, masa ni jelah kita nak bersama-sama dengan sahabat-sahabat. Niat pergi program kena betul. Sedia untuk ditarbiyah. Walau seretorik mana pun program tu, cubalah ikhlaskan diri. Sekurang-kurangnya, hargailah usaha AJK yang dah plan macam-macam untuk program tu dan duit yang dah dilaburkan.

Mesyuarat.
Tak tahu kenapa, orang lebih suka sebut meeting. Bukan mesyuarat. Atau syura. Apa-apa jelah. Masa meeting tak tentu. Yang pasti, tak mengganggu waktu kuliah dan dipersetujui oleh semua ahli mesyuarat. Masa inilah nak bincang masalah, rangka strategi dan perbaiki kesilapan. Seni mendengar pendapat orang, belajar untuk menyuarakan pendapat, berlapang dada jika idea ditolak, dan yang penting tiada cakap-cakap belakang, tiada terasa hati. Semuanya all-out dalam meeting. Walau seteruk mana pun kena hentam, habis meeting, semuanya seperti tak ada apa-apa berlaku. Fikir keutamaan organisasi lebih penting daripada perasaan.  Dan dulu-dulu, PMI juga pernah digelar Persatuan Meeting Istiqamah. Mana taknya, meeting sokmo. Nak buat macam mana, agenda dakwah kampus ni bukan kerja mudah. Kan?

Ukhuwah
Bab ukhuwah memang tak boleh nak ceritalah. Banyak sangat. Ada orang kata, sahabat ni adalah untuk disusahkan. Tapi, berpada jugalah. Jangan sampai melampau hingga menafikan haknya.  Liqa' sana sini. makan sana sini. Riadah sana sini. Musafir sana sini. Mengidam je nak makan ayam penyek, berderet datang nak bantu menyempurnakan hajat. Perlukan kenderaan untuk bergerak, helo je, terus ada depan mata.(Dikesempatan ini, saya ingin  mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada Makcik JaNah dan NaeBaK yang banyak membantu saya dalam pelbagai urusan sepanjang di UTM. Daripada urusan peribadi hinggalah urusan organisasi. Owh ya. Juga buat WakJaN. Terima kasih ya!). Tapi, yang penting, dalam persahabatan, kita kena niat untuk memberi sebanyak-banyaknya. Bukan untuk menerima sebanyak-banyaknya.

Marah. Ada dua jenis perasaan kalau kita marah. satu, sebab benci. dua, sebab sayang. Ya. Sayang pada organisasi, sebab tu marah. Benci? minta dijauhkan.

Tegur. Tegur ada dua situasi. Satu, secara peribadi. Dua. dihadapan khalayak umum. Tegur secara peribadi ialah kesalahan yang memberi kesan buruk kepada dirinya sahaja. Maka, teguran ini biasanya dilakukan dengan bisikan di telinga. Tegur di hadapan khalayak umum ialah berkaitan perkara  yang boleh memberi kesan buruk kepada orang ramai dan keseluruhan organisasi. Maka, semua ahli harus tahu "whats gonna happend here". Bukan tujuan untuk memalukan. Tapi untuk membetulkan. Waima yang menegur dan ditegur, perlu ada rasa ikhlas dan kasih. Bukan berlagak bagus.

Bukankah Allah sudah berfirman:


ÎŽóÇyèø9$#ur ÇÊÈ   ¨bÎ) z`»|¡SM}$# Å"s9 AŽô£äz ÇËÈ   žwÎ) tûïÏ%©!$# (#qãZtB#uä (#qè=ÏJtãur ÏM»ysÎ=»¢Á9$# (#öq|¹#uqs?ur Èd,ysø9$$Î/ (#öq|¹#uqs?ur ÎŽö9¢Á9$$Î/ ÇÌÈ  

Maksudnya: Demi Masa!.Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan Dengan kebenaran serta berpesan-pesan Dengan sabar.


Tiba-tiba jadi serius.

Ok. kembalikan mood ceria.. :D

Pendek kata, organisasi ni tempat untuk kita belajar dan berkerja. Tempat untuk senyum selebarnya bukan bermuram durja. Tempat untuk.. ermm banyak lagilah. Nak tahu? kena joinlah organisasi..:) 

Mohon ampun salah silap.

Orang tua, banyak cakap.

Wallahu'alam.






   


  

2 comments:

Cahaya Ketenangan said...

haish..betul tu kak...

Anonymous said...

Organisasi mmg best

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...