• RSS

29 May 2013

Aiseyh.. Nak pilih yang mana satu eyh?

Assalamualaikum wbt. Allahumma solli 'ala Muhammad  wa barik wa salim 'alaih.


Allah jadikan semua orang berbeza. Berbeza muka, bentuk, gaya, perangai, tabiat, sikap, dan lain-lain lagi. Semuanya lain antara satu sama lain. Begitu juga dengan cara fikir. Ada jugalah yang tersama. Tapi tetap lain.    Begitu jugalah dengan aktivis dakwah kini. Bila mana digelar aktivis dakwah, pasti dia datang daripada sebuah organisasi Islam. Maksudnya dia tak akan buat kerja dakwah sorang-sorang. kalau dia buat sorang jugak, maksudnya dia tak khatam lagi ngaji bab dakwah. Bila sebut organisasi islam, orang yang baru-baru nak menceburkan diri dalam bidang dakwah, (Oh. hakikatnya, ia bukan satu bidang, tapi sebuah kewajipan), pasti tertanya-tanya, organisasi yang manakah patut aku ikuti?

Sekadar ingin berkongsi..

Sebelum saya menjejakkan kaki ke matrik dulu, abang saya sempat berpesan, "sampai sana, cari usrah.". Tanpa mengangguk, saya faham hasrat hatinya, untuk tidak membiarkan diri hanyut dibawa arus kebatilan. Maka selaku adik yang taat, saya pun mencari usrah. Dipendekkan cerita, akhirnya saya terjumpa usrah. Usrah yang sangat penuh dengan air mata. Mengapa air mata? Kerana, setiap kali usrah, murobiah (kakak naqibah) pasti akan membuat muhasabah. Setiap kali itu juga merasakan diri sangat berdosa dan mengikat hati-hati kami ahli usrah untuk saling mengingatkan antara satu sama lain. Diikuti pula dengan mutabaah amal yang diwajibkan kepada semua. Diupdate setiap sesi pertemuan dan direkod setiap minggu. Solat rawatib, qiamulail, solat dhuha, puasa sunat, tilawah al-quran, selawat, istighfar, al-ma'thurat dan solat jema'ah. Dalam buku rekod yang dipegang oleh murobi, ada nama jenis amalan dan bilangan. Malu kalau sikit, bangga kalau banyak. Masa tu ada terfikir juga nak tanya soal ikhlas dalam buat amalan ni, tapi, tak tertanya sebab terlalu thiqah dengan murobi. Dan bimbang kalau kita selalu mempersoalkan, takut itu sebenarnya jadi alasan untuk kita tak jaga mutabaah amal.

Usrah yang saya ikuti ini, mulanya sikit. Tapi lama-lama ramai. Datang dari pelbagai jenis. Ada yang pakai baju biasa-biasa dan ada juga yang bertudung labuh. Semuanya bersemangat untuk dengar pengisian. Semua pengisian berunsur keinsafan. Lebih kepada pembaharuan hati untuk sentiasa menjaga hubungan dengan Allah.

Daripada usrah, ada juga program-program kecil yang dibuat di surau blok kolej. Seperti MABIT (Malam Bina Iman dan Taqwa). Pengisiannya lebih kepada kepentingan dakwah. Diadakan sesi perdebatan "antara dakwah dan akademi mana satu yang perlu diutamakan". Sebenarnya, murobi bukan sahaja ingin melihat hasil perdebatan, tapi dia lebih ingin melihat siapakah ahli usrah yang aktif memberikan hujah untuk mencari pelapis murobi.

Entah macam mana, saya yang ntah apa-apa ini, terpilih antara mereka yang sedikit. Usrah kami sudah diasingkan. Pengisian juga sudah meningkat. Ditanamkan sifat kepimpinan dan keberanian untuk berdakwah dan dilatih untuk menjadi murobi seterusnya. Erm..maknanya, saya perlu membuat usrah dan mencari ahli usrah saya sendiri.

Dan.. tamat sahaja pengajian di matrik, kami mengikuti satu kem. Kem motivasi. Yuran rm30 termasuk makan, sijil dan t-shirt. Saya mengadu kepada sahabat seusrah saya, bahawa pergerakan saya agak sukar untuk sampai ke tempat program dari rumah. Tanpa fikir panjang, sahabat saya terus berkata "Takpe. nanti ana ambil enti di rumah" Sangat bersungguh-sungguh. Ketika ini, terasa bunga ukhuwah sangat mekar.

Di tempat program, kami berjumpa sahabat matrik di seluruh Malaysia. Bertambah lagi bilangan sahabat. Daripada ajk hinggalah peserta semuanya muslimat. Tiada muslimin. Seronok. Terasa bebas untuk berprogram. Hanya ada satu kuliah sahaja yang dijemput penceramahnya muslimin. Di akhir sesi resolusi, kami dibahagikan mengikut negeri masing-masing. Diletakkan seorang murobi untuk menjaga kami sepanjang cuti matrik untuk ke universiti. Jaga dari sudut mutabaah amal, dan buat usrah.

Setibanya di rumah, abang saya yang juga pernah menyuruh saya mencari usrah suatu ketika dahulu, memarahi saya dengan sungguh-sungguh. "Kau ni pergi program apa? Entah 'organisasi' apa yang kau ikut, kau pun tak tahu kan? pernah ke tanya diorang apa nama organisasi kau tu? tak ada nama kan? asal usul dari mana? main ikut je..."

Ketika itu, serius rasa sakit hati. Bila teringat balik sekarang pun rasa sakit hati juga sikit-sikit "Giler syadid abang aku tarbiyah aku".

Dapat sahaja keputusan masuk U, kakak usrah terus mesej. Minta maklumat fakulti dan kediaman.

Dan sekali lagi abang saya berpesan. Kali ini dia tak suruh cari usrah tapi dia suruh cari PMI.

Di kampus, orang pertama yang datang menziarah saya ialah kakak yang datang daripada usrah itu. Biarlah saya namakan organisasi usrah itu dengan organisasi A.

Dalam masa yang sama, tiba-tiba dapat mesej daripada nombor tak dikenali. Katanya, ingin berjumpa di meranti.

Sebulan pertama, saya masih dalam perhitungan untuk mengikuti usrah yang mana. Hati saya memang mahu ke PMI. Tapi dalam masa yang sama, terasa sayang untuk meninggalkan organisasi A.

Akhirnya saya buka YahooMessenger dan berchatting dengan sahabat seorganisasi A saya dahulu yang menarik saya ke dalam organisasi itu. Saya tanyakan kepadanya "mengapa organisasi kita tak ada nama? siapa pimpinan organisasi kita?" Dengan jawapan yang tidak menyakinkan saya ketika itu, saya ambil keputusan untuk mufaroqoh dari organisasi tersebut. Kelihatan sahabat saya juga redha dan kami saling berjanji untuk kekal dalam pautan ukhuwah yang telah dibina walau berlainan fikrah sekalipun.


Beberapa bulan lepas, saya pernah menghubungi sahabat saya ini, bertanya sendiri kepadanya,
 "Ukhti, ana nak tanya. organisasi yang pernah ana ikut masa matrik dulu, ISMA ke? Enti masih bersama dengan organisasi tu?"
"Tak. Ramai di antara ahli organisasi tu yang keluar dan masuk ISMA. tapi kami bukan ISMA. Insya Allah, perjuangan kami masih didokongi oleh sahabat-sahabat yang masih ikhlas untuk berjuang."
"Oh.. baiklah. sekadar ingin tahu, apa pendirian politik enti"
":) Kenapa? apa-apa pun pendirian ana, itu hanyalah pendirian individu yang tiada kaitan dengan organisasi ana"
" (y)"

Saya kagum dengan dirinya. Kami tidak sefikrah tapi kami tidak bermusuhan.  

Dan kini saya bersama PMI. Ingin tahu apa yang ada dalam usrah PMI? mari sertai kami! :)

Erm..sorrylah kalau cerita di atas agak boring lagi membosankan. Saya hanya nak berkongsi, bahawa ada banyak organisasi yang membawa dakwah Islam di dunia ini. Matlamat umumnya semua sama iaitu membawa mesej Islam di seantero dunia. Tapi, matlamat khususnya dan pembawakannya sahaja yang berbeza. Ada organisasi yang mahukan Islam cepat tertegak, ada yang mahukan pembentukan diri dahulu. Ada yang berjuang melalui siasah, ada juga yang hanya fokus kepada islah. Dan ada juga yang ingin memartabakan melayu berwibawa. (Err..krik..krik..krik) Tidak kurang juga organisasi yang merangkumi ke semua aspek.
 
 Apa-apa pun, ciri organisasi yang menjadi panduan untuk saya memilih ialah:

  1. Dasar perjuangan organisasi tersebut ialah Islam.
  2. Organisasi yang mempunyai sifat-sifat hizbullah
  3. Perlembagaan, rujukan dan panduan hidup yang utama adalah Al-Quran dan As-Sunah (Rabbaniyah)
  4. Terbinanya organisasi itu adalah atas kesedaran umat islam sendiri kerana tuntutan Al-Quran dan As-sunah
  5. Organisasi yang memperjuangkan Islam secara menyeluruh (Syumuliyah)
  6. Melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar secara serentak
  7. Organisasi yang membina akal pemikiran manusia serta yang mengarahkan penghayatan terhadap Islam
  8. Organisasi yang menjadikan ulama' sebagai pimpinan atau rujukan utama
  9. Organisasi yang terawal dan tertua 
  10. Organisasi yang tidak memilih orang tertentu sahaja menjadi ahlinya dan bersifat universal (alamiyah)
  11. asas perjuangan adalah ke arah penyempurnaan aqidah
  12. Matlamat utama organisasi tersebut adalah untuk menubuhkan sebuah negara berasaskan pemerintahan Islam (Khilafah Islamiyah)
  13. Organisasi yang menyerahkan seluruh pergantungan dan ketaatan (wala') hanya kepada Allah.

Apa-apa pun, kita hidup saling meraikan. Perbezaan itu warna. Perpecahan itu bala. Yang penting, pilihan di tangan anda. Jangan berorganisasi kerana manusia. Tapi berorganisasilah kerana Allah. 'Izzahkan Islam, maka organisasi akan turut ter'izzah.

Wallahu'alam. 



            

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...