• RSS

07 May 2011

Si Blogger Kampung



Judul: Si Blogger Kampung
Penulis: Zamri Mohamad & Hafizul Hilmi
Bilangan muka surat: 198
Penerbit: PTS Professional Sdn Bhd
Harga: Sem. Malaysia RM14.00 Sabah/Sarawak RM16.00
Sumber: Hadiah pemberian Kak Rohayati

Siapa sangka anak kampung tidak boleh berjaya? Siapa kata tikar mengkuang sudah tenggelam dengan permaidani dan tidak mampu menjamin kewangan yang menguntungkan?

Mulakan perniagaan blog anda dengan menjawab soalan berikut:
Siapa saya? Apakah produk saya? Bagaimana cara memesan produk saya?  Di mana saya?
          
Perkenalkan diri dan produk. Mudahkan pembeli dengan memberitahu cara pesanan dan harga. 

Kehadiran Haeqal di kampung tersebut memberi nafas baru buat Kampung Mangga, Pulau Besar Melaka. Jika dahulu kampung mangga hanya terkenal dengan Pokok Mangganya, maka kini kampung tersebut sudah terkenal dengan pelbagai perniagaan kecil. Semuanya kerana blog! 

Asyraf dan Juwaini tidak perlu lagi menjunjung tikar mengkuang yang besar ke setiap ceruk kampung bagi membantu ibu mereka menjual tikar mengkuang. Puan Jamilah tidak perlu lagi mengharapkan pembeli yang selalu mengambil kesempatan di atas kesempitan hidupnya. Semuanya bisa berubah dengan perniagaan di blog!

Perniagaan di blog satu-satunya perniagaan yang boleh dijalankan dengan senyap dan selamat. 

Nota:
1.        Latar tempat yang  digunakan, Pulau Besar mengingatkan saya pada satu kisah misteri . (next entri)
2.        Saya tak tahu kenapa, watak Juwaini dalam cerita ini, saya bayangkan ia seorang perempuan walaupun sudah ada karikatur watak di muka surat hadapan.
3.        Tahniah buat penulis !

1 comments:

Hafizul Hilmi said...

Terima kasih kerana membeli Si Blogger Kampung. Semoga bermanfaat kepada saudara/i. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...