• RSS

31 May 2011

Aku di Permusafiran (2)

22 Mei 2011

Seawal 7.30 pagi kami sudah bersiap untu meneruskan lagi permusafiran. Pemilik kediaman Kak Aini Amirah dan Kak Raehan yang akan pulang ke Terengganu malamnya kami tinggalkan dengan perasaan sayu. Memandangkan masing-masing sudah menamatkan ijazah sarjana muda, ini bermakna ruang untuk kami berjumpa kembali sangat terbatas. Melainkan jika mereka berhasrat untuk menyambung master di UTM. Saling memberi nasihat agar tabah dan hati-hati dalam meneruskan langkah perjalanan yang sering didugai ombak laut yang menggila tidak ikut musim.

Perjalanan diteruskan. Kali ini bertiga. Saya masih menjadi co-pilot. Melalui Lebuhraya Lekas. Nilai tujuannya. Sekali lagi tanpa peta yang lengkap sekadar papan tanda dan gerak hati sebagai panduan. Singgah di Stesyen KTM Batang Lepas menghantar Hamizah. Pesanan yang ‘luar biasa’ sempat diberikan.
Kini tinggal kami berdua. Jam menunjukkan 9 pagi. Masih awal untuk saya dan Syuhada ke tempat perjumpaan. Lalu kami membuat keputusan untuk ke USIM bertemu sahabat di sana

“ cantiknya USIM ni.. bangunannya Islamik”
 “ha’ah la.. cantik! Memang la islamik. Kan universiti sains ISLAM malaysia.”
Syuhada mengerutkan dahi.
“ye la.. kita universiti TEKNOLOGI malaysia. Sebab tu la bangunan-bangunan fakulti kita penuh dengan unsur teknologi. Lagi pun, bangunandekat UTM kebanyakkannya bangunan lama. USIM ni baru. Sebab tu nampak lebih cantik”. Saya cuba menanamkan husnudzan di hatinya. =)
“uhuk. Terbaek!”

Kami tersenyum. Memang saya akui rekaan bangunan di USIM sangat cantik. Contohnya seperti bangunan fakulti Pengajian Al-Quran & Sunah yang mempunyai replika Al-Quran di puncak bangunannya. Sangat cantik. Pujian yang saya berikan ini bukanlah bermaksud saya menidakkan keindahan rekaan bangunan fakulti di UTM yang salah satunya menyerupai Jusco. Saya sayang UTM. =)

Selesai solat sunat dua rakaat di USIM, kami bergegas ke tempat perjumpaan. Tiba agak lewat. Sudah ramai sahabat yang menunggu. Sesi ta’aruf dimulakan. Perbincangan berlansung. Ukhuwwah sempat bertaut. Jam 3 petang semuanya selesai. Alhamdulillah. Pada mulanya saya berniat untuk segera pulang ke Muar selesai perjumpaan tersebut tapi, memandangkan saya masih belum bertemu dengan seorang insan yang wajib saya temui jika saya berkunjung ke Seremban atau Nilai, saya membatalkan niat tersebut. Alhamdulillah Najibah dan kembarnya Najihah mempelawa saya bermalam di rumah mereka bagi mempertemukan saya dengan insan tersebut.

Ustazah Nuri bt Abdul Hak adalah insan tersebut. Ummi kepada Najihah&Najibah. Ustazah saya yang mengajar saya apa itu mufrad, musanna, jamak, muzakkar, muannas, jamak taksir, mubtada’, khabar, fa’il, maf’ul dan banyak lagi ilmu dalam bahasa arab ketika tingkatan empat dan lima. Pesanan berguna yang masih saya ingat hingga kini.

“ kita ni kalau nak mahir dalam bahasa arab, kena dekatkan diri dengan Al-Quran. Insya Allah, mudah”. 

Begitu dakwahnya kepada kami sebelum memulakan kelas. Hubungan kami sangat rapat. Semakin rapat apabila saya bersahabat dengan anaknya di kolej matrikulasi. Ustazah semakin mantop. Kini sudah menjadi pengetua di Sekolah Menengah Sains Rantau Panjang. Semalaman di rumah ustazah, banyak yang kami kongsikan. Saya semakin teruja apabila mendapat tahu bapa ustazah, ustaz Abdul Hak dikenali ramai oleh penduduk Kampung Belukar Juling, Endau Mersing dan ustazah juga pernah mengajar di Masriyah, Simpang Renggam sebelum beliau mengajar di SMAP Labu.

bersama Ustazah Nuri. gambar diambil pada tahun 2008


Fakulti Pengajian Al-Quran & Sunah. Gambar ihsan Google



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...