• RSS

31 May 2011

Aku di Permusafiran (1)

21 Mei 2011

Saya bersama tiga orang sahabat dengan lafaz bismillah memulakan permusafiran ke Negeri Sembilan.  Dengan memegang amanah sebagai co-pilot maka saya bertanggungjawab untuk memastikan pemandu NBK8505 tidak mengantuk dan kebajikannya sentiasa terjaga di sepanjang pemanduannya. Terima kasih di atas kepercayaan yang diberikan oleh seluruh warga kereta.

Hampir tiga jam perjalanan melalui lebuhraya, kereta sudah memasuki daerah Bahau. Kampung Sialang tujuan sebenar. Segera saya menutup buku yang dibaca. Sengaja ingin menjamu mata dengan keindahan sawah padi yang menghijau. Tiba di satu simpang, sahabat kami sudah pun menunggu untuk membawa kami ke rumahnya. Sejuk mata memandang pemandangan di kanan dan kiri sepanjang perjalanan. Suasana kampung indah nan permai.

Sampai di rumahnya, senyuman ibu bapanya menyambut kami. Tanpa menunggu panjang, kami dijamu ketika keletihan belum pun reda. Masakan nogori sangat mantop! Tiada yang berani menolak nasi tambah. Alhamdulillah..

Usai solat jama’ qasar dan berehat sejam dua, kami meneruskan permusafiran ke Pasir Besar Gemas atau lebih spesifiknya, Palong 2. Kali ini kami berlima. Berbekalkan papan tanda yang ada kami mengambil masa satu jam untuk ke sana. Memasuki pintu gerbang kawasan felda ini, papan tanda zikrullah menghiasi kanan kiri jalan. Subhanallah… Alhamdulillah… Allahuakbar.

Kami ke sana adalah untuk menziarahi sahabat kami yang baru sahaja mengalami kemalangan di jalan raya. Pertama kali saya melawat beliau adalah ketika beliau masih tidak sedarkan diri di wad ICU, Hospital Sultanah Aminah. Kini, keadaanya alhamdulillah beransur pulih. Melihat beliau sudah gagah berjalan cukup menggembirakan kami. Mata kanannya masih bengkak. Rahangnya belum pulih sepenuhnya menyebabkan komunikasi kami agak terbatas. Begitu juga dengan tangan kanannya yang menghadapi sedikit masalah di bahagian siku hingga ke jari yang menyebabkan beliau tidak mampu menggerakkannya. Kami sangat kagum dengan kadar kesembuhannya yang agak cepat saya kira. Mungkin kerana berkat doa warga kampus yang tidak putus-putus dan semangat motivasi beliau dan ahli keluarganya untuk sembuh. Alhamdulillah.. semoga beliau segera sembuh sepenuhnya seperti sedia kala.  Hampir sejam di sana kami segera mengundur diri kembali ke Kampung Sialang, Bahau.

6.00 petang, kami berhenti di sebuah surau di tengah-tengah kampung kawasan sawah padi. Kereta diparkir. Kami keluar berjalan kaki. Menegur sapa pakcik makcik yang sedang memancing di sungai sawah. Teruja mereka apabila diberitahu asal kami daripada UTM Skudai. Sawahnya masih menghijau menandakan padi belum masak. Tenang sekali. Damai jiwa. Subhanallah.. alam yang sedang bertasbih inilah punca kedamaian yang hadir tatkala ini.

Malam itu masing-masing keletihan. Solat, makan dan menjengah buletin utama untuk mengikuti perkembangan bencana tanah runtuh yang menimpa Rumah Yatim At-Taqwa, Hulu Langat Selangor. Sempat juga kami bertazkirah seminit dua sebelum melelapkan mata. Dan saya, menghabiskan baki pembacaan Aku, Isabella dan Tok Kenali tulisan Bob Lokman dan Ustaz Riduan Mohamad Nor.        
Jalan-jalan...

Lewat ini kurasakan, kasih kian ku dambakan, resah hati yang ke pendam, pada takdir dan harapan...Ceyh..

padi yang belum masak

damai

Simpang ke rumah Suhaimi



Add caption





surau tempat NBK8505 parking. surau yang dilengkapi kemudahan wireless. semoga kariah surau menggunakannya sebaiknya


senja



pemandu yang banyak berjasa


nota:
1.  semua foto adalah daripada lensa kamera Hamizah Hashim. Jutaan terima kasih buat beliau. =)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...