• RSS

31 May 2011

Aku di Permusafiran (3)


23 Mei 2011
Ustazah bersiap awal. 6.30 pagi beliau sudah keluar bertolak ke sekolah tempat beliau bertugas. Maka saya juga tidak mahu melambatkan perjalanan saya untuk pulang ke Muar memandangkan saya sudah berjanji dengan bonda tersayang untuk mengejar bas pagi. Dengan bantuan Najihah, saya berjaya sampai di Terminal One, Seremban jam 8.30 pagi. Pengalaman saya selama lebih enam tahun di Negeri Sembilan membantu saya untuk tidak langsung berasa sukar untuk mencari kaunter tiket ke Muar. Kawasan terminal bas tidak banyak berubah. Dunkin’  Donuts masih di kedudukan asalnya. Gerai-gerai majalah dan makananjuga masih saya hafal tempat letaknya. Mesin ATM BSN juga masih ada. Yang bertukar hanyalah platform bas. Platform bas Muar sudah bertukar ke platform 35. Juga harga tiket. 2007, tiket ke Batu Pahat bast Transnasional hanyalah RM11.90 tetapi kini, RM15.40. Adeyh!

Sementara bas tiba pada jam 10.30 pagi, saya duduk menunggu di kerusi baru. Lebih kukuh dari yang sebelumnya. Mata memerhati keadaan di sekitar terminal. Sangat rindu. Rindu ketika 6 tahun lalu saya bermustautin di negeri ini. Daerah ini. Jujur, saya lebih familiar dengan Terminal One, Seremban berbanding Skudai Parade, Angsana dan Stesyen Bas Larkin. Sungguh!
Terlihat platform 30, mengingatkan saya ketika kami menunggu bas untuk membawa kami ke sekolah pulang daripada outing. Rindu benar untuk memakai baju batik sekolah yang berwarna biru yang juga sangat dibenci oleh ramai pelajar kerana jenis kainnya yang sukar digosok dan mudah berkedut.
Lima tahun bersekolah di SMAP Labu, setahun setengah di KMNS membiasakan diri saya dengan bas. Sangat mudah untuk saya bermusafir dengan bas.

Bas ke Muar/batu Pahat jam 10.15 sudah pun tiba. Pemandunya sudah mengarahkan penumpang untuk beratur dan duduk di tempat  asing-masing. Hati makin sayu. Entah bila lagi akan menjejakkan kaki di negeri ini. Perkebumian memori silam ini.
Permusafiran saya tamat di sini. =)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...